کاهش معاملات بخش بالادستی نفت و گاز دنیا در سایه کرونا

به گزارش مجله تور یک روزه، تهران (پانا) - آنالیز معاملات بخش بالادستی نفت و گاز دنیا در سال های اخیر، حاکی از کاهش حجم و ارزش معاملات صورت گرفته در این بخش تحت تأثیر شیوع کرونا است.

کاهش معاملات بخش بالادستی نفت و گاز دنیا در سایه کرونا

به گزارش وزارت نفت، پتروویو (PetroView) در مطلبی با اسم تراکنش های M&A در بخش بالادستی نفت و گاز به آنالیز اثرپذیری معاملات بخش بالادستی نفت و گاز دنیا از بحران شیوع ویروس عالم گیر کووید-19 پرداخته و اعلام نموده است این بحران که کاهش سرمایه گذاری در بخش بالادستی را در پی داشته، بخش خدمات میدان های نفتی را بیش از پیش تحت تأثیر قرار داده است.

بر اساس این گزارش، بخش خدمات میدان های نفتی که در تراکنش ها سهم پنج درصدی دارد بیش از دیگر بخش ها تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته است.

آنالیز معاملات اجرا شده در بخش نفت و گاز از سال 2016 به بعد در این گزارش نشان می دهد ارزش این معاملات در سال 2020 به کمترین مقدار خود رسیده و حتی نسبت به سال 2019 حدود 40 درصد کاهش یافته است.

این گزارش با تصریح اینکه تراکنش های عظیم اجرا شده در بخش میان دستی، مانع سقوط حجم معاملات بخش نفت و گاز شده، ادامه داده است: تملیک بخش های میان دستی سینوپک و پتروچاینا به وسیله پایپ چیانا به ارزش 55.5 میلیارد دلار به اسم عظیم ترین معامله در این بخش ثبت شده است.

پتروویو در ادامه به دو معامله بیش از 10 میلیارد دلاری در بخش بالادستی نفت و گاز در سال 2020 اشاره نموده است که در معامله نخست، شورون نسبت به خرید انرژی نوبل با قیمتی بالغ بر 13 میلیارد دلار اقدام نموده و کونوکو ریسورسز در یک تراکنش 13.3 میلیارد دلاری به شرکت آمریکایی کونوکوفیلیپس واگذار شده است.

مطابق این گزارش، آنالیز ارزش معاملات اجرا شده در بخش بالادستی نفت و گاز از سال 2005 به بعد نشان می دهد این رقم در سال 2020 به کمترین مقدار خود رسیده و برخلاف فرایند غالب سال های گذشته، در سال 2020 بیشتر حجم معاملات اجرا شده در بخش بالادستی به Corporate deal اختصاص یافته است.

ارزش معاملات اجرا شده در بخش بالادستی به تفکیک منطقه هم در گزارش پتروویو آنالیز شده که بر مبنای آن، از پنج تراکنش عظیم بالادستی در سال 2020 چهار معامله به ایالات متحده آمریکا و دیگری مربوط به کانادا مربوط بوده است. به این ترتیب بیش از 70 درصد معاملات بالادستی به آمریکای شمالی اختصاص یافته است.

در خاتمه این گزارش آمده است: با افزایش تقاضای دنیای گاز، تملیک دارایی های گازی از فرایندهای راهبردی پیش رو خواهد بود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 مرداد 1400 بروزرسانی: 6 مرداد 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1685

به "کاهش معاملات بخش بالادستی نفت و گاز دنیا در سایه کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش معاملات بخش بالادستی نفت و گاز دنیا در سایه کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید