معرفی مهم ترین برج های آب دنیا

به گزارش مجله تور یک روزه، خبرنگاران/خراسان رضوی دانشمندان سراسر دنیا 78 سیستم آب یخبندان کوهستانی سیاره زمین را ارزیابی کردند و برای اولین بار ضمن ارزیابی میزان آسیب پذیری آن ها در برابر تغییرات محیطی و مالی آینده، آن ها را از نظر اهمیت رده بندی کردند.

معرفی مهم ترین برج های آب دنیا

از وبلاگ قالبفا دیدن فرمایید.

بر اساس گزارش نیوز، این سیستم ها که به برج های کوهستانی معروف هستند، آب را به وسیله یخچال های طبیعی، توده های برفی، دریاچه ها و نهرها ذخیره و حمل می نمایند و از این طریق منابع آبی با ارزش را برای 1.9 میلیارد نفر(تقریبا یک چهارم از جمعیت دنیا) در سطح دنیا تامین می نمایند.

نتایج این تحقیق نشان داد که برج های دنیای آب در بسیاری از موارد بحرانی، به دلیل تهدیدهای مربوط به تغییرات آب و هوایی، افزایش جمعیت، سوء مدیریت منابع آب و سایر عوامل ژئوپلیتیکی در معرض خطر هستند.

علاوه بر این محققان نتیجه گرفتند، تدوین راهبردهای بین المللی در حفاظت از کوه های خاص و سیاست های انطباق با تغییرات آب و هوایی برای محافظت از اکوسیستم ها و افراد لازم است.

از 78 برج دنیای آب شناسایی شده، برج های آسیایی به سیستم های رودخانه ای از جمله هند، طارم ، آمو دریا، سیردریا، گنگ-براهماپوترا وابسته هستند که مهم ترین و خطرناک ترین برج های آبی محسوب می شوند.

براساس این تحقیقات، وابسته ترین سیستم کوهستانی، برج آب هند است و برج آب ایندوس که از مناطق وسیعی از رشته کوه های هیمالیا تشکیل شده و بخش هایی از افغانستان، چین، هند و پاکستان را پوشش می دهد نیز یکی دیگر از آسیب پذیرترین ها در این زمینه است.

محققان برای معین اهمیت این 78 برج آب، عوامل مختلفی معین کردند که معین کند جوامعی که در پایین این رودها زندگی می نمایند برای تامین آب به چه میزان به این سیستم ها وابسته هستند. آنان همچنین براساس پیش بینی شرایط آب و هوای آینده و تغییرات مالی، هر برج آب را برای معین آسیب پذیری منابع آب و همچنین مردم و اکوسیستم های وابسته به آن ها ارزیابی کردند.

این تحقیق توسط 32 دانشمند از سراسر دنیا انجام شده است. پروفسور والتر ایمرزل و دکتر آرتور لوتز از دانشگاه اوترخت از محققان برجسته در زمینه آب و تغییرات آب و هوایی در کوهستان های جنوبی آسیا نیز در این تحقیق شرکت داشتند.

پروفسور ایمرزل اظهار کرد: آنچه این تحقیق را برجسته نموده، ارزیابی اهمیت برج های آب نه بر اساس میزان ذخیره آب و تامین آن هاست، بلکه میزان احتیاج آب کوهستان برای افراد در پایین رودها، ضعف سیستم ها، آسیب پذیری جوامع و آنالیز تغییرات احتمالی در چند دهه آینده است.

دکتر لوتز گفت: با ارزیابی کلیه برج های آب یخبندان روی زمین، حوضه اصلی را که باید در صدر برنامه های سیاسی منطقه ای و دنیای باشد، شناسایی کردیم.

پروفسور یاو تاندانگ، از موسسه تحقیقات فلات تبت آموزشگاه علوم چین گفت: افزایش دو درجه سانتی گراد، همان طور که توسط کنفرانس پاریس در خصوص تغییرات آب و هوا اعلام شده، می تواند باعث افزایش دما 4 درجه سانتی گراد در برج های آسیا گردد.

وی در ادامه اضافه نمود: تا سال 2060 و 2070، افزایش درجه حرارت به دلیل تغییرات آب و هوایی می تواند منجر به کاهش یخچال های این منطقه گردد. به عبارت دیگر، یخچال های طبیعی در حال ذوب شدن در برج های آب آسیا می توانند باعث کاهش تامین آب برای افرادی شوند که در دهه های آینده در پایین رود زندگی می نمایند.

پروفسور یاو تاندانگ، اولین دانشمندی است که تغییرات یخچال های طبیعی در فلات تبت را مورد مطالعه قرار داده و سال های زیادی را صرف مطالعه تغییرات در برج های آبی آسیا نموده است. وی همچنین دانشمند ارشد پروژه Pan-TPE است که از این تحقیق حمایت می نماید. پروژه Pan-TPE در سال 2018 توسط آموزشگاه علوم چین شروع شد و یک برنامه علمی بین المللی برای آنالیز آب، اکوسیستم و تاثیرات انسانی در منطقه با موضوع تغییرات برج های آب آسیاست.

نتایج این تحقیق در نشریه Nature منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 620

به "معرفی مهم ترین برج های آب دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی مهم ترین برج های آب دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید