سکته ناقص در بازار مسکن تهران

به گزارش مجله تور یک روزه، اطلاعات منتشر شده از سوی اداره آنالیز ها و سیاست های مالی بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در آذرماه سال 1399 نشان می دهد در این ماه تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 2 هزار و 555 هزار واحد رسیده که نسبت به ماه قبل 42.8 درصد و نسبت به ماه مشابه در سال قبل 73.2 درصد کاهش دارد.

سکته ناقص در بازار مسکن تهران

جهت دریافت خدمات پتینه سقف منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

همچنین در این ماه، میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران به 26 میلیون و 905 هزار تومان رسیده که نسبت به ماه قبل 1.1 درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 98.9 درصد افزایش نشان می دهد.

حجم معاملات مسکن

آنالیز توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در آذرماه سال جاری حاکی از آن است که از مجموع 2 هزار و 555 واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 39.1 درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. سهم مذکور در مقایسه با آذرماه سال قبل حدود 3.4 درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بالا در گروه های 6 تا 10 و بیش از 20 سال ساخت افزوده شده است.

تحولات 9 ماهه بازار مسکن شهر تهران

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در 9 ماهه سال 1399 به حدود 70 هزار و 598 واحد مسکونی رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 42.9 درصد افزایش نشان می دهد. در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده به وسیله بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران 22 میلیون و 260 هزار تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 74.2 درصد افزایش نشان می دهد.

سایر شاخص های آماری بازار معاملات مسکن

آمارها نشان می دهد در آذرماه سال جاری، توزیع فراوانی تعداد معاملات برحسب قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی در شهر تهران به گونه ای بوده است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی با حدود طبقاتی معین 14 تا 16 میلیون تومان به ازای هر مترمربع بنا با سهم 7.9 درصدی، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده اند و درمجموع 59.7 درصد از واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران معامله شده اند.

همچنین آنالیز توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده برحسب سطح زیربنا نشان می دهد، بیشترین سهم از معاملات اجرا شده به واحدهای مسکونی با زیربنای 50 تا 60 مترمربع با سهم 15.6 درصد اختصاص داشته و درمجموع واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از 80 مترمربع، 55 درصد از معاملات اجرا شده را به خود اختصاص دادند.

از سوی دیگر در آذرماه 1399، توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده برحسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که در میان دامنه های قیمتی موردآنالیز، واحدهای مسکونی با حدود طبقاتی معین 600 تا 850 میلیون تومان با اختصاص سهم 14.9 درصدی، بیشترین سهم از معاملات اجرا شده را به خود اختصاص داده اند و درمجموع حدود 50 درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از یک میلیارد و 600 میلیون تومان اختصاص داشته است.

تحولات اجاره بهای مسکن

آنالیز شاخص کرایه مسکن اجاری در آذرماه سال جاری نشان می دهد این شاخص در شهر تهران 29.4 درصد و در کل مناطق شهری 32.4 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد داشته است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1376

به "سکته ناقص در بازار مسکن تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکته ناقص در بازار مسکن تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید