روش هایی برای بهبود عملکرد مغز در سال نو

به گزارش مجله تور یک روزه، محمدعلی آرامی- متخصص مغز و اعصاب در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: شکی نیست که سال 99 برای همه ما سخت و برای گروهی از هم وطنان نیز بسیار غم انگیز بود، اما خاتمه واکسیناسیون علیه کووید 19 شروع شد و این امر امید بسیاری را برای بازگشت به حالت طبیعی در سال جدید برانگیخته است؛ بااین حال ماه ها اضطراب، غم و تنهایی می توانند به راحتی احساسات منفی بسیاری در ما ایجاد نمایند که به سختی می توان از چنگ آن ها رها شد.

روش هایی برای بهبود عملکرد مغز در سال نو

دلیل این امر آن است که استرس مزمن مغز را تغییر می دهد و اصولا وقتی که ناامید هستیم علاقه ای هم به انجام کار هایی که در واقع می توانند احساس خوبی به ما بدهند، نداریم. برای لذت بردن از زندگی خود در سال 1400 باید عادت های مخرب خود را کنار بگذاریم و سطح انرژی خود را بازیابیم. گاهی باید خودمان را مجبور کنیم که دست به کاری زنیم که حال ما را اندک اندک بهتر کند و به قول حافظ غصه سرآید. اگر علائم روحی شدیدتری را تجربه می کنیم، بهتر است با یک روان شناس یا روان پزشک مشاوره کنیم. در اینجا شش روش را برای تغییردادن مغزمان که مبتنی بر شواهد علمی هستند، توضیح می دهیم.

1-مهربانی، نوع دوستی و همدلی می تواند بر مغز تأثیر بگذارد. یک مطالعه نشان داده است که کمک های اقتصادی خیرخواهانه، سیستم پاداش مغز را مانند وقتی به طور واقعی پول دریافت می کنید، فعال می نماید. این امر درباره کمک به دیگرانی که مورد ظلم واقع شده اند نیز صدق می نماید. خدمات داوطلبانه می توانند به زندگی معنی بدهند و موجب ارتقای سطح شادی و سلامتی شوند. افراد مسنی که به طور منظم در امور عام المنفعه فعال هستند، رضایت بیشتری از زندگی دارند و کمتر دچار افسردگی و اضطراب می شوند. به طور خلاصه، شادکردن دیگران راهی عالی برای خوشبخت کردن خودتان است. شادبودن هنر است، شادکردن هنری والاتر.

2- ورزش با سلامت جسمی و روانی از جمله بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش افسردگی ارتباط دارد. در دوران کودکی ورزش با عملکرد بهتر در امور مدرسه و تکالیف آن همراه است و نیز باعث بهبود شناخت و عملکرد شغلی بزرگسالان می گردد. در بزرگسالان مسن تر ورزش باعث حفظ عملکرد شناختی آن ها می گردد و انعطاف پذیری مغز را در برابر اختلالات تخریب نماینده سیستم عصبی مانند زوال عقل تقویت می نماید؛ علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که حجم مغز افرادی که دارای تناسب اندام بهتری هستند افزایش پیدا می نماید و با عملکرد شناختی بهتر در افراد مسن ارتباط دارد.

افرادی که ورزش می نمایند عمر طولانی تری دارند. در واقع یکی از بهترین کار هایی که می توانید برای راه اندازی مجدد مغز خود انجام دهید، بیرون رفتن و استنشاق هوای تازه در هنگام پیاده روی سریع، دویدن یا دوچرخه سواری است. اطمینان حاصل کنید که چیزی را که واقعا از آن لذت می برید، انتخاب می کنید تا آن را به طور پیوسته ادامه دهید.

3-تغذیه می تواند به طور قابل توجهی بر رشد و سلامت، ساختار و عملکرد مغز تأثیر بگذارد. استفاده از مواد غذایی مناسب، توانایی مغز را برای ایجاد و حفظ ارتباطات بین سلول ها و بخش های مختلف آن تقویت می نماید. این ارتباطات برای بهبود شناخت و عملکرد یادگیری حیاتی هستند.

شواهد قبلی نشان داده است که کمبود طولانی مدت مواد مغذی می تواند به آسیب ساختاری و عملکردی مغز منجر گردد، درحالی که یک رژیم غذایی با کیفیت مناسب با حجم بیشتری از مغز همراه است. یک مطالعه روی 20 هزار شرکت نماینده از بانک زیستی انگلستان نشان داد که مصرف بیشتر غلات با اثرات مفید طولانی مدتی، چون افزایش حجم ماده خاکستری (یکی از اجزای اصلی سیستم عصبی مرکزی) همراه است و با بهبود توانایی های شناختی مرتبط است، برعکس رژیم های غذایی غنی از شکر، چربی های اشباع شده یا کالری می توانند به عملکرد عصبی آسیب برسانند.

آن ها می توانند توانایی مغز در ایجاد ارتباطات عصبی جدید را کاهش دهند و بر قوای شناختی افراد تأثیر منفی بگذارند؛ بنابراین در هر سنی که باشید، به یاد داشته باشید که همواره یک رژیم غذایی متعادل از جمله میوه ها، سبزیجات و غلات داشته باشید.

4-تنهایی و انزوای اجتماعی در همه سنین، جنس ها و فرهنگ ها شایع است و با شیوع کووید 19 بیشتر هم می گردد. شواهد علمی قوی نشان داده است که انزوای اجتماعی برای سلامت جسمی، شناختی و روانی مضر است. یک مطالعه اخیر نشان داد که انزوای ناشی از کووید 19 اثرات منفی قوی بر شناخت عاطفی افراد می گذارد، اما این اثر در افرادی که با دیگران در ارتباط بودند، کمتر بود. ایجاد ارتباطات اجتماعی و کاهش تنهایی نیز با کاهش خطر مرگ ومیر و ابتلا به طیف وسیعی از بیماری ها همراه است؛ بنابراین تنهایی و انزوای اجتماعی به طور فزاینده ای به عنوان موضوعات مهم بهداشت عمومی شناخته می شوند که احتیاج به مداخلات مؤثر دارند.

تعامل اجتماعی با احساسات مثبت و افزایش فعالیت در سیستم پاداش مغز همراه است. پس در سال نو وقت آن است که از عادت های بد خود دست بکشید. در سال 1400 حتما با خانواده و دوستان خود همراه باشید. همچنین افق دید خود را نیز گسترش دهید و ارتباطات جدیدی برقرار کنید.

5-هرچند مغز بیشتر در دوره های حساس رشد تغییر می نماید، اما تغییر مغز یک فرایند مادام العمر است. تجربیات جدید، مانند یادگیری مهارت های جدید، می تواند عملکرد مغز و ساختار اصلی مغز را اصلاح کند؛ به عنوان مثال نشان داده شده است که پرداختن به کار های دستی باعث افزایش ساختار های ماده سفید مغز (بافتی متشکل از رشته های عصبی) می گردد که به عملکرد بینایی-حرکتی مربوط است. به همین ترتیب نشان داده شده است که نوازندگی ماده خاکستری را در قسمت هایی از مغز که اطلاعات شنوایی را پردازش می نمایند، افزایش می دهد.

یادگیری یک زبان جدید نیز می تواند ساختار مغز انسان را تغییر دهد. آنالیز گسترده مقالات موجود حاکی از آن است که فعالیت های اوقات فراغت مانند بازی شطرنج، با تحریک ذهنی ذخیره مغز را افزایش می دهند که این امر می تواند انعطاف پذیری ایجاد نموده و از ظرفیت های شناختی بزرگسالان محافظت کند.

6-خواب یکی از مؤلفه های اساسی زندگی بشر است؛ با این حال بسکمک از افراد رابطه بین سلامت مغز و فرایند خواب را درک نمی نمایند. در طول خواب مغز خود را دوباره سازمان می دهد و شارژ می نماید و محصولات سمی متابولیسم را که می توانند عملکرد طبیعی مغز را مختل نمایند، از بین می برد. خواب برای تبدیل تجربیات به حافظه طولانی مدت، حفظ عملکرد شناختی و عاطفی و کاهش خستگی ذهنی بسیار مهم است.

مطالعات مربوط به کمبود خواب، کمبود حافظه و توجه و همچنین تغییر در سیستم پاداش را نشان می دهد که اغلب عملکرد احساسی فرد را مختل می نماید. خواب همچنین تأثیر زیادی بر سیستم ایمنی بدن می گذارد. اگر از کمیت و کیفیت مطلوب خواب برخوردار باشید متوجه خواهید شد که انرژی بیشتر و آسایش بهتری دارید و قادر به رشد خلاقیت و تفکر خود هستید. پس سال نو مبارک! و بیایید در سال 1400 بیشترین بهره را ببریم و به دیگران کمک کنیم تا همین کار را انجام دهند.

منبع: فرارو
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1509

به "روش هایی برای بهبود عملکرد مغز در سال نو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش هایی برای بهبود عملکرد مغز در سال نو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید