رنجی که گنج نمی شود

به گزارش مجله تور یک روزه، دلالان زیتون چند سالی است که دسترنج کشاورزان طارمی را به تاراج می برند.

رنجی که گنج نمی شود

به گزارش خبرنگاران، منطقه زنجان، طارم شهرستان خوش آب و هوایی است که به سبب اقلیم فوق العاده و طبیعت زیبا در سطح کشور از آن با عنوان هندوستان ایران یاد می شود. آب و هوای مناسب و پتانسیل بالای حوزه کشاورزی طارم سبب شده بیش از 60 نوع محصول کشاورزی در این منطقه تولید شود که اصلی ترین این محصول زیتون، نماد صلح و دوستی است.

شهرستان طارم با 40 درصد تولید زیتون کشور، رتبه اول بیشترین تولید زیتون در کشور را دارد و زیتون تولیدی طارم از مرغوب ترین نوع آن در کشور است که در داخل و خارج از کشور مشتریان پر و پا قرص فراوانی دارد. این روزها که همه جای طارم رنگ کار و تلاش به خود گرفته است، کشاورزان طارمی مشغول برداشت محصول زیتون هستند، کشاورزانی که سال جاری حال و روز خوشی نداشتند.

در ابتدای سال جاری افت قیمت سیر و اوایل تابستان نیز افت قیمت گوجه فرنگی، کشاورزان را متضرر کرد و این بار نوبت به زیتون رسیده است. زیتونی که دولت چند سال پیش با طرح طوبی کشاورزان طارمی را ترغیب به کاشت آن کرد و کشاورزان به امید درآمد بالا، بهترین زمین های شان را به کاشت زیتون اختصاص دادند. با زحمات این کشاورزان، شهرستان طارم بیشترین و باکیفیت ترین زیتون کشور را تولید می کند، به طوری که همواره نام طارم در کشاورزی همراه با زیتون مطرح است و از این شهرستان به عنوان پایتخت زیتون ایران یاد می شود.

مقطعی بودن برنامه ها و طرح های کشوری و نبود برنامه منسجم در توزیع زیتون عرضه شده به بازار، فرصت را برای ایجاد بازار دلالی مهیا کرده است که مصداق آن بازار عرضه زیتون در سه راهی کوه کن طارم است، تا جایی که اگر عصرها به این بازار مراجعه شود، خیل عظیمی از دلالان را مشاهده خواهید کرد که با انواع حرف های دروغ و فریب کاری، از یک طرف زیتون را زیر قیمت از کشاورزان نگون بخت خریداری کرده، از طرفی دیگر با قیمت بالا به خریداران عمده عرضه می کنند.

متأسفانه نبود بازار هدف مند که رابط خریداران و عرضه کنندگان زیتون باشد، میدان را برای دلالان خالی کرده است؛ دلالانی که نابرده رنج، گنج می برند.

بنا به گفته مجتبی اسکندری، مدیر جهادکشاورزی طارم، سطح زیر کشت زیتون در این شهرستان بیش از 20 هزار هکتار است که سال جاری، سال آور زیتون بوده و عملکرد این محصول در باغ های شهرستان طارم نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

تعداد بهره برداران محصول زیتون در شهرستان طارم نیز 8700 بهره بردار با 450 هزار نفر روز است که پیش بینی می شود سال جاری بیش از 45 هزار تن محصول زیتون برداشت و روانه بازار شود. ارقام زیتون مورد کشت طارم نیز شامل، زرد زیتون، شنگه، ماری و گلوله زیتون بوده که رقم زرد زیتون بیشترین سطح را در بین ارقام دیگر به خود اختصاص داده است.

یکی از بزرگ ترین چالش ها و خلاءهایی که در حوزه کشاورزی طارم احساس می شود، خام فروشی به ویژه در زمینه محصول زیتون است که سبب می شود سود از کف کشاورزان برود؛ هر چند در حال حاضر 32 واحد فرآوری کارگاهی و 600 واحد خانگی زیتون در شهرستان طارم با مشارکت بخش خصوصی فعال است، اما توسعه این واحدها با رعایت ملاحظات زیست محیطی باید در دستور کار قرار گیرد تا شاهد بهره مندی کشاورزان از حاصل دسترنج شان باشیم.

در همین باره، مهدی عباسی رئیس شورای ملی زیتون ایران نیز فروش زیتون به صورت کنسروی و یا روغن زیتون را به کشاورزان پیشنهاد کرد و به خبرنگار خبرنگاران گفت: اگر باغ داران به جای خام فروشی، فرآوری میوه زیتون را در پیش بگیرند، بسیار به نفع شان خواهد بود، زیرا تا حد زیادی جلوی ورود واسطه ها را می گیرد.

وی ادامه داد: امروزه در دنیا، قسمت قابل توجهی از میوه زیتون برای روغن کشی برداشت می شود ولی ما هنوز هم با خودکفایی فاصله زیادی داریم، بنابراین باید چاره ای اندیشیده و زمینه برای گسترش صنایع تبدیلی فراهم شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 398

به "رنجی که گنج نمی شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنجی که گنج نمی شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید