بیماری اتیسم در بچه ها

به گزارش مجله تور یک روزه، از آنجایی که بچه ها مبتلا به اوتیسم توانایی ها و استعدادهای فوق العاده ای دارند، با حمایت از آنها می توانند آینده خیلی خوب و متفاوتی داشته باشند.فرد مبتلا به اوتیسم بعضی رفتارهای خاص را تکرار می نمایند و تمایل ندارند کارهای روزمره خود را تغییر دهند. این افراد روش های مختلفی برای یادگیری دارند، به شکل متفاوتی به مسائل توجه می نمایند یا واکنش متفاوت به بعضی موقعیت ها نشان می دهند.

بیماری اتیسم در بچه ها

بیماری اوتیسم چگونه است؟

اختلال طیف اوتیسم نوعی شرایط عصبی است که منجر به بروز مسائل قابل توجه اجتماعی، ارتباطی و رفتاری در فرد مبتلا می گردد.

کودک مبتلا به اوتیسم اگر پسر باشد، کمی متفاوت به نظر می رسد، زیاد صحبت نمی نماید و معمولا درونگراست. دوست پیدا کردن یا درک

تکالیف مدرسه برای بچه ها مبتلا به اوتیسم سخت است. اما این کودک خیلی خوب فوتبال بازی می نماید و استعدادهای فوق العاده دیگری در توپ بازی دارد.

از آنجایی که بچه ها مبتلا به اوتیسم توانایی ها و استعدادهای فوق العاده ای دارند، با حمایت از آنها می توانند آینده خیلی خوب و متفاوتی داشته باشند.

فرد مبتلا به اوتیسم بعضی رفتارهای خاص را تکرار می نمایند و تمایل ندارند کارهای روزمره خود را تغییر دهند. این افراد روش های مختلفی برای یادگیری دارند، به شکل متفاوتی به مسائل توجه می نمایند یا واکنش متفاوت به بعضی موقعیت ها نشان می دهند.

اختلال طیف اوتیسم شامل سه شکل مجزاست که عبارتند از اوتیسم، اختلال رشد فراگیر و سندروم آسپرگر Aspergers syndrome .

در تشخیص اختلالات طیف اوتیسم ژنتیک یک بخش مسئله است. این اختلالات با نشانگرهای بیولوژیکی تشخیص داده نمی شوند، بلکه به وسیله فرایند جامع مشاهده و تجزیه و تحلیل رفتار تشخیص این اختلال انجام می گردد.

دلیل اوتیسم چیست؟

عوامل مختلفی در بروز بیماری اوتیسم نقش دارند اما مهمترین دلیل اوتیسم توارث است. جهش های ژنتیکی در کنار بحث توارث ژن ها در بروز بیماری اوتیسم دخیل است. موضوع مربوط به یک ژن هم نیست و ژن های مختلف و تعامل آنهاست که باعث بروز اوتیسم می گردد.

بیماری اوتیسم یک ناتوانی طولانی مدت است که منجر به اختلال عملکرد عصبی - روانی در فرد می گردد. گر چه به نظر می رسد که اوتیسم عارضه نادری است اما اطلاعات اخیر گویای آن است که شیوع بیماری اوتیسم حتی تا 20 مورد در هر10000 تولد زنده می رسد.

اگر چه دلیل اصلی بیماری اوتیسم کاملاً شناخته شده نیست، اما در سال های اخیر تحقیقات و مطالعات بسیاری در زمینه بیماری اوتیسم انجام شده است. تحقیقات تأکید زیادی بر منشاء زیست شناختی و عصب شناختی بیماری اوتیسم در مغز دارد. در بسیاری از خانواده ها سابقه بیماری اوتیسم و یا اختلالات مربوط به اوتیسم وجود داشته است که ریشه ژنتیک را مطرح می نماید اگر چه تا به حال ژن خاصی که مربوط به بیماری اوتیسم باشد شناخته نشده است.

تشخیص اوتیسم

علائم اوتیسم از فردی به فرد دیگر فرق دارد، این تفاوت مربوط می گردد به نوع رفتار و شدت اختلال در فرد. اما نگران نباشید. مهم ترین مسئله این است که از شرایط فرزند خود مطلع باشید و به موقع یاری مناسب به او برسانید.

بعضی از مهم ترین ویژگی های کودک مبتلا به اوتیسم به توضیح زیر می باشد:

تماس چشمی خیلی کم برقرار می نماید. این بچه ها معمولا با تفکر به یک نقطه نامعلوم خیره می شوند.

تمایلی به نگاه کردن یا گوش دادن به اطرافیان خود ندارند.

به ندرت در فعالیت ها یا استفاده از اشیا با دیگران شریک می شوند. بچه ها مبتلا به اوتیسم جهانی خاص خود را دارند، این جهان آنها را شاد می نماید، پس اجازه دهید به آنچه تمایل دارند بپردازند.

این بچه ها در دنبال کردن مکالمات دچار مشکل هستند.

لغات یا عباراتی را که می شنوند تکرار می نمایند، این مشکل پژواک گویی یا echolalia نامیده می گردد.

در این افراد حالت چهره، حرکات یا حالات بدنی شان با آنچه می گویند فرق دارد.

تن صدای غیر عادی که به نظر می رسد فرد در حال آواز خواندن است یا بالعکس فرد با یک تن یکنواخت و بدون بالا و پایین آوردن صدای خود صحبت می نماید.

مشکل در فهم و درک منظور دیگران که این امر باعث می گردد فرد توانایی پیش بینی یا درک بعضی موقعیت ها را نداشته باشد.

نقاط قوت در افراد مبتلا به اتیسم

1. توانایی یادگیری با جزئیات و بخاطر سپردن حجم زیادی از اطلاعات به مدت طولانی

2. یادگیری بصری و شنیداری قوی

3. رجحان در ریاضی، علوم، موسیقی یا هنر

آیا اوتیسم قابل درمان است؟

درمان سریع برای کودک مبتلا به اوتیسم بسیار اهمیت دارد. داروهای کمی وجود دارند که متخصصین برای درمان این شرایط مورد استفاده قرار می دهند.

داروهایی که برای درمان اوتیسم مورد استفاده قرار می گیرند، باعث تحریک پذیری، خشمگین شدن، بیش فعالی بیمار می شوند و فرد ممکن است بعضی رفتارهای تکراری از خود نشان دهد و بعلاوه دچار مشکل در توجه، اضطراب و افسردگی گردد.

بنابراین مراجعه به متخصص با تجربه و ماهر برای درمان این اختلال بسیار مهم است. به علاوه در فرایند درمان نباید هیچ گونه فشار و استرسی به کودک مبتلا به اوتیسم وارد گردد.

منبع: سایت سیمرغ

سایت بیتوته

سایت پزشک خوب

منبع: راسخون
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1830

به "بیماری اتیسم در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری اتیسم در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید