اگر از تهران بروید، زمین می گیرید

به گزارش مجله تور یک روزه، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با اشاره به مصوبات کمیسیون در حوزه مسکن اظهار کرد: با تصویب کمیسیون دسترسی به مسکن تا انتها برنامه 12 سال در نظر گرفته شد که نسبت به پیشنهاد دولت واقعی سازی صورت گرفت. باید 15 درصد ساخت مسکن تا انتها برنامه صنعتی باشد و هر سال 300 هزار واحد مسکن حمایتی، 200 هزار مسکن روستایی، 100 هزار مسکن بافت فرسوده و 400 هزار انواع مسکن ساخته گردد که سالی یک میلیون مسکن در برنامه هفتم توسعه محقق گردد.

اگر از تهران بروید، زمین می گیرید

به گزارش ایسنا، وی یکی از مهم ترین مصوبات تلفیق را تغییر راهبرد کشور در زمینه مسکن یعنی توسعه افقی به جای توسعه عمودی عنوان و اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی موظف شد حداقل 0.2 درصد از مساحت سرزمینی را به ظرفیت سکونتگاه شهری و روستایی اضافه کند که این مربوط به تراکم حداکثر بالای 60 هزار نفر است که طبیعتا شامل تهران و بعضی از کلانشهر ها نمی گردد. با این سیاست به جای مرتفع سازی و توسعه عمودی به سمت توسعه افقی می رویم.

وی افزود: در صورتی که فردی مهاجرت معکوس کند یعنی از تهران به شهر های زیر 60 هزار نفر روند شرط پنج سال سکونت برای دادن زمین به این افراد هم حذف شد. بعلاوه کمیسیون مصوباتی درباره اعطای تسهیلات مسکن به زوج های جوان و تکالیفی برای ساخت مسکن به ستاد کل نیرو های مسلح داده شد. وزارت مسکن باید با تغییر کاربری زمین مورد احتیاج مسکن کارکنان نیرو های انتظامی را فراهم کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه بعلاوه با بیان این که روند آنالیز لایحه برنامه هفتم مبتنی بر مردمی سازی اقتصاد و کاهش تصدی گری دولت و توجه به شرایط مردم است، توضیح داد: مثلا بحث امکان مشارکت های بخش های خصوصی تعاونی در صنایع بالادستی نفت به وسیله اهرم شدن صندوق توسعه، ترجیه شرکت های داخلی به خصوص پتروشیمی درباره طرح های استخراج و اکتشاف میادین نفتی و الزام دولت به واگذاری سهام خود به استثنای موارد قانون اصل 44 قانون اساسی در مصوبات تلفیق دیده شده است.

به گفته زنگنه در مصوبات تلفیق مواردی همانند الزام دولت به واگذاری سهام شرکت های خود و واگذاری بسیاری از فعالیت های میانی خود و بهره وری و راهبری مراکز ورزشی و فرهنگی و مواردی همانند آبخیزداری و آبخوان داری آمده است علاوه بر این دولت ملزم شده 10 درصد از اعتبارات تملک سرمایه ای را به طرح های مشارکت خصوصی - عمومی واگذار نموده و سهم خود در مشارکت های تخصصی را 100 درصدی و کامل دهد.

منبع: فرارو
انتشار: 19 مرداد 1402 بروزرسانی: 19 مرداد 1402 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 2240

به "اگر از تهران بروید، زمین می گیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر از تهران بروید، زمین می گیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید