وزیر گردشگری در ملایر

به گزارش مجله تور یک روزه، فاطمه کاظمی- همدان ـ خبرنگار:وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نخستین روز اجلاس جهانی راه ابریشم قبل از حضور در برنامه های اجلاس به ملایر، شهر ملی مبل و منبت، سفر کرد.

وزیر گردشگری در ملایر

علی اصغر مونسان در این سفر و طی نیم روز از مینی ورد، بازار مبل و منبت ملایر و شهرک صنعتی حاجی آباد این شهرستان بازدید کرد و از نزدیک در جریان پیشرفت های آن بعد از ملی شدن نهاده شد.

بازدید از شهرک صنعتی حاجی آباد

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از شهرک صنعتی مبل و منبت حاجی آباد ملایر بازدید کرد. در این بازدید یدالله کریمی، رئیس هیات مدیره شهرک صنعتی مبل و منبت ملایر، از نبود بیمه و مواد اولیه به عنوان مسائل منبت کاران ملایر نام برد. مونسان از محمد کاظمی، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، خواست این موضوع را در مجلس پیگیری کند و گفت: تا مجلس این موضوع را پیگیری نکند، دولت نمی تواند کاری کند. وی همچنین از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان خواست از تاثیر ثبت ملی شدن ملایر به عنوان شهر مبل و منبت گزارش مستندی تهیه کند و در اختیار وزارتخانه قرار دهد تا در هیات دولت مطرح گردد. لازم به ذکر است فراورینمایندگان ملایر سالانه 75 هزار دست مبل فراوری می نمایند که 70 درصد فراوریات کشور را تشکیل می دهد. این شهرستان بعد از معرفی به عنوان شهر ملی مبل و منبت، جشنواره های زیادی برگزار نموده و توانسته است به لحاظ مالی شرایط را تغییر دهد.

قطب گردشگری کشور

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه سفر به ملایر درباره اهمیت میزبانی همدان از اجلاس جهانی راه ابریشم بیان نمود: میزبانی از برنامه های جهانی باعث معرفی هرچه بیشتر شهر میزبان می گردد. کما این که بعد از میزبانی از رویداد همدان 2018، این شهر در عرصه ملی و بین المللی بیشتر شناخته شد. مونسان شرح داد: ان شاءالله بعد از ثبت شهر جهانی مبل و منبت ملایر، همدان بیش از پیش شناخته خواهد شد و گردشگران بیشتری به همدان خواهند آمد. وی اضافه نمود: از آنجایی که ما تعیین استان همدان در اقتصاد مقاومتی نیز هستیم کوشش خواهیم کرد همدان به یکی از قطب های گردشگری کشور تبدیل گردد.

ثبت جهانی هگمتانه

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور درباره ثبت جهانی تپه هگمتانه شرح داد: ثبت این اثر تاریخی در برنامه های ماست، اما مسائلی دارد که باید برطرف گردد. به استاندار همدان نیز گفتم که این مسائل باید برطرف گردد تا بتوانیم پرونده ثبت جهانی هگمتانه را برای سازمان یونسکو ارسال کنیم. وی اظهار داشت: در سال یک سهمیه بیشتر برای ارسال پرونده برای ثبت جهانی نداریم و نمی توانیم این ریسک را بپذیریم که پرونده ناقص برای سازمان یونسکو ارسال کنیم و آنها این پرونده را برگشت دهند و سهمیه یک سال کشور از بین برود. ما باید پرونده هایی را برای ثبت جهانی ارسال کنیم که از پذیرش آنها مطمئن باشیم. مونسان در پاسخ به این سوال که گویا مسئولان استان همدان در زمینه ثبت جهانی توجیه نیستند، گفت: استاندار همدان قول داده است موضوع را پیگیری کند.

افزایش آمار گردشگران

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بعد از بازدید از ملایر با شرکت در جلسه قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان همدان اظهار کرد: به زعم من اقتصاد مقاومتی در کشور به خوبی جلو رفته است و ما از شرایط بحرانی عبور نموده ایم و به شرایط ثبات رسیده ایم و حرکت مثبت و رو به جلویی داریم.

مونسان اضافه نمود: تاب آوری کشور افزایش پیدا نموده است و برخلاف دوره قبل تحریم ها که شرایط نامناسب مالی ادامه داشت، تلاطم ها به انتها رسیده و به ثبات رسیده ایم. وی ادامه داد: در حوزه گردشگری هم باید بگویم هر کدام از این اتفاقات در هر کشوری پیش می آمد، تعداد گردشگرانش به صفر می رسید اما به رغم تحریم ها ما شاهد رشد خوبی در گردشگری هستیم. طبق آمار، از 4 میلیون و 700 هزار گردشگر در سال 96 به 7 میلیون و 700 هزار گردشگر در سال 98 رسیده ایم. در چند ماه اخیر نیز شاهد افزایش 38 درصدی گردشگران در ایران بوده ایم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: با کشورهای هدف همکاری داشته ایم و در زمینه برطرف موانع حضور گردشگران کار نموده ایم. برای مثال در حال حاضر از یک میلیون ورودی گردشگر از کشور ترکیه عبور نموده ایم در حالی که آمار خروج گردشگر به سمت این کشور حدود یک میلیون و 700 هزار نفر بوده است. مونسان گفت: با وجود این که دولت در بدترین شرایط درآمدی نهاده شده است و در زمینه بودجه مسائل زیادی داریم، اما با قدرت پیش می رویم. فراورینماینده ها نیز این شرایط را درک نموده اند و با وجود همه مسائل برای کشور ارزآوری می نمایند. بخش گردشگری هم به خوبی جلو می رود.

اقتصاد اول جهان

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان نمود: در اقتصاد گردشگری ظرفیت های بسیاری وجود دارد و پیش بینی می گردد در آینده به اقتصاد اول جهان تبدیل گردد. یکی از بخش هایی که با حجم سرمایه گذاری پایین و با سرعت بالا می تواند اشتغال زایی کند گردشگری است. مونسان شرح داد: بنابر اعلام بانک مرکزی اگر بخواهیم ایران را با کشورهای منطقه مقایسه کنیم حدود 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری احتیاج داریم تا به رشد 10 درصد برسیم. گردشگری می تواند به اندازه صنعت نفت برای کشور ارزآوری داشته باشد.

وی گفت: 200 هزار شغل سهم گردشگری از اشتغال زایی بوده و اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است. 450 هزار نفر در سامانه صنایع دستی ما ثبت شده اند و پیش بینی ما تا 900 هزار نفر است. وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه نمود: به رغم تبلیغات منفی آمریکا علیه ایران، در کنار وزارت امور خارجه نمایشگاه های موزه ای برگزار نموده ایم و به اثبات رسانده ایم ایران کشور امنی است. مونسان اظهار داشت: همدان استان بزرگی است و ظرفیت های گردشگری بسیاری دارد و قول می دهم به عنوان تعیین مالی استان مسائل آن را در سطح ملی پیگیری کنم.

وی یادآور شد: همه اینها به همکاری دستگاه ها و شخص استاندار احتیاج دارد. در زمینه ثبت ملی و جهانی هم پیگیر هستیم. درباره ثبت جهانی هگمتانه باید مسائل حل گردد. ثبت جهانی ملایر را نیز در برنامه داریم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 407

به "وزیر گردشگری در ملایر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر گردشگری در ملایر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید