همه چیز راجع به بیماری عفونت چیکونگونیا

به گزارش مجله تور یک روزه، چیکونگونیا عفونت ناشی از نمونه ویروس چیکونگونیا است که به وسیله پشه ها پخش می گردد. این بیماری می تواند باعث تب، بثورات، خستگی مفاصل و غیره گردد. این بیماری به ندرت کشنده است، با این وجود فقدان مراقبت های پزشکی مناسب در موارد نادر می تواند عوارض شدیدتری ایجاد کند.

همه چیز راجع به بیماری عفونت چیکونگونیا

چیکونگونیا چیست؟

چیکونگونیا یک بیماری ویروسی است که از طریق پشه های آلوده به انسان منتقل می گردد. نام chikungunya از کلمه ای در زبان ماکونده، زبان مردم تانزانیا، گرفته شده است، که به معنی خم شدن چیزی است و به ظاهر نامتعارف مبتلایان به درد مفاصل اشاره دارد. سال 1952 در هنگام شیوع بیماری در جنوب تانزانیا، این نام را برای آن انتخاب کردند. گرچه چیکونگونیا قبلا در کشورهای آفریقایی، آسیایی، اروپایی و منطقه ها اقیانوس هند و اقیانوس آرام شناسایی شده بود، ولی انتقال محلی ویروس برای اولین بار در دریای کارائیب در سال 2013 شناسایی شد.

از آن موقع تا به امروز، بیش از 1.7 میلیون مورد مشکوک به چیکونگونیا در جزایر کارائیب، کشورهای آمریکای لاتین و ایالات متحده گزارش شده است. کانادا و مکزیک نیز موارد آلودگی را گزارش کرده اند. با این که این بیماری در ایران خیلی شایع نیست، ولی باز هم باید مراقب پشه های آئدس باشید. زیرا این پشه ها در بخش هایی از مرز شرق و جنوب ایران دیده شده اند. بنابراین با نیش زدن به فرد آلوده می توانند افراد سالم را هم بیمار نمایند.1

علائم بیماری چیکونگونیا

بیشتر افراد آلوده به ویروس چیکونگونیا علائمی پیدا می نمایند.

علائم معمولاً 3-7 روز پس از گزش از طریق پشه آلوده آغاز می گردد.

شایع ترین علائم تب و درد مفاصل است.

سایر علائم ممکن است شامل سردرد ، درد عضلانی ، تورم مفصل یا بثورات پوستی باشد.

بیماری چیکونگونیا اغلب منجر به مرگ نمی گردد ، اما علائم می توانند شدید و ناتوان نماینده باشند.

بیشتر بیماران طی یک هفته احساس بهتری دارند. در بعضی افراد ، درد مفصل ممکن است ماه ها ادامه داشته باشد.2

موارد خطر برای ویروس چیکونگونیا

بیشتر بیماران به طور کامل از عفونت بهبود می یابند، اما در بعضی موارد، درد مفاصل ممکن است تا چندین ماه یا حتی سال ها ادامه داشته باشد. در بعضی از مبتلایان در ماه های پس از بیماری حاد، علائم روماتولوژیک مانند پلی آرتراژ، پلی آرتریت، تنوسینوویت یا سندرم رینود دیده خواهد شد. مطالعات گزارش داده اند که ممکن است در 5 تا 80 درصد بیماران ماه ها یا سال ها پس از بیماری، درد مفصلی مداوم و بعلاوه خستگی طولانی مدت را تجربه نمایند. احتمالا فرد پس از بهبودی، از عفونت های آینده در امان خواهد بود.

موارد شدید و مرگ ناشی از چیکونگونیا بسیار نادر است. اما از افراد در معرض خطر بیماری شدیدتر می توان به نوزادان تازه متولد شده ای که در زمان تولد آلوده شده اند، اشاره نمود. به علاوه بزرگسالان بالای 65 سال و افرادی که دارای بیماری های پزشکی مانند فشار خون بالا، دیابت یا بیماری های قلبی هستند هم در معرض خطر قرار دارند.1

تشخیص چیکونگونیا

علائم چیکونگونیا شبیه علائم دنگی و زیکا است ، بیماری هایی که از طریق همان پشه های منتقل نماینده چیکونگونیا منتشر می گردد.

در صورت بروز علائم توصیف شده در بالا و بازدید از منطقه ای که در آن چیکونگونیا مشاهده شده است ، به پزشک مراجعه کنید.

اگر اخیراً سفر کرده اید ، به پزشک خود بگویید که چه موقع و کجا سفر کرده اید.

پزشک شما ممکن است آزمایش خون را برای یافتن چیکونگونیا یا ویروس های مشابه دیگر مانند دنگی و زیکا انجام دهد.2

چقدر باید از ویروس چیکونگونیا نگران باشم؟

بیشتر افراد به طور کامل بهبود می یابند ، علائم در طی سه تا 10 روز رفع می شوند. برای بعضی از افراد ، درد مفصل ممکن است ماهها یا حتی سالها ادامه داشته باشد. مرگ ناشی از عوارض چیکونگونیا بسیار نادر است ، اما ویروس گاهی اوقات مسائل شدیدی ، بیشتر در افراد پیر یا سایر افراد با بیماری های مزمن ایجاد می نماید.افرادی که یک بار آلوده شده اند احتمالاً در برابر عفونت های بعدی محافظت می شوند.

اگر به منطقه ای با شیوع شناخته شده چیکونگونیا سفر می کنید ، اقدامات احتیاطی را انجام دهید. از آنجا که چیکونگونیا از انسانی به انسان دیگر منتقل نمی گردد ، اقدامات پیشگیرانه در محافظت از پشه های آلوده متمرکز است. از دافع حشرات حاوی DEET یا پیکاریدین استفاده کنید ، لباس آستین بلند و شلوار بپوشید و در صورت امکان در خانه یا در مکان های محافظت شده قرار بگیرید.

اگر شما سالمند هستید و یا بیماری مانند دیابت یا بیماری قلبی دارید ، در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید قرار دارید. بهتر است از سفر به منطقه های که بیماری چیکونگونیا شیوع دارد اجتناب کنید.بیشتر افراد مبتلا به این ویروس بعضی از علائم زیر را دارند. که معمولا 3 تا 7 روز پس از نیش پشه آغاز میگردد شایع ترین علائم تب و درد مفاصل هست.این بیماری اغلب منجر به مرگ نمیگردد اما علائم می توانند شدید و باعث ازکارافتادگی شوند. بیشتر بیماران در عرض یک هفته احساس بهبود می نمایند. اما در بعضی از افراد درد مفصلی ممکن است برای ماه ها ادامه پیدا کند.

افرادی که در معرض خطر ابتلا به شدید شدن این بیماری هستند ، نوزادانی اند که در طول زمان تولد ، آلوده شده اند /یا افراد مسن بالاتر از 65 سال هستند و یا افرادی هستند که دچار بیماری هایی، مثل: فشار خون بالا دیابت یا بیماری های قلبی هستند. هنگامی که یک فرد آلوده شده است، محتمل است که از آلودگی های آن در آینده محافظت کند و دیگر دجار نشوند. تشخیص این بیماری شبیه به تب استخوانی است که از طریق همان پشه هایی که این بیماری را به وجود می آورند فپخش می شوند و توسعه می یابند.

اگر علائمی که در بالا شرح داده شد را یافتید، شما نیازمند مراقبت های بهداشتی هستید ، بعلاوه اگر اخیراً و به تازگی سفر کرده اید به شخص درمان نماینده خود بگویید. ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما ممکن است ،از تست خون برای این بیماری یا سایر ویروس های مشابه مانند :تب استخوانی استفاده کند.4

درمان چیکونگونیا

هیچ واکسنی برای پیشگیری یا دارویی برای درمان ویروس چیکونگونیا وجود ندارد.

علائم را درمان کنید:

- استراحت کافی داشته باشید.

- برای جلوگیری از کم آبی بدن مایعات بنوشید.

- برای کاهش تب و درد داروهایی مانند استامینوفن یا پاراستامول مصرف کنید.

- از آسپیرین و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده نکنید.

- اگر برای بیماری پزشکی دیگری دارو مصرف می کنید ، قبل از مصرف داروی اضافی با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید.2

پیشگیری از ویروس چیکونگونیا

چند راه وجود دارد که از چیکونگونیا بتوان جلوگیری کرد :
- حفاظت در مقابل پشه ها
دور نگه داشتن پشه ها از محیط خانه، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. لذا از هر راه چاره سنتی و مدرنی که برای این کار بلدید، باید استفاده کنید.

- بهداشت و پاکیزگیحفظ سلامت و پاکیزگی خانه و محیط اطراف آن یکی از برترین اقدامات پیشگیرانه برای پرهیز از ابتلا به چیکونگونیا و مصون ماندن از عاملان آن، یعنی پشه هاست. پشه های نوع Aedes استعداد پرورش در آب های کم عمق، لاستیک، ورق های پلاستیکی، ظروف پلاستیکی، ظروف قدیمی، گلدان ها و هر جای دیگر که بتواند حتی میزان کمی آب را نگه دارد، دارند.

بنابراین به هر گونه نقاط یا اقلامی که در آن آب می تواند جمع گردد، نگاهی بیندازید. پیشگیری از رشد طولانی مدت پشه ها در پیشگیری از بیماری های چیکونگونیا، زیکا، دنگ، مالاریا و سایر بیماری های اینچنینی لازم است.

- پیشگیری در فضای باز خارج از خانه
پیشگیری از طریق پشه کشهای برقی یا هر ابزار دیگری در خانه امکان پذیر است، اما بیرون از خانه داستان متفاوت دیگری است که البته به همان میزان مهم است، لذا حتی اگر شما در محدوده امن قرار ندارید، حفاظت از خود را نباید فراموش کنید و برای نیل به این مقصود از پشه کشهای همراه و یا هر شیوه پیشنهادی دیگر استفاده کنید، زیرا این پشه ها به طور معمول همه جا پیدا می شوند.

باز هم تاکید می کنیم که پیشگیری در برابر موارد مشابه چیکونگونیا، برترین راه برای مقابله با این بیماری هاست. با این حال، اگر فکر می کنید که مبتلا شده اید، به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و به کفایت استراحت کنید.3

پینوشتها

1.www.darmankade.com

2.www.beytoote.com

3.www.sorsore.com

4.www.delgarm.com

منبع: راسخون
انتشار: 21 دی 1400 بروزرسانی: 21 دی 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1882

به "همه چیز راجع به بیماری عفونت چیکونگونیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به بیماری عفونت چیکونگونیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید