موضوع انتقال آب به استان در مرحله مطالعه واقع شده است

به گزارش مجله تور یک روزه، رئیس ستاد بحران استان خراسان رضوی گفت: موضوع انتقال آب به استان فعلا در مرحله مطالعات است و در دستور اجرا قرار ندارد.

موضوع انتقال آب به استان در مرحله مطالعه واقع شده است

به گزارش خبرنگاران، حجت علی شایانفر صبح امروز در نشست خبری دومین همایش جشنواره ملی فناوری های آب، در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار دریافتی از ایستگاه های سینتیک هواشناسی در سال زراعی گذشته که در شهریور ماه امسال خاتمه یافته، در استان جمعا 136 میلیون و 500 هزار میلی لیتر بارش باران داشته ایم. پاییز و زمستان سال آبی جاری، کم بارش ترین زمستان و پاییز 36 سال گذشته سال آبی است.

وی افزود: از نظر رصد تامین بارش، خراسان رضوی در صندلی 24 قرار گرفته است. میانگین حجم روان آب درسال زراعی در حدود 46 درصد کاهش یافته و ذخیره سدهای کنونی ما به اندازه 16 درصد از حجم قابل ذخیره آن است در حالی که سال پیش این میزان در حدود 28 درصد بوده است.

رئیس ستاد بحران خراسان رضوی مطرح نمود: بر اساس شاخص بارش و تبخیر، 62 درصد مساحت استان دچار خشکسالی شدید، 29 درصد از مساحت استان دارای خشکسالی است. دیگر در استان و کشور خشکسالی یک حادثه غیر مترقبه نیست. برای این چنین واقعیت اقلیمی بایستی با برنامه مطابق اصول علمی جلو برویم.

وی تاکید نمود: یکی از کارهای خوبی که دولت در امسال آن را دنبال می نماید، تشکیل کارگروه سازگاری با کم آبی به ریاست وزیر نیرو است. مجموعه اقداماتی که انجام شده به مرحله ای رسیده که تامین آب شرب شهرها و روستاها و همچنین کشاورزی، آب صرف فضای سبز تا 1405 قدر حال برنامه ریزی است.

شایانفر گفت: براساس اقدامات سلبی و ایجابی حداقل در بستن چاه های غیرمجاز، کاهش ظرفیت پروانه ها و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز میزان 840 میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب های زیرزمینی گردیده است.

رئیس ستاد بحران استان تاکید نمود: استان خراسان رضوی 78 درصد به آب زیرزمینی وابسته است و از همین منابع برداشت مازاد در حدود یک میلیارد متر مکعب صورت می گیرد. زمانی که تعادل بین منابع و احتیاجها برهم می خورد بایستی چاره ای اندیشید. در روبرو با این قضایا یا بایستی به دنبال افزایش منابع آبی باشیم و یا اینکه اعمال روش های کاهش تقاضا را دنبال کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرنگاران مبنی بر چرایی تمایل به انتقال آب از دریای عمان به استان با وجود فناوری ها وروش های کاهش آب بیان نمود: در بحث اعمال روش هایی جهت کاهش مصرف اقدامات مناسبی انجام شده است. باید مجموعه ای از اقدامات صورت بگیرد. موضوع انتقال آب به استان فعلا در مرحله مطالعات است و در دستور اجرا قرار ندارد.

شایانفر تاکید نمود: بایستی تمامی گزینه ها مورد آنالیز قرار بگیرد و در وهله اول اولویت با استفاده صحیح از منابع موجود در استان است. در طرح ها وبرنامه های موجود کاهش 30 درصدی آب قابل مصرف جهت آبیاری فضای سبز تا سال 1405در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: در یک زمانی شرایطی فرا می رسد که احتیاج از منابع در دسترس بیشتر می گردد. طبیعتا به سراغ جایی می رویم که هزینه کمتری جهت تهیه آب باورد گردد. شاید گزینه اول انتقال آب از هزارمسجد باشد اما همه گزینه ها را آنالیز خواهیم کرد.

رئیس ستاد بحران استان اظهار کرد: برای مصارف سایر شهرهای استان در سال 1396، میزان مصرف 249میلیون متر مکعب آب مصرف می گردد اما در سال 1405 این میزان به 202 میلیون خواهد رسید. یعنی علی رغم افزایش جمعیت ما به دنبال کاهش مصرف آب هستیم.

وی ادامه داد: ما در وهله اول راهی جز سازگاری نداریم و بایستی در تمامی حوزه ها بایستی هزینه ها کاهش پیدا کند. برای تمامی معضلات مرتبط با حوزه آب از جمله کاهش بارش نسخه ای پیچیده گردیده است. برای تمامی دشت های استان برنامه ای داریم و بایستی آن را اجرا کرد.

شایانفر توضیح داد: اما بایستی در نظر گرفت که اجرای تمام این برنامه ها از حوزه ما خارج است. ما هیچگونه فعالیت اقتصادی نداریم و بدون یاری این برنامه ها جلو نخواهد رفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 51

به "موضوع انتقال آب به استان در مرحله مطالعه واقع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موضوع انتقال آب به استان در مرحله مطالعه واقع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید