راستا رسیدن به تجارت 20 میلیارد دلاری با عراق هموار شود

به گزارش مجله تور یک روزه، با حضور هیات تجاری عراقی به ریاست عبدالرزاق الزهیری، رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق در اتاق ایران، همایش تجاری ایران و عراق برگزار شد.

راستا رسیدن به تجارت 20 میلیارد دلاری با عراق هموار شود

در این همایش که غلامحسین جمیلی عضو هیات رئیسه اتاق ایران، محمدرضا کرباسی معاون امور بین الملل اتاق ایران، یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، برخی از روسای کمیسیون های تخصصی اتاق ایران و فعالان اقتصادی ایرانی و عراقی حضور داشتند، فرصت های تجاری پیش روی دو کشور و درعین حال موانع تجارت بررسی شد.

محمدرضا کرباسی، معاون امور بین الملل اتاق ایران ضمن ارائه آمار و ارقامی از فرایند تجارت میان دو کشور طی سال های گذشته، اظهار کرد: اگرچه آمار تجارت ایران و عراق در سال های گذشته با فراز و نشیب هایی همراه بوده، اما خوشبختانه این آمار معقول و عراق شریک اول تجاری ایران است.

او بر ضرورت تجهیز زیرساخت ها باهدف توسعه همکاری های دو کشور در بلندمدت تأکید کرد.

کرباسی ضمن تشریح مهم ترین موانع توسعه تجارت دو کشور، صدور ویزا و مسائل بانکی را در صدر مسائل اقتصادی فعالان بیان نمود.

مهم ترین موانع توسعه تجارت ایران و عراق

غلامحسین جمیلی عضو هیات رئیسه اتاق ایران برگزاری این نشست را فرصتی ارزشمند در راستای حل مسائل اقتصادی دو کشور عنوان و اظهار کرد: امروز در شرایطی دورهم جمع شده ایم که ازیک طرف تحریم ها و از سوی دیگر کرونا، دشواری های بسیاری را برای فعالان اقتصادی به وجود آورده است؛ اما خوشبختانه با علائق قلبی که بین فعالان اقتصادی ایرانی و عراقی وجود دارد، شاهدیم روابط دو کشور به ویژه ارتباطات تجاری به قوت قبل ادامه می یابد.

او افزود: همان طور که آمارها هم نشان می دهد، عراق جزو شرکای اول تجاری ایران در منطقه واقع شده است و با توجه به استمرار پاندمی کرونا، ضروری است تا برای توسعه روابط دو کشور مسائلی نظیر اصلاح قوانین، توسعه ارتباطات مجازی، تنوع بخشی، سرمایه گذاری های مشترک و ... موردتوجه قرار گیرد.

او عدم بهره مندی فعالان اقتصادی از سیستم مبادلات بانکی، اعمال تعرفه های ناهمگون، بسته شدن مرزها بدون اطلاع قبلی، عدم صدور ویزا بلندمدت و عدم پرداخت مطالبات فعالان ایرانی در حوزه خدمات فنی و مهندسی را به عنوان مهم ترین موانع توسعه تجارت ایران و عراق بیان نمود.

جمیلی همچنین با تأکید بر جهت پیش روی عراق در حوزه صنعتی شدن، ایجاد شهرک های صنعتی را که جزو توافق های مقامات ایران و عراق در اجلاس های گذشته نیز بوده، به عنوان مهم ترین حوزه همکاری های مشترک دو کشور معرفی کرد.

او همچنین تأکید کرد تأسیس شهرک های صنعتی، نقش مهمی در توسعه روابط بلندمدت دو کشور ایفا خواهد کرد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران در ادامه به تشریح سایر حوزه های همکاری های مشترک ایران و عراق پرداخت و با توجه به وجود زمین های حاصلخیز در عراق، کشت فرا سرزمینی را به عنوان یکی از مهم ترین حوزه های همکاری ایران و عراق معرفی کرد که باید موردتوجه فعالان اقتصادی قرار گیرد.

جمیلی همچنین با اشاره به ظرفیت های پیش روی دو کشور در حوزه گردشگری سلامت، افزود: اگرچه گردشگری به واسطه شیوع ویروس کرونا متأثر از آن بوده است، اما با توجه به پتانسیل هایی که میان فعالان بخش خصوصی ایران و عراق وجود دارد، می توانیم شاهد گسترش همکاری ها در این حوزه باشیم.

او خواستار تسهیل در حوزه حمل ونقل و تردد شد و بر تجهیز زیرساخت ها در این حوزه تأکید کرد.

مسائل، حل شدنی است

بعدازآن، عبدالرزاق الزهیری، رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق گفت: طبیعی است که باوجود حجم روابطی که میان ایران و عراق وجود دارد، مسائلی هم وجود داشته باشد. اما این مسائل حل شدنی خواهند بود.

او از آمادگی برای تشکیل اتاق مشترک عراق و ایران خبر داد و رویکرد دولت عراق را سرمایه گذاری در بخش خصوصی این کشور بیان نمود.

رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق همچنین تأکید کرد: با توجه به زمین های مناسب کشاورزی در عراق، دسترسی به آب و قوانین مناسبی که در این کشور وجود دارد، زمینه برای فعالیت فعالان بخش خصوصی ایران در حوزه فراهم است.

رئیس اتاق بازرگانی بغداد نیز با تاکید بر اینکه کشاورزی اساس توسعه اقتصادی است اعلام کرد: دولت عراق آماده حمایت از سرمایه گذاران خارجی در حوزه کشاورزی است.

او همچنین تاکید کرد عراقی ها مشتاق صادرات به ایران هستند و باید سازوکارهای توسعه ترانزیت برای بهبود صادرات میان دو کشور مورد توجه قرار گیرد.

روابط تجاری ایران و عراق یک طرفه نباشد

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بر این باور است که به رغم تأکیدی که بر توسعه روابط تجاری ایران و عراق می شود، اما این رابطه یک طرفه و بیشتر از جانب ایران است.

او هدف گذاری دو کشور برای رسیدن مناسبات تجاری دو کشور به 20 میلیارد دلار را شدنی دانست و حوزه خدمات فنی و مهندسی را از مهم ترین حوزه هایی بیان نمود که می تواند نقش آفرینی قابل توجهی برای تحقق این هدف کند.

بااین حال او تأکید کرد: ایران تمایلی ندارد تا روابط تجاری خود را با عراق را به صورت یک طرفه ادامه دهد.

او ادامه داد: در رابطه با مسئله ترانزیت کالا از عراق به ایران، قانونی در مجلس عراق تصویب شده است که در صورت اجرایی شدن آن، بسیاری از مسائل موجود در حوزه ترانزیت کالای ایران و عراق حل خواهد شد.

آل اسحاق همچنین تأکید کرد: ظرفیت ها و صنایع خالی بسیاری در ایران وجود دارد که سرمایه گذاران عراقی می توانند در آن ها فعالیت و سرمایه گذاری داشته باشند.

الزامات توسعه روابط دو کشور

به عقیده، حمید عزت آبادی پور رئیس کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق ایران حل مسائل اقتصادی بین ایران و عراق در گرو مداخله دولت هاست.

او تأکید کرد: مسائل بسیاری برای توسعه روابط تجاری میان عراق و ایران وجود دارد که از سوی دولت ها نیازمند اتخاذ تدابیر مناسب هستیم. او در همین زمینه گفت: حمل یکسره کالاها از جهت عراق به ایران ازجمله موضوعاتی بوده که همیشه مطرح بوده اما همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.

او همچنین تأکید کرد باید از ظرفیت های موجود به اندازه کافی استفاده شود.

تشکیل کمیسیون های مشترک اتاق های بازرگانی ازجمله پیشنهادهای رئیس کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق ایران برای توسعه روابط ایران و عراق است.

حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران هم پیشنهاد داد ایجاد صندوق های مشترک برای توسعه زیرساخت های تجاری ایران و عراق هرچه سریع تر در دستور کار قرار گیرد.

محسن چمن آرا، رئیس کمیسیون احداث، خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران، تهیه بانک اطلاعاتی فعالان اقتصادی را به عنوان اولین قدم در راستای توسعه روابط تجاری ایران و عراق دانست تا متناسب با ویژگی های سرمایه گذاران و سرمایه پذیران دو کشور، برنامه ریزی ها برای توسعه روابط تجاری صورت گیرد.

در انتها این همایش، نشست B2B میان فعالان اقتصادی ایرانی و عراقی برگزار گشت.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1390

به "راستا رسیدن به تجارت 20 میلیارد دلاری با عراق هموار شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راستا رسیدن به تجارت 20 میلیارد دلاری با عراق هموار شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید