لزوم استفاده از منافع مشترک کشورهای اسلامی، تهیه نقشه راه

به گزارش مجله تور یک روزه، به گزارش خبرنگاران، محمد جواد آذری جهرمی در سخنرانی خود در سیزدهمین نشست WIFE (مجمع دنیای اقتصاد اسلامی) در ساراواک مالزی با اشاره به اینکه مسلمانان حدود دو میلیارد نفر از جمعیت دنیا را تشکیل می دهند که 20 درصد از اقتصاد دنیای را در اختیار دارند، توضیح داد: این روند که کشور های اسلامی به عنوان کشورهای درحال توسعه، با فروش مواد خام و نیروی کار ارزان به امرار معاش می پردازند، روند پایداری نیست و منجر به بروز مسائل فرهنگی، مالی و اجتماعی می گردد و پیامدهای وخیمی دارد.

لزوم استفاده از منافع مشترک کشورهای اسلامی، تهیه نقشه راه

وی با تاکید به اینکه باید در چشم اندازها تغییر ایجاد گردد، گفت: در مقابل اندازه بازار، رقابت و کارآمدی مفاهیمی است که باید در تغییر چشم انداز مورد توجه قرار گیرد. البته تغییر چشم انداز باعث ایجاد مشکل برای کشورهای توسعه یافته نمی گردد. بلکه این کشورها را قادر می سازد تا از محصولات و خدمات جدیدی که در کشورهای درحال توسعه فراهم شده، بهره برداری نمایند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: در بسیاری از موارد وقتی که هدف بازار در چارچوب مرزهای ملی یک کشور محدود می گردد اندازه بازار و قدرت و چابکی آن به اندازه کافی نبوده و این بدان معنا است که سرمایه گذاری حتی در میان مدت نیز پایدار نخواهد بود و وجود موافقت نامه های چند جانبه که باعث بزرگ تر شدن اندازه بازار می گردد مورد احتیاج است.

آذری جهرمی رقابت را عامل مهم دیگری در این حوزه مطرح کرد و خاطر نشان کرد : بدون رقابت، هیچ گونه انگیزه واقعی برای نوآوری جهت بهبود کیفیت خدمات،کاهش هزینه ها و ساخت محصول بهتر وجود ندارد و این بدین معنی است که ما باید برای بقای اقتصادی، خودمان را آماده رقابت در مقیاس جهانی کنیم.

وی توضیح داد : یکی از رویکردهای احتاقتصادی که الزامات و محدودیت های فوق را در نظر می گیرد ایجاد قطب های مختلف در کشور های گوناگون اسلامی است، به طوری که هر کدام از این قطب ها روی یک فعالیت متمرکز شوند. به عنوان مثال روی قطب های اقتصادی، فناوری اطلاعات، فناوری بانکی، خدمات پزشکی و سلامت متمرکز شده و هر قطب محصولات و خدمات خویش را برای جمعیت بیشتر در سراسر کشور های اسلامی به فروش برسانند و به جای بازار کوچک ملی برای بازار بزرگ اسلامی عرضه نمایند.

آذری جهرمی پیشنهاد کرد که سازمان همکاری های اسلامی با مشارکت بانک توسعه اسلامی به انجام مطالعه امکان سنجی با هدف آماده سازی نقشه راه ایجاد قطب های خاص در کشورهای اسلامی بر مبنای دسترسی به تخصص و منابع یکدیگر مبادرت ورزد.

وی تاکید نمود : ما به عنوان کشور های اسلامی باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم از منابع و ظرفیت های یکدیگر به طور مشترک بهره مند شویم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پیشنهاد ارائه شده خود، گفت: کشور ما آماده حضور در این مطالعه است و ما مشتاقانه منتظر همکاری با همه کشورهای اسلامی برای پی گیری طرح های مناسب جهت توسعه کشورمان هستیم.

نشست مجمع جهانی اقتصاد اسلامی با حضور نخست وزیر مالزی، رئیس جمهور اندونزی، نخست وزیر مراکش، رئیس جمهور تاتارستان و تعدادی از وزرای کشورهای اسلامی از 21 تا 23 نوامبر در شهر کوچینگ مالزی برگزار می گردد.

محور اصلی گفتگوها در این نشست، انقلاب صنعتی چهارم، چالش ها و فرصت ها در کشورهای اسلامی است که جمهوری اسلامی ایران پیشنهادی توسط وزیر ارتباطات ارائه کرد که با استقبال کشورهای حاضر در این نشست روبرو شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 381

به "لزوم استفاده از منافع مشترک کشورهای اسلامی، تهیه نقشه راه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم استفاده از منافع مشترک کشورهای اسلامی، تهیه نقشه راه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید