فواید کلم بوک چوی

به گزارش مجله تور یک روزه، بوک چوی که به نام های پاک چوی، پوک چوی و کلم سفید چینی هم شناخته می گردد نوعی کلم چینی شبیه کرفس با برگ های صاف به رنگ سفید و سبز می باشد.کلم بوک چوی فواید زیادی برای بدن دارد.

فواید کلم بوک چوی

خواص کلم بوک چوی

کلم سفید چینی هزاران سال پیش در چین کشت شد و از آن به بعد در سرتاسر جهان منتشر شد.

کلم چینی گیاهی از خانواده چلیپاییان است. در این خانواده سبزیجاتی مانند کلم پیچ، کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، سبزیجات سبزبرگ و تربچه به چشم می خورند. این سبزیجات مغذی، کالری پایینی دارند.

اگر در پی تغذیه سالم هستید سبزیجات خانواده چلیپاییان مانند کلم چینی را در قسمت بالای فهرست برنامه غذاییتان قرار دهید. یک لیوان کلم چینی خام دارای 9 واحد کالری، 1 گرم پروتئین، 1.5 گرم کربوهیدرات، 0.7 فیبر، 0 گرم کلسترول،0.1 گرم چربی اشباع نشده است.

خوردن یک لیوان آب کلم چینی خام 5% احتیاج روزانه به پتاسیم، 62% ویتامین آ ، 8% کلسیم، 5% ویتامین بی ، 3% منیزیم؛ 3% آهن و 52% ویتامین C را فراهم می کند.

کلم چینی بعلاوه دارای ویتامین ها و مواد معدنی دیگری مانند فسفر، روی، سدیم، مس، منگنز، سلنیم، نیاسین، فولیت، چولین، بتاکاروتن و ویتامین K است.

کلم چینی در شاخص تراکم مواد مغذی سبزیجات(ANDI) بالاترین رتبه را به خود اختصاص می دهد. ANDI غذاها را نه تنها بر اساس ویتامین ها و مواد مغذی موجود در آن ها ، بلکه بر اساس ترکیبات گیاه شیمی و ظرفیت آنتی اکسیدانشان امتیاز می دهد.

غذاهایی که دارای بیشترین مواد مغذی در هر کالری هستند بالاترین امتیاز را دارند و کلم چینی بر اساس شاخص ANDIدر میان 3 میوه و سبزی اول این فهرست واقع شده است.

خانواده چلیپائیان سرشار از گلوکوسینولیت هستند. این ترکیبات حاوی سولفور برای سلامت انسان مفید هستند.

7 خاصیت برتر کلم چینی

سرطان
کلم چینی و دیگر سیزیجات خانواده چلیپائیان دارای خواص ضد سرطانی می باشند.مطالعات مختلف نشان داده اند افرادی که سبزیجات این خانواده را بیشتر مصرف می نمایند دارای کمترین میزان ابتلا به سرطان سینه، ریه، پروستات و روده هستند. سولفور موجود در این سبزیجات تبدیل به ایزوتیوسیانات در بدن می گردد و این ترکیبات به بدن در مقابله با سرطان یاری می نمایند.

کلم چینی دارای فولیت می باشد که نقش مهمی را در سنتز DNA و ترمیم آن بازی می کند و بنابراین باعث جلوگیری از تشکیل سلول های سرطانی ناشی از جهش DNA می گردد. ویتامین Aو Cو بتاکاروتن به عنوان آنتی اکسیدان های بسیار قوی در بدن عمل می نمایند و از سلول ها در مقابل آسیب رادیکال های آزاد محافظت می نمایند.

سلنیوم ماده ای معدنی است که در بیشتر میوه ها و سبزیجات یافت نمی گردد. اما کلم چینی حاوی این ماده معدنی است. این ماده در عملکرد آنزیم کبد نقش دارد و به نابود کردن ترکیباتی که باعث سرطان در بدن می شوند یاری می کند. به علاوه سلنیوم از التهاب جلوگیری نموده و سرعت تشکیل تومور را پایین می آورد.

سلامت استخوان
آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، روی و ویتامین K موجود در کلم چینی همگی در سالم و قوی نگه داشتن استخوان ها نقش بازی می نمایند.

مصرف کم ویتامین K با پوکی استخوان در ارتباط است. مصرف مناسب ویتامین K برای سلامتی بسیار مهم است زیرا این ویتامین به عنوان تعدیلگر پروتئین های ماتریکس استخوان عمل نموده و باعث جذب بیشتر کلسیم در استخوان شده و مانع از دفع آن به همراه ادرار می گردد.

فشارخون
پتاسیم، کلسیم و منیزیم موجود در کلم چینی باعث کاهش فشارخون طبیعی می گردد. برای پایین نگه داشتن فشار خون باید مصرف سدیم در حد پایین نگه داشته گردد، افزایش مصرف پتاسیم به همین میزان مهم است زیرا باعث اتساع عروق می گردد. بر اساس آمار مرکز مطالعات تغذیه و سلامت ملی، کمتر از 2% از بزرگسالان روزانه 4,700 میلی گرم پتاسیم مصرف می نمایند.
سلامت قلب
فولیت، پتاسیم، ویتامین Cو ویتامین B6موجود در کلم چینی همراه با فقدان کلسترول آن همگی به سالم نگه داشتن قلب یاری می نمایند.

در یک مطالعه معین شد کسانی که روزانه 4,069 میلی گرم پتاسیم مصرف می نمایند، نسبت به کسانی که مصرف روزانه پتاسمیشان در حدود 1000 میلی گرم است 49% احتمال مرگ در اثر ابتلا به بیماری های قلبی در آنها کمتر است.

ویتامین B6و فولیت از تشکیل ترکیبی به نام هوموسیستین جلوگیری می نمایند؛ تجمع فراوان این ترکیب در بدن باعث آسیب رساندن به رگ های خونی شده و منجر به بروز بیماری های قلبی در افراد می گردد.

التهاب
کولین یکی از مهمترین مواد مغذی موجود در کلم چینی است که به خواب، حرکت ماهیچه ها، یادگیری و حافظه یاری می کند. کولین بعلاوه به نگهداری غشاء سلول ها، انتقال پیغام های عصبی، جذب چربی و کاهش التهابات مضمن یاری می کند.
سیستم دفاعی بدن
سلنیوم موجود در کلم چینی به وسیله فراوری سلول های T کشنده باعث ارتقا سیستم ایمنی بدن در مقابله با عفونت می گردد.
پوست
کلاژن، سیستم حمایت نماینده پوست، وابسته به ویتامین C است. ویتامین C در بدن به عنوان آنتی اکسیدان عمل نموده و باعث جلوگیری از آسیب ناشی از آفتاب، آلودگی و سیگار به پوست می گردد. ویتامین C بعلاوه به کلاژن در صاف کردن بافت پوست و از بین بردن چروک های پوست یاری می کند.

مطالعات نشان می دهدکه مصرف زیاد غذاهای گیاهی مانند کلم چینی احتمال ابتلا به دیابت، مرض چاقی و بیماری های قلبی را کاهش می دهد و از طرف دیگر سلامت کلی بدن را افزایش داده و باعث کاهش وزن می گردد.

چگونه کلم چینی را وارد رژیم غذاییمان کنیم

همه قسمت های کلم چینی را می توان در غذا استفاده کرد. علاوه بر میزان کالری پایین و مواد مغذی بالای آن، مزه شیرین و بافت ترد کلم چینی آن را به یکی از غذاهای ایده آل تبدیل نموده که می توانید با هر نوع ماده غذایی دیگری آن را بهره ببرید.
روش های سریع مصرف کلم چینی
کلم چینی را با انواع سبزیجات خرد نموده و سالاد تهیه کنید.

کلم چینی خرد شده را به سوپ اضافه کنید.

کلم چینی را با سبزیجات و سس سویا و روغن کنجد ترکیب کنید

سیر و زنجبیل تازه را در روغن زیتون سرخ کنید سپس کلم چینی را به آن اضافه کنید

کلم چینی خرد شده، قارچ، پیازچه و سس سویا را با هم ترکیب کنید

عوارض احتمالی کلم چینی

از کلم چینی بعنوان یکی از غذاهای ایجاد نماینده تورم تیروئید یاد می گردد. این سبزی با جلوگیری از جذب آیودین باعث اختلال در کار غده تیروئید می گردد. این عملکرد به علت وجود آنزیم میروسیناس موجود در سبزیجات خانواده چلیپائیان است که در هنگام پخت از بین می رود.

میزان مصرف بالای کلم چینی خام برای بدن خطرناک است. بنابراین توصیه می گردد خام این سبزی را به میزان میانه مصرف کنید. اگر داروهای رقیق نماینده خون مانند کودامین مصرف می کنید نباید بلافاصله بعد از خوردن آن سبزیجات حاوی ویتامین K مصرف کنید.

در نهایت این رژیم غذایی کلی و یا الگوی غذایی کلی شما است که در جلوگیری از بیماری ها نقش مهمی دارد. بهتر است که رژیم غذاییتان بسیار متنوع باشد و فقط بر روی چند ماده غذایی خاص تمرکز نکنید.

منبع: سایت مجله سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1811

به "فواید کلم بوک چوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید کلم بوک چوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید