فعالان حوزه خاک تجلیل می شوند

به گزارش مجله تور یک روزه، خبرگزاری خبرنگاران- دبیر اجرایی مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک گفت: از هفت خادم خاک در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک تجلیل می گردد.

فعالان حوزه خاک تجلیل می شوند

به گزارش علیرضا پرستار اضافه کرد: در این مراسم که همزمان با ششمین نمایشگاه سامانه های نوین آبیاری در محل نمایشگاه دائمی بین المللی تهران به صورت مجازی و حضوری در روز 14 آذر ماه برگزار خواهد شد، فعالان مردمی، بهره برداران و دو محقق در حوزه خاک با اهدای لوح تقدیر مورد تجلیل قرار می گیرند.

پرستار گفت: در این مراسم قرار است از 10 دانش آموز برگزیده هفدهمین گنگره خاک ایران در حوزه نقاشی، عکس و فیلم نیز تقدیر گردد.

وی با بیان این که سال جاری روز جهانی خاک با شعار توقف شور شدن و تقوت باردهی خاک بر گزار می گردد، گفت: سال جاری در بیشتر استان های کشور نیز مراسم روز جهانی خاک به صورت جداگانه برگزار می گردد.

مشاور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی که روز جهانی خاک هر سال در 5 دسامبر مصادف با 14 آذر ماه با هدف فرهنگ سازی و توجه به اهمیت خاک در فراوری برپا می گردد و در ایران نیز راهنمایی و برگزاری این روز از سال 96 بر عهده معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی است.

پرستار بر نقش و حفظ کیفیت خاک در فراوری پایدار محصولات کشاورزی تاکید و توضیح داد: تشکیل یک سانتی متر خاک حدود 500 سال زمان می برد و از این رو نباید در حفاظت از خاک غفلت کرد.

وی گفت: از حدود 18.5 میلیون هکتار اراضی کشاورزی که در چرخه کشت قرار دارند، تنها 1.3 میلیون هکتار اراضی جزو کلاس یک قرار گرفته است و حاصلخیز محسوب می شوند.

پرستار اضافه کرد: مابقی اراضی کشاورزی با محدودیت هایی برای کشت همانند شوری، کمبود مواد آلی خاک و قلیایی شدن روبرو هستند.

کدM-ch2531

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 17 دی 1400 بروزرسانی: 17 دی 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1877

به "فعالان حوزه خاک تجلیل می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالان حوزه خاک تجلیل می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید