دستور زبان نما کتابی برای ورود به حرفه فراوری تصاویر متحرک

به گزارش مجله تور یک روزه، به گزارش خبرنگار خبرنگاران(ایبنا)؛ کتاب دستور زبان نما نوشته روی تامپسون و کریستوفرجی بوون است که به وسیله محمد گذرآبادی به فارسی برگردانده شده است به چاپ چهارم رسید. این کتاب اولین بار در سال 1393 به وسیله انتشارات ساقی به چاپ رسید و در نمایشگاه کتاب تهران 1402 به چاپ چهارم رسید.

دستور زبان نما کتابی برای ورود به حرفه فراوری تصاویر متحرک

این کتاب در هفت فصل نوشته شده است و بیشتر برای کسانی طراحی شده که تصمیم دارند داستان گویی با تصویر را تجربه نمایند. تجربه ای که با قوانین پایه، مقررات، و روشهای رایج در زبان بصری و جهانیِ تصاویر متحرک به خوبی می تواند نتیجه بهتری بدهد. با توجه به اینکه این کتاب گفتارش را از اصول اولیه سینما مانند معرفی نما و مقدار نماهای مختلف شروع می نماید می تواند برای دانشجویان سینما و علاقه مندان به مقوله کارگردانی جزو کتاب های پایه به حساب بیاید.

در معرفی این کتاب و در پشت جلد آن نوشته است: این کتاب با شکل بنیادیِ قاب تصویر، انواع مختلف نما، و روشهای ترکیب بندیِ عناصر بصری در درون قاب آشنا می گردد. به علاوه، اصول نورپردازیِ نما، جهت پرده، عناصر سه بعدی، حرکت دوربین، و بسیاری روشهای عمومی را که باعث خلق تصاویر غنی تر و چندلایه می شوند فرا می گیرد. از همه مهم تر این که کتاب، اطلاعات ضروری را برای توسعه دایره لغات بصریِ مخاطب در اختیارش می گذارد و به ورودش به حرفه فراوری تصاویر متحرک در دنیای درحال رشد ارتباط بصری یاری می نماید.

در دروس کارگردانی مباحثی چون هنر ترکیب بندی و قراردادن نماها درکنار یکدیگر، انواع حرکت های دوربین و شیوه استفاده از آنها در داستان گویی سینمایی و چگونگی طراحی حرکت بازیگران در فیلم جزو مسائل همیشگی کارگردانان محسوب می گردد. مباحث مهمی چون خط فرضی و روش های شکستن آن و قانون 30 درجه به همراه چگونگی ارتباط گیری با بازیگران فیلم و لیست نماها و استوری بورد از سری دغدغه هایی محسوب می گردد که یک کارگردان همیشه با آن دست به گریبان است. شرح و پرداختن به این مباحث باعث شده دستور زبان نما یکی از کاربردی ترین کتاب های موجود در زمینه کارگردانی فیلم در بازار کتاب ایران باشد.

با توجه به حجم نسبتا کم و مقدار مناسب رقعی و استفاده از کاغذ کاهی باعث شده کتاب دستور زبان نما کتابی قابل حمل و راحت برای مطالعه باشد. این کتاب در چاپ چهارم در شمارگان 1100 نسخه و با قیمت 80000 تومان روانه بازار نشر کتاب شده است. انتشارات ساقی این کتاب را در 251 صفحه به چاپ رسانده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 19 تیر 1402 بروزرسانی: 19 تیر 1402 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 2229

به "دستور زبان نما کتابی برای ورود به حرفه فراوری تصاویر متحرک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور زبان نما کتابی برای ورود به حرفه فراوری تصاویر متحرک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید