طرح آموزش مهارت های زندگی و افزایش اشتغال پذیری در پلدختر شروع شد
به گزارش مجله تور یک روزه، دوره آموزشی مهارت های زندگی که با هدف توانمند سازی، افزایش اشتغال پذیری و تاب آوری روانی اجتماعی زنان و جوانان توسط پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق بین المللى جمعیت (UNFPA) طراحی شده به مرحله اجرا رسید.
به گزارش خبرنگاران از دانشگاه شهید بهشتی، به گفته دکتر کوروش پرند، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی تدوین برنامه درسی مناسب در مورد مهارت های زندگی برای تدریس و اجرا در شهرستان پلدختر از توابع استان لرستان، یکی از شهرستان های آسیب دیده در فاجعه سیل سال 1398 برای بالا بردن میزان تاب آوری ساکنین این منطقه با استفاده از آموزش مهارت های زندگی و در نهایت افزایش اشتغال پذیری در آنها بود.
هدف از اجرای این پروژه تقویت و افزایش توان اشتغال پذیری جوانان و زنان سرپرست خانواده در معرض آسیب از دست دادن شغل و یا بدون شغل در این منطقه بود که به همین دلیل دوره هاى آنلاین از امروز دوشنبه 10 خرداد ماه به مدت 4 روز برگزار میشود.
وى اضافه نمود: به این منظور به یاری کارآفرین منطقه و با دسترسی به اشخاص تحت پوشش، جامعه موردنظر را شناسایى کرده و با در اختیار قرار دادن رایانه و اینترنت لازم جهت شرکت در کارگاههای آنلاین مجازی ورود این افراد به فضای تدریس ممکن شد.
دکتر فاطمه کریمی اصفهانی دکترای روانشناسی تربیتی و مدرس این دوره معتقد است: تمام رئوس موردتدریس در این حوزه تدوین و طراحی و جمع بندی شده اند که در نهایت هدف موردنظر یعنی اشتغال پذیری را اعتلا ببخشند.
کریمى اضافه نمود: در فاز اول آموزش 5 مهارت خودآگاهی، ارتباط موثر ، تصمیم گیری، حل مساله و مدیریت هیجان در جهت تقویت عزت نفس، جرات مندی،اعتماد به نفس،تاب آوری و امید و خوش بینی آموزش داده شده و با تمرین و کارعملی در زمان کارگاه یادگیری این مهارتها انتظار میرود.
به گفته رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی این طرح با هدف مستندسازی برنامه ها، اقدام ها و فعالیت های مرتبط با آموزش مهارت های زندگی در کشور، تحلیل نتایج و طراحی و اجرای برنامه آموزشی متناسب به منظور توانمندسازی، افزایش توان اشتغال پذیری و تاب آوری روانی و اجتماعی جامعۀ هدف طراحی شده است.
پرند به عنوان مجری اصلی این طرح گفت: براساس گام های پیش بینی شده ابتدا تجارب تمامی دستگاه ها، سازمان ها و نهادهایی (وزارتخانه های کشور، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان بهزیستی، شهرداری های سراسر کشور) که به نوعی به موضوع مربوط بودند مورد آنالیز نهاده شد و اقدام های صورت گرفته در مورد آموزش مهارت های زندگی جمع آوری و تحلیل شد. در گام بعدی برنامۀ آموزشی مهارت زندگی تدوین و آماده اجرا شد. بر این اساس ابتدا عناصر برنامه شامل منطق، هدف و برونداد یادگیری، محتوا و فعالیت های یادگیری از مستندات مربوطه استخراج و اعتباریابی و آماده اجرا شد.
وی تاکید نمود: در طراحی این برنامه آموزشی ضمن مرور ادبیات نظری مرتبط با موضوع، کوشش شد تا به نوعی تجارب بومی نیز مد نظر قرار گیرد.
منبع: جام جم آنلاین