آغاز عملیات کاوش و بازسازی 5 بنای تاریخی محور ساسانی کرمانشاه

به گزارش مجله تور یک روزه، ایسنا/ براساس آخرین اخبار واصله، آغاز عملیات کاوش و بازسازی 5 بنای تاریخی محور ساسانی کرمانشاه مشاهده می گردد.

آغاز عملیات کاوش و بازسازی 5 بنای تاریخی محور ساسانی کرمانشاه

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

قضیه چیست؟

امین قهرمانی، مدیر پایگاه ملی محور ساسانی کرمانشاه با اشاره به وجود تعداد زیادی آثار تاریخی در محور ساسانی کرمانشاه اضافه نمود: باتوجه به اینکه در نظر داریم طی سالهای آینده محور ساسانی کرمانشاه را ثبت جهانی کنیم، برای همین روی حفظ و نگهداری بناهای تاریخی موجود در این محور تاکید زیادی داریم.

وی اضافه نمود: در این راستا، هرساله اعتباراتی به منظور کاوش و بازسازی تعدادی از این بناها در نظر گرفته می گردد که اخیرا هم برای پنج مورد از این بناها اعتبارات کاوش و بازسازیی اختصاص پیدا نموده است.

مدیر پایگاه ملی محورساسانی کرمانشاه یکی از مهمترین این پروژه ها را نقش برجسته آنوبانی نی خاطرنشان کرد و گفت: باتوجه به اینکه این بنا در داخل مدرسه ای در سرپل ذهاب قرار گرفته، طی سالهای گذشته آموزش و پرورش برای اختصاص این مدرسه به منظور ساماندهی و محوطه سازی این نقش برجسته باستانی موافقت نمی کرد که خوشخبتانه اخیرا این مهم رخ داده و با موافقت آموزش وپروش حیاط این مدرسه در اختیار میراث فرهنگی قرار می گیرد تا کار محوطه سازی آنو بانی نی را انجام دهیم.

وی تاکید نمود: علاوه بر بحث محوطه سازی، عملیات بازسازی و بازسازی خود نقش برجسته را هم باتوجه به فرسایش آن در طول زمان در دستور کار قرار داده ایم.

قهرمانی اضافه نمود: همچنین عملیات بازسازی سه اثر تاریخی آسیب دیده از زلزله سال 1396 نیز از محل اعتبارات زلزله در منطقه ریجاب شروع شده است.

وی مقبره ابودجانه، مقبره سلطان سی قلی مه و گنبد برج خاموشی را سه بنای تاریخی خاطرنشان کرد که عملیات بازسازی و بازسازی آنها در دستور کار قرار گرفته و گفت: با وجود اینکه سال گذشته برای بازسازی مقبره اصلی مقابر ابودجانه اعتبار اختصاص یافت و بخش هایی از آن بازسازی شد، اما باتوجه به احتیاج بخش بیرونی این بنا به بازسازی و لزوم اجرای عملیات ساماندهی و ایجاد روشنایی آن اعتبارات بیشتری را گرفتیم تا این پروژه ها را اجرایی کنیم.

مدیرپایگاه ملی محور ساسانی در ادامه از اختصاص اعتبار برای انجام عملیات کاوش و برآورد در محوطه ای باستانی موسوم به خیابان ساحلی در قصرشیرین خبرداد و گفت: حدود یک دهه پیش بصورت اتفاقی بقایایی از یک محوطه باستانی در قصرشیرین کشف شد و بعدها در زلزله سال 1396 نیز بخش های دیگری از این بنا نمایان شد.

وی اضافه نمود: اخیرا با اختصاص اعتبارات لازم عملیات کاوش و برآورد این محوطه باستانی که به نظر می رسد بسیار گسترده هم باشد، در دستورکار قرار گرفته و امیدواریم ظرف دو ماه بتوانیم این مرحله از عملیات کاوش را به خاتمه برسانیم. به گفته قهرمانی پروژه های کاوش و بازسازیی که در محورساسانی کرمانشاه شروع بکار شده اند، ظرف دو تا چهار ماه آینده به اتمام خواهند رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1451

به "آغاز عملیات کاوش و بازسازی 5 بنای تاریخی محور ساسانی کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز عملیات کاوش و بازسازی 5 بنای تاریخی محور ساسانی کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید