سایه روشن عرضه گسترده کالاها در بورس کالا

به گزارش مجله تور یک روزه، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد گفت: با اساس بورس کالا موافق هستیم اما ساز و کار فعلی این بازار شفاف نیست.

سایه روشن عرضه گسترده کالاها در بورس کالا

به گزارش خبرنگار بورس گروه مالی خبرنگاران، رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص عرضه فولاد و سایر محصولات در بورس کالا شرح داد: در تعادل بازار هر محصول 3 محور حوزه تولید ، توزیع و مصرف باید با هم توازن داشته باشند. ما با اساس بورس کالا موافق هستیم اما نه با این روش و ساز و کار فعلی.

او اضافه نمود: عرضه در بورس اشکالاتی دارد که از آن سوء استفاده می شود و در حال حاضر بورس کالا فاقد شفافیت است.

رستگار بیان نمود: متاسفانه با ورود بورس به نظام توزیعی، قیمت سازی انجام می شود. در قیمت گذاری های بورس ما به نام تشکل توزیعی کننده نداریم و اطلاعات کافی از عرضه کننده و مبنای قیمت گذاری نداریم.

این مقام مسئول گفت: ما به نام کننده تولیدکنندگان متوجه نمی شویم قیمت گذاری در بورس با چه مکانیزمی بوده است. بورس کالا یک حلقه مفقوده دارد و مشخص نیست چه کسی کالا را در بازار توزیع کرده است.

او تاکید کرد: در تصمیم گیری هایی که می شود باید نظر تشکل های قانونی را بپرسند اما متاسفانه نه در بورس بلکه در سایر نهادها هم این امر مهم اجرا نمی شود.

در ادامه برنامه طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: عرضه در بورس کالا شفافیت ایجاد می کند و خریدار و فروشنده را مشخص می کند.

او اضافه نمود: برای آنکه از نظر مالی شفافیت قیمت داشته باشیم و همه چیز در کنترل حاکمیت باشد باید رصد مالی، کالایی و پیمانکاری را خوب انجام دهیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بورس کالا در رصد کالا بسیار کمک دهنده است، گفت: اگر سامانه تجارت، سامانه انبارها و سامانه حمل ونقل نداشته باشیم، آن انتظاری که وزارت صنعت، معدن و تجارت از بورس کالا دارند، برآورده نمی شود.

او بیان نمود: برخی افراد از نبود خرده فروشی در بورس شکایت دارند که مقرر شده بازار خرده فروشی برای معاملات برخی از کالاها، از جمله فولاد راه اندازی شود.

در ادامه برنامه ناصرپور، معاون مالی بورس کالای ایران با اشاره به فرآیند معاملات در بورس گفت: آنچه در بورس معامله می شود، دارای حد اعلای شفافیت نسبت به کالاهایی است که در خارج از بورس معامله می شود.

او اضافه نمود: سازوکاری مبتنی بر حراج در بورس کالا انجام می شود و مکانیسم انجام معاملات در تمام دستورالعمل های معاملاتی منعکس و منتشر شده است و کل بازار در جریان آن است.

این مقام مسئول شرح داد: همچنین هنگام معاملات افراد می توانند به صورت برخط (آنلاین) فرآیند انجام معاملات در بورس را رصد کنند، بنابراین اینکه مطرح می شود شفافیت در بورس وجود ندارد این مطلب صحیح نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 شهریور 1400 بروزرسانی: 24 شهریور 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1747

به "سایه روشن عرضه گسترده کالاها در بورس کالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه روشن عرضه گسترده کالاها در بورس کالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید