زیباترین شهرهای لیست میراث جهانی یونسکو

به گزارش مجله تور یک روزه، شهرهایی که نامشان در لیست میراث جهانی یونسکو می درخشد، در عین حال که مدرن و پیشرفته هستند، جلوه های تاریخی و فرهنگی خود را نیز به خوبی حفظ نموده اند. شهرهایی دینی و گاهی عجیب و جالب که در این مقاله نگاهی گذرا به فرهنگ و تاریخ آن ها می اندازیم.

زیباترین شهرهای لیست میراث جهانی یونسکو

زالتسبورگ (Salzburg)، اتریش

Getreidegasse نقطه آغاز تورهای گردشگری شهر زالتسبورگ است. جهتی باریک با نماهای مزین که یکی از اماکن محبوب هم برای اهالی شهر و هم برای گردشگران است. در ادامه این جهت به محل تولد موتسارت نوازنده مشهور و از نوابغ موسیقی خواهید رسید. این بنا، یک موزه کوچک نیز دارد که به بزرگداشت و معرفی آثار این نوازنده بزرگ می پردازد. خیابان دیگری که در این شهر وجود دارد و دیدن آن را نباید از دست بدهید، Judengasse است. یک خیابان تاریخی که قدمت آن به قرن سیزدهم میلادی باز می گردد و اکنون فروشگاه بسیاری از طراحان معروف دنیا و شکلات سازی های متعددی در آن وجود دارد.

خیابان Goldgasse جایی است که زرگران در آن اقامت می کردند. اکنون می توانید عتیقه جات و اشیای قدیمی را از این خیابان بخرید.

خیابان Steingasse نیز منتظر حظور گردشگران است. این خیابان تاریخی با ساختمان های قرون وسطایی اش یکی از دیدنی ترین نقاط شهر است.

والپارایسو (Valparaíso)، شیلی

شهر بندری اصلی شیلی است که از میان آب ها به سوی تپه های شیب دار سر بر آورده است. تپه هایی که با پلکان ها و خیابان های پیچ در پیچ مزین شده اند. خیابان هایی که میزبان قدم های چندین نسل از شاعران، ملوانان و ماجراجویان بوده است. این شهر یکی از برترین مکان های شیلی برای غذا خوردن است. در یک سفر آخر هفته ای به این شهر می توانید در اقامتگاهی ساحلی متعلق به قرن نوزدهم میلادی اقامت کنید و در خانه پابلو نرودا، شاعر شیلیایی و برنده جایزه نوبل ادبیات، به گذشته سفر کنید.

دوبروونیک (Dubrovnik)، کرواسی

دوبروونیک، مروارید دریای آدریاتیک و به معنای واقعی کلمه شهری زیبا و دیدنی است. دیوارهای سفید، شن های ریز و حرکت قایق ها در بندر از منظره ها دیدنی در این شهر تاریخی هستند که چشم هر بیننده را خیره می نمایند و لنز دوربین ها را به سوی خود می کشانند.

این شهر تماما در جریان جنگ هوملند بدون هیچ علت استراتژیک، بمباران شد.

کیتو (Quito)، اکوادور

مرکز تاریخی این شهر، به عنوان اولین مکان فرهنگی میراث دنیای یونسکو انتخاب شده است. میدان Plaza Grande که مجموعه ای از تفریحات و دیدنی ها را در اختیار گردشگران می گذارد، در میان کلسیاهای باروک، خیابان های سنگ فرش شده و بازارهای رنگارنگ پنهان شده است. اگر روز یکشنبه به این میدان سری بزنید، باید بقیه برنامه های ادامه روز خود را لغو کنید. از صبح تا شب در این میدان مراسم متعددی از جمله اجراهای تئاتر، ساز و آوازهای سنتی و سخنرانی های مذهبی برگزار می گردد. در نیمکت های سنگی میدان، مردانی با ریش جوگندمی، آهنگ دلنشین pasillo می نوازند. در کنار کلیسای جامع کیتو، اهالی شهر نمایش مبازات استقلال اکوادور را دیدن می نمایند که به وسیله گروهی از هنرمندان اجرا می گردد.

شهر لوکزامبورگ، لوکزامبوگ

بیش از 150 ملیت گوناگون در این کشور کوچک در کنار هم زندگی می نمایند. با پرداخت 10 یورو می توانید از تورهای گردش در شهر بهره ببرید. راهنماهای تور با معرفی جاذبه های گردشگری، داستان نهفته در پشت هرکدام از بناهای تاریخی را برای گردشگران بازگو می نمایند. تورهای پیاده روی شهر برترین راه برای آشنایی بیشتر با تاریخچه و بناهای دیدنی آن هستند. به خصوص زمانی که فقط دو روز برای بازدید از شهر لوکزامبورگ فرصت دارید.

والتا (Valletta)، مالت

شاید تا به امروز نام این کشور را نشنیده باشید. کشوری که زبان رسمی آن ها مالتی است که بیشتر به زبان های مدیترانه ای شباهت دارد.

خیابان های باریک و زیبای والتا، مرکز این کشور یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری این شهر هستند. تقریبا همه خانه ها دارای بالکن هستند. اولین چیزی که توجه یبننده را در عبور از خیابان اصلی شهر یعنی خیابان جمهوری جلب می نماید، این بالکن های هماهنگ و هم رنگ هستند که با رنگ سبز تیره رنگ آمیزی شده اند. با عبور از خیابان های پر پیچ و خم به بخش های دیگر شهر راه پیدا می کنید. در قسمت های مختلف، رنگ های متفاوتی را خواهید دید. قرمز روشن، زرد، نیلی، سبز و صورتی. انگار که والتا شهری از دل قصه ها است.

شهر مراکش، مراکش

این شهر یکی از دیدنی ترین شهرهای کشور مراکش است. بازارهای سنتی و زیبای این شهر، قرن ها است که گردشگران و فروشندگان را برای بازدید و فروش محصولات به این شهر می کشاند. مرکز شهر قدیم مراکش، میدانی است به نام Djemaa el Fna که در آن نوازندگان، مارگیران و آکروبات بازها به اجرای نمایش های خود مشغول هستند. رستوران های فضای باز نیز آماده پذیرایی از گردشگران هستند. در کنار این میدان دیدنی، مناره های زیبای مسجد Koutoubia قرار دارند که قدمت آن ها به قرن دوازدهم میلادی باز می گردد.

ویلمستاد (Willemstad)، کوراسائو (Curaçao)

مرکز کشور کوراسائو یعنی شهر ویلمستاد به خاطر ساختمان های رنگارنگش که در ساحل به زیبایی در کنار هم قرار گرفه اند در دنیا شناخته شده است. این ساختمان ها در زمان قدیم برای کم کردن تابش خیره نماینده آفتاب داغ گرجهتی، رنگ آمیزی می شدند اما امروزه این رنگ آمیزی برای زیباسازی شهر انجام می گردد. در سفر به ویلمستاد حتما از منطقه Punda دیدن کنید که یکی از قدیمی ترین بخش های شهر است و بناهای تاریخی متعددی دارد. معماری این ساختمان ها شگفت انگیز است. هنگام قدم زدن در کوچه های باریک و خیابان های پرپیچ وخم این منطقه، حتما به بالا نگاهی بیندازید و از دیدن معماری زیبای ساختمان ها لذت ببرید.

برگن (Bergen)، نروژ

اسکله تاریخی شهر برگن، یکی از میراث ثبت شده در لیست میراث دنیای یونسکو است. در کنار ساحل، ردیف هایی از خانه های چوبی رنگارنگ با شیروانی ها و سقف های شیب دار قرار گرفته اند که جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده اند. خانه هایی که قدمت آن ها به اوایل دهه 1700 میلادی باز می گردد. سازه های قدیمی تر این منطقه، در جریان یک آتش سوزی از بین رفته اند. این ساختمان ها در گذشته، انباری برای نگه داری ماهی های خشک شده در فضای باز و غلات بودند اما امروزه به مجموعه ای از موزه ها، فروشگاه ها و سایر بناهای تجاری تبدیل شده اند.

باث، انگلستان

با وجود اینکه نویسنده مشهور بریتانیایی، جین آستن تنها بین سال های 1801 تا 1806 در باث زندگی نموده و چندان علاقه ای نیز به این شهر نشان نداده است اما بخشی از زندگی وی با این شهر دیدنی گره خورده است.

باث کمتر از 100 مایل با لندن فاصله دارد و در واقع برترین مقصد برای سفرهای یک روزه است.

از آنجایی که این شهر میراث دنیای یونسکو است، حتی اگر هوادار جین آستن هم نباشید، باز هم تفریحات و دیدنی های زیادی در باث وجود دارند که از آن لذت خواهید برد. جاذبه های فرهنگی بی نظیری که شما را سرگرم می نمایند از جمله حمام های قدیمی رومی که یکی از مهم ترین دلایل معروفیت این شهر هستند.

مرکز فرهنگی جین آستن، یک نمایشگاه دائمی است که زندگی و آثار این نویسنده معروف را به نمایش گذاشته است. دو نمونه از آثار وی یعنی نورثنگر ابی (Northanger Abbey) و ترغیب (Persuasion) در باث نوشته شده اند.

لاننبورگ (Lunenburg)، نوا اسکوشیا، کانادا

در این شهر از گشت و گذار در اسکله ماهیگیری ، بندر شلوغ و پر رفت و آمد، خانه ها و مغازه های رنگارنگ در محله های پنهان در پیچ وخم خیابان های مرکز شهر، پستی ها و بلندی ها و کوچه های شیب دار که به خیابان های رنگارنگ منتهی می شوند، لذت خواهید برد. مطمئنا از دیدن تعداد زیاد فروشگاه ها، موزه ها و رستوران ها شگفت زده خواهید شد. با قدم زدن در این خیابان های دیدنی، احساس می کنید که یا در زمان سفر نموده اید یا بازیگران یک فیلم قدیمی هستید. خیابان ها، کوچه ها و کافه های قدیمی، شما را به سفری در دل تاریخ می برند.

پراگ، جمهوری چک

یکی از لذت بخش ترین کارها در این شهر زیبا، بالا رفتن از ساختمان های بلند و لذت بردن از منظره بی نظیری است که پیش چشم گردشگران گگردده شده است. یکی از بلندترین بناهای شهر، Hall Tower در شهر قدیم پراگ است. از بالای این ساختمان می توانید منظره زیبایی از میدان شهر قدیم را نظاره کنید.

بامبرگ، آلمان

شاید بامبرگ یکی از برترین شهرهای قرون وسطایی در آلمان باشد که به خوبی حفظ و نگه داری شده است. خوشبختانه بخش قدیمی شهر در جریان حملات جنگ دنیای دوم در امان مانده است و اکنون یکی از آثار به ثبت رسیده در لیست میراث دنیای یونسکو است. این شهر که روی هفت تپه ساخته شده ، Franconian Rome نامیده می شده است. گرچه شهفرایندان بامبرگ رم را بامبرگ ایتالیایی می نامند. این هفت تپه بخشی منحصربه فرد از نقشه این شهر هستند که روی هرکدام از آن ها یک کلیسا ساخته شده است.

اما قدمت این شهر چقدر است؟ در سال 1973 این شهر هزارمین سال تولد خود را جشن گرفت. کلیسای جامع باشکوه بامبرگ که قدمت آن به سال 1237 باز می گردد، مقبره های یک پاپ و یک امپراتور را در بر گرفته است. رود Regnitz که به رود Main می پیوندد، مستقیما از زیر Alt Rathaus و پل Obere Brucke می گذرد. این منظره ها یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری آلمان هستند. پس اگر دوست دارید در کنار زندگی مدرن سفری به زمان قرون وسطا را تجربه کنید،از این شهر دیدن کنید.

لوانگ پرابانگ (Luang Prabang)، لائوس

این شهر زیبا و دوست داشتنی در میان پیچ وخم های رود مکونگ واقع شده و با صخره های خاکستری بزرگ احاطه شده است. معماری فرانسوی و بالکن های چوبی مزین به زیبایی های طبیعی، بخشی از جلوه های دیدنی این شهر هستند.

معابد متعدد با مناره های طلاییشان در گوشه و کنار شهر می درخشند و هر صبح راهبان از جایگاه مقدس خود خارج می شوند و هدایا و نذورات مردم را دریافت می نمایند و در طول روز با لباس های زرد رنگشان در خیابان ها و گوشه و کنار شهر دیده می شوند. با طلوع خورشید، فضایی آرامش بخش در شهر حاکم می گردد. تعدادی قایق در آب، بالا و پایین می فرایند. کافی شاپ ها و رستوران های متعددی نیز در اطراف رود دیده می شوند.

برای دیدنی مجسمه های طلایی بودا در موقعیت های مختلف و لذت بردن از منظره شگفت انگیز غروب آفتاب، باید از تپه Phou Si که مشرف به شهر است بالا بروید.

هنگام غروب، خیابان Sisavangvong پر می گردد از چادرهای قرمزرنگی که در آن ها فروشندگان، صنایع دستی و انواع سوغاتی را برای فروش عرضه می نمایند. بازدید از این شهر زیبا را نباید فراموش کنید.

هوی آن (Hội An)، ویتنام

عده ای این شهر زیبا را ونیز ویتنام می نامند. خیابان های باریک و ساختمان های رنگارنگ این شهر دیدنی، ونیز را در فکر تداعی می نماید. این شهر به خاطر چراغ های دریایی اش در دنیا شناخته شده است. چند روزی را برای گشت و گذار در این شهر، در قلب ویتنام، وقت بگذارید و مطمئن باشید که از سفرتان لذت خواهید برد.

سیه نا، ایتالیا

میدان اصلی Piazza Del Campo مرکز شهر قدیم سیه نا است. این شهر محصور در دیوار با کوچه های باریک و ساختمان های آجری اش، شما را به سفری در دل تاریخ می برد. این میدان در طول فصل تابستان برای برگزاری مسابقات Palio یا مسابقات اسب سواری مورد استفاده قرار می گیرد. جهتهای سنگ فرش با خاک پوشانده می شوند. در سایر ایام سال، این میدان برترین مکان برای سر زدن به کافه ها و رستوران ها است. بعلاوه می توانید در این میدان با اهالی شهر به بحث و گفت و گو بپردازید و از دیدن فرهنگ اهالی لذت ببرید و از نزدیک با آن آشنا شوید. علاوه بر این، اینجا برترین مکان برای تجربه عکاسی با نوردهی طولانی است که عکاسان زیادی به آن علاقه مند هستند.

شهر Zanzibar، تانزانیا

این مجمع الجزایر که با فاصله از سواحل تانزانیا قرار گرفته، گردشگران زیادی را به سوی مرکز خود یعنی Stone Town می کشاند. گردشگران برای لذت بردن از سافاری (بیابان گردی)، پایکوبی های محلی و غواصی در میان مارماهیان زیبا به این منطقه تاریخی که زادگاه زبان سواحیلی است سفر می نمایند.

ادینبرو (Edinburgh)، انگلستان

شاید اسکاتلند یکی از معدود مناطقی باشد که شما از گشت و گذار درآن در زیر باران استقبال خواهید کرد. زمانی که باران می بارد، سنگ هایی که در ساختن شهر قدیم ادینبرو به کار رفته اند، تیره تر می شوند و جلوه تازه یا به شهر می بخشند. پلی که روی ایستگاه قطار ساخته شده، شهر نو و قدیم ادینبرو را از هم جدا می نماید.

جنه (Djenne)، اقتصادی

عکس هایی که می بینید، تصاویری از مسجد بزرگ شهر جنه است که در لیست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده است. این مسجد یکی از بزرگ ترین بناهای خشتی دنیا است و به عنوان یکی از شناخته شده ترین میراث فرهنگی آفریقا شناخته می گردد. دیواره های این مساجد از آجرهای گلی و خشت ساخته شده و از گل برای چسباندن آن ها به هم استفاده شده است. سطح دیوارها با گچ و خاک پوشانده شده اند تا ظاهری صاف و مرتب داشته باشند. از چوب های درختان نخل برای تزیین دیوارها و محکم نگه داشتن آن ها استفاده شده است.

این بنا به شدت آسیب پذیر است. چراکه فصل بارانی در کشور اقتصادی، سه ماه طول می کشد و باران های سیل آسا، بخش قابل توجهی از دیواره های گلی بنا را از بین می برند. این مسجد هر سال پس از تمام شدن فصل بارانی تعمیر می گردد و دیوارهای آن مجددا با گچ و خاک پوشانده می گردد.

اهالی با استفاده از چرخ دستی، گل ها را از نزدیکی رود Niger می آورند و سه روز قبل از استفاده، آن را فرآوری نموده و بهبود می بخشند. متاسفانه افزایش دمای زمین، بر کیفیت این گل و لای نیز تاثیرگذار بوده است. این گل و لای دیگر به مقدار سابق چسبنده نیست بنابر این در هر فصل بارانی سطح وسیعی از دیوار بر اثر باراش باران از بین می رود.

اهالی این شهر با شور و علاقه خاصی تعمیرات دقیق و پرزحمت این مسجد را انجام می دهند.

جرج تاون (George Town)، مالزی

قدم زدن در خیابان های شهر قدیم جرج تاون، شهر اصلی جزیره پنانگ مالزی، فرصت هایی تکرارنشدنی برای دیدن تعدادی از آثار به ثبت رسیده در لیست میراث دنیای یونسکو را برای گردشگران فراهم می نماید. بعلاوه با گشت و گذار در این شهر، به خوبی با فرهنگ و سنن کشور مالزی آشنا خواهید شد.

Ouro Preto، برزیل

این شهر توریستی کوچک در منطقه Minas Gerais در برزیل واقع شده و تنها دو ساعت با Belo Horizonte فاصله دارد. رستوران های عالی و اقامتگاه های بی نظیری برای ماندن در این شهر وجود دارد. به علاوه از خوردن غذاهای لذیذ و دیدنی آثار معماری تاریخی که در گوشه و کنار شهر به چشم می خورند، لذت خواهید برد. کلیساهای زیبایی در سراسر شهر، منتظر قدم ها و نگاه های مشتاق گردشگران هستند.

سن پترزبورگ، روسیه

بولوار بزرگ Nevksy Prospekt شاهراهی است که این شهر را به مسکو و نووگورود متصل می نماید. این منطقه هنوز هم از مراکز خرید و تفریح اصلی در سن پترزبورگ است. بسیاری از بناهای دیدنی و مشهور شهر در این منطقه قرار دارند. بناهایی از جمله کلیسای جامع Kazan، کتابخانه ملی روسیه و Bolshoy Gostiny Dvor، گذرگاه و مرکز خریدی که که قدمت آن به قرن هجدهم باز می گردد. از این خیابان در آثار ادبی بزرگ روسیه از جمله داستان کوتاهی از گوگول نام برده شده است.

کوزکو (Cusco)، پرو

نام بخش تاریخی شهر کوزکو و میدان اصلی شهر، همیشه در میان لیست زیباترین میدان های دنیا می درخشد. معماری اسپانیایی در کنار دیوارها و بقایای تاریخی امپراتوری اینکا، جلوه زیبایی به شهر داده است. یکی از دیدنی های شهر که نباید آن را از دست بدهید، فستیوال و نمایشی است که به وسیله اهالی شهر هر یکشنبه برگزار می گردد. گردشگران از سراسر دنیا برای دیدن این شهر زیبا به پرو سفر می نمایند.

منبع: کجارو / afar.com
انتشار: 7 بهمن 1400 بروزرسانی: 7 بهمن 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1898

به "زیباترین شهرهای لیست میراث جهانی یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین شهرهای لیست میراث جهانی یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید