زنجانی ها اتصالات وسایل گازی را بررسی کنند

به گزارش مجله تور یک روزه، خبرنگاران/زنجان مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان گفت: اتصالات وسایل گازی در فصل سرما ضروری است.

زنجانی ها اتصالات وسایل گازی را بررسی کنند

نادر رابطی در گفت وگو با خبرنگاران، با تاکید بر رعایت موارد مربوط به نصب بخاری در این فصل، اظهار کرد: مسمومیت با گاز منوکسید کربن؛ کشنده ترین مسمومیت غیرعمدی در کشور است و شیوع آن در فصل سرما به علت فعالیت وسایل گازسوز افزایش می یابد، به همین علت از مردم درخواست می شود مراقب روزهای سرد پیش رو باشند.

وی افزود: مسمومیت با مونواکسید کربن یا گازگرفتگی، مسمومیتی است که به خاطر تنفس گاز خطرناک کربن مونوکسید ایجاد شده و به وسیله انواع وسایل گازسوز مانند بخاری، آبگرمکن، پیک نیک و حتی ذغال ایجاد می شود. اغلب این مسمومیت ها که با شروع فصل سرد سال دیده می شود؛ به علت نبود تهویه مناسب در یک مکان است که اگر دودکش یا تهویه یک مکان مسدود باشد، گاز کربن مونوکسید منتشر شده و موجب مسمومیت و در نهایت مرگ می شود.

این مسئول ادامه داد: استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، نقص در دودکش و نشت گاز به فضای مسکونی، استفاده از وسایل خوراک پزی برای گرمایش، به کارگیری روشنایی گازی به مدت طولانی به ویژه در فضای بدون تهویه، آبگرمکن های دیواری و زمینی به ویژه وقتی که دودکش مناسب ندارند، ضعف در دودکش شومینه، معیوب بودن مشعل شوفاژ، خودروی روشن در پارکینگ، نبودن تهویه درست و مناسب در محیط، نقص فنی در وسایل گرمازا و نقص فنی در شبکه تهویه لوله کشی آبگرمکن ها، بخاری ها، شومینه ها از منابع تولید گاز مونوکسید کربن در ساختمان ها است.

مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان شرح داد: هر وسیله گازسوز باید به یک شیر مستقل وصل شود، استفاده از یک شیر و گرفتن انشعاب از آن برای چند وسیله گازسوز غیراستاندارد و ممنوع است و شیرهایی که مورد استفاده نیست؛ باید با درپوش مسدود شود، باید توجه داشت هر وسیله گازسوز مانند بخاری و آبگرمکن نیازمند دودکشی مستقل با کلاهک H شکل است.

رابطی یادآور شد: کلاهک دودکش بخاری نیز به شکل دوره ای باید مورد بازدید قرار گیرد، باید بررسی شود که این کلاهک در جای خود قرار گرفته و به وسیله باد و طوفان جابه جا نشده باشد. در صورتی که کلاهک در جای خود نبوده یا جابه جا شده باشد؛ باید آن را در جای خود قرار داد؛ چراکه نبودن کلاهک دودکش سبب وارد شدن اجسام خارجی و برف و باران به فضای داخل دودکش شده و احتمال انسداد آن را افزایش داده و انسداد دودکش سبب جلوگیری از خروج محصولات احتراق و در نتیجه سوختن ناقص وسیله گازسوز و گازگرفتگی ساکنان خواهد شد.

این مسئول گفت: در صورتی که شهروندان متوجه نشت گاز شده و احساس کردند گاز در داخل فضای خانه پر شده است، ابتدا باید درب ها و پنجره ها را باز کرده، از کشیدن سیگار و یا زدن کبریت و یا کلید برق و یا روشن کردن لوازم برقی خودداری کنند تا هیچ منبع قابل اشتعالی را به وجود نیاورند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 آذر 1400 بروزرسانی: 18 آذر 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1845

به "زنجانی ها اتصالات وسایل گازی را بررسی کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنجانی ها اتصالات وسایل گازی را بررسی کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید