رنگ نسوز چیست؟، راهنمای انواع رنگ نسوز در بازار ایران

به گزارش مجله تور یک روزه، رنگ مقاوم در برابر حرارت که با نام رنگ نسوز هم معروف است، روش محافظت و زیباسازی سطوحی را که در معرض دمای بالا هستند، متحول نموده است.

رنگ نسوز چیست؟، راهنمای انواع رنگ نسوز در بازار ایران

رنگ مقاوم در برابر حرارت که با نام رنگ نسوز هم معروف است، روش محافظت و زیباسازی سطوحی را که در معرض دمای بالا هستند، متحول نموده است. این پوشش خاص، سپر بسیار خوبی در برابر آسیب های ناشی از گرما ایجاد نموده، و حس وحال تازه و جذابی هم به محیط و وسایل بخشیده است. در این مقاله به پاسخ سوال رنگ نسوز چیست و ویژگی ها، کاربردها و مزایای انواع رنگ نسوز می پردازیم.

رنگ نسوز چیست؟

رنگ مقاوم در برابر حرارت (Heat-resistant paint) یا به اصطلاح رنگ نسوز، پوششی با فرمول خاص است که در برابر دمای بالا مقاومت نموده، و یک پارچگی، زیبایی و کارایی خود را از دست نمی دهد. رنگ های معمولی بر اثر حرارت و گرمای زیاد، خراب شده، باد نموده یا تغییر ظاهر می دهند، اما رنگ نسوز مقاومت بالایی در برابر آسیب های ناشی از گرما دارد. این رنگ ها برای رنگ کردن وسایل یا جاهایی که دمایشان بالاست، مثل موتورخانه ها، سیستم های اگزوز خودرو، دودکش ها و اجاق های ساختمان ها، کوره ها و تجهیزات صنعتی، به کار می روند. رنگ ها و پوشش های مقاوم در برابر حرارت برای محافظت از سطوحی فراوری می شوند که در معرض تغییر سریع دما و گرمای زیاد هستند، چون دمایی تا حدود 600 سانتی گراد و در برخی موارد تا بالای 1000 سانتی گراد را هم تحمل می نمایند!

رنگ نسوز از اوایل قرن بیستم میلادی ساخته شد. این رنگ که به عنوان یک رنگ صنعتی شناخته می گردد، به وسیله شرکت های زیادی از اولین سال های این قرن، طراحی و عرضه می گردد.

انواع رنگ نسوز چیست؟

حالا که فهمیدیم رنگ نسوز چیست، بیایید به انواع رنگ نسوز بپردازیم. انواع مختلفی از رنگ های مقاوم در برابر حرارت وجود دارند که هرکدام برای کاربردها و محدوده دمایی خاصی طراحی شده اند. در اینجا چند نوع رایج را معرفی می کنیم.

رنگ نسوز مبتنی بر سیلیکون

رنگ نسوز مبتنی بر سیلیکون (Silicone-based heat-resistant paint) یا رنگ نسوز سیلیکونی با رزین های سیلیکونی درست شده، که مقاومت فوق العاده ای در برابر حرارت دارند. این رنگ نسوز می تواند دمای 600 سانتی گراد یا بالاتر از آن را تحمل کند. بیشتری کاربرد رنگ نسوز سیلیکونی برای رنگ آمیزی سطوحی مانند لوله های اگزوز، دودکش ها و اجزای موتور است.

رنگ نسوز مبتنی بر اپوکسی

رنگ نسوز مبتنی بر اپوکسی (Epoxy-based heat-resistant paint) یا رنگ نسوز اپوکسی به مقاومت و دوام عالی اش در برابر دماهای بالا شناخته می گردد. این رنگ می تواند دمای 200 تا 300 سانتی گراد را به راحتی تحمل کند. رنگ نسوز اپوکسی در محیط های صنعتی، برای رنگ آمیزی سطوح فلزی یا ماشین آلات استفاده می گردد.

رنگ نسوز مبتنی بر آلومینیوم

رنگ نسوز مبتنی بر آلومینیوم (Aluminum-based heat-resistant paint) یا رنگ نسوز آلومینیومی حاوی لایه های آلومینیوم یا رنگدانه هایی است که سطحی بازتابنده را ایجاد نموده و گرما را منعکس می نمایند. این رنگ ها برای سطوحی مناسب هستند که در معرض گرمایی بین 200 تا 400 سانتی گراد قرار دارند. رنگ نسوز آلومینیومی اغلب در رادیاتورها، سیستم های اگزوز خودرو و سایر تجهیزات فراوری گرما استفاده می گردد.

رنگ نسوز لعاب دار

رنگ نسوز لعاب دار (High-temperature enamel paint) برای کاربردهایی با دمای بالا درست شده، و می تواند دمایی بین 200 تا 600 سانتی گراد را تحمل کند. این رنگ ها چسبندگی و دوام خوبی هم دارند، و به طور معمول در کباب پز، منقل و اجاق گاز به کار می روند.

اسپری رنگ نسوز

اسپری رنگ نسوز (Heat-resistant spray paints) آئروسل، درجات مختلفی از مقاومت را در برابر حرارت بالا دارد. این اسپری ها اغلب برای پروژه های کوچک یا رنگ آمیزی سطوحی مانند شومینه و قطعات خودرو استفاده می شوند که در معرض حرارت میانه هستند. اسپری رنگ نسوز برای چدن گاز هم کاربرد دارد.

البته محدوده دمایی و سایر ویژگی های عملکردی انواع رنگ نسوز بین فراورینمایندگان آن ها فرق دارد. بنابراین قبل از خرید رنگ نسوز، حتما درباره نحوه استفاده از رنگ نسوز و نوع آن با کارشناسان مشورت کنید تا از انتخاب رنگ مناسب برای کاربرد موردنظرتان مطمئن شوید.

رنگ نسوز مبتنی بر سرامیک

رنگ نسوز مبتنی بر سرامیک (Ceramic-based heat-resistant paint) یا رنگ نسوز سرامیکی طوری طراحی شده که عایق حرارتی عالی و مقاومی در برابر دمای بسیار بالا باشد. جالب است بدانید این پوشش می تواند تا دمای 1000 سانتی گراد یا حتی بالاتر را تحمل کند! به همین دلیل در کوره ها و سیستم های اگزوز استفاده می گردد.

رنگ نسوز چه ویژگی هایی دارد؟

حالا که فهمیدیم رنگ نسوز چیست، بیایید نگاهی به مهم ترین ویژگی های این نوع رنگ بیندازیم. چرا این رنگ پرطرف دار است، و چه مزایایی به جز مقاومت در برابر حرارت دارد؟

رنگ نسوز در برابر آسیب های ناشی از گرما مقاوم است

رنگ مقاوم در برابر حرارت، مانند سپر محافظ عمل نموده، و جلوی آسیب های ناشی از گرما، مانند خوردگی، اکسیداسیون، بادکردن یا بریده شدن سطوح را می گیرد. ضمن آنکه عایق گرما هم هست.

رنگ نسوز جذابیت ظاهری زیادی دارد

رنگ های نسوز طیف گسترده ای از رنگ ها، پوشش ها و بافت ها را شامل می شوند. کاربران می توانند بنابر سلیقه و نیازشان، از رنگ های مختلفی استفاده نمایند. به همین دلیل از رنگ نسوز برای بخاری و سایر وسایل مرتبط با دکوراسیون داخلی هم استفاده می گردد.

رنگ نسوز با مواد مختلف تطبیق پذیر است

رنگ مقاوم در برابر حرارت را می توان روی لایه های مختلفی، مانند فلز، بتن، چوب، سرامیک و غیره اعمال کرد. این تطبیق پذیری رنگ نسوز، آن را برای طیف وسیعی از کاربردها، از ماشین آلات صنعتی و قطعات خودرو گرفته تا وسایل خانگی، مانند رنگ نسوز برای کتری مناسب می نماید.

رنگ نسوز در چه صنایعی کاربرد دارد؟

رنگ نسوز به خاطر ویژگی هایی که دارد، برای وسایلی به کار می رود، که حرارت بالایی دارند، یا در معرض چنین دمایی هستند. اگر از رنگ معمولی برای آن ها استفاده گردد، خیلی زود رنگ از بین رفته، و وسیله موردنظر زیبایی ظاهری، و در ادامه کارایی اش را از دست می دهد. در ادامه به کاربرد رنگ نسوز در صنایع مختلف خواهیم پرداخت.

رنگ نسوز برای صنعت خودرو

رنگ نسوز کاربرد زیادی در صنعت خودرو دارد، جایی که موتورها، سیستم های اگزوز، کالیپرهای ترمز و سایر قطعات، گرمای قابل توجهی فراوری می نمایند. این رنگ ها از سطوح خودرو در برابر آسیب گرما محافظت نموده، و در عین حال زیبایی قابل توجهی به خودروها می دهند.

انواع رنگ نسوز در تجهیزات صنعتی

رنگ مقاوم در برابر حرارت برای محیط های صنعتی هم عالی است، چون ماشین آلات، کوره ها، دیگ ها و لوله ها در چنین محیط هایی در معرض دمای بالاست. صنایع مختلف می توانند با استفاده از رنگ نسوز برای ایجاد مقاومت در برابر حرارت، دوام و طول عمر تجهیزات خود را افزایش داده، و عملکرد مطلوبی داشته باشند.

کاربردهای خانگی رنگ نسوز

از رنگ نسوز برای منقل و شومینه، اجاق هیزمی، دودکش، و مبلمان فضای باز در محیط های مسکونی هم استفاده می گردد. این رنگ ها نه تنها از وسایل در برابر گرما محافظت می نمایند، بلکه به محیط اطراف، زیبایی و جذابیت بیشتری می بخشند.

قیمت رنگ نسوز برای اجاق گاز و بخاری و سایر وسایل خانگی هم مناسب است. به همین دلیل میان فراورینمایندگان این وسایل طرف دار دارد.

رنگ نسوز از کجا بخریم؟

درنهایت اینکه اگر می خواهید بدانید در بازار ایران برترین رنگ نسوز که هم باکیفیت و هم ارزان باشد، کدام است؟ حتما به فروشگاه اینترنتی رنگ تهران سری بزنید.

رنگ نسوزی که شرکت رنگ تهران در فروشگاهش ارائه می نماید، از برترین فراورینمایندگان رنگ صنعتی فعال در بازار ایران تهیه شده، و ضمانت کیفیت دارند. رنگ تهران ارائه دهنده انواع رنگ مانند انواع رنگ صنعتی، رنگ خودرویی، رنگ ساختمانی، رزین و... است. پس همین حالا برای خرید رنگ به سایت رنگ تهران به نشانی اینترنتی rangtehran.ir مراجعه کنید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 تیر 1402 بروزرسانی: 7 تیر 1402 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 2225

به "رنگ نسوز چیست؟، راهنمای انواع رنگ نسوز در بازار ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگ نسوز چیست؟، راهنمای انواع رنگ نسوز در بازار ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید