دولت وفاق ملی لیبی: امارات درصدد تجزیه لیبی است

به گزارش مجله تور یک روزه، دولت وفاق ملی لیبی اعلامیه شامگاه دوشنبه فرمانده تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی در لغو توافقنامه سیاسی صخیرات این کشور را کودتا علیه دولت شرق لیبی خواند.

دولت وفاق ملی لیبی: امارات درصدد تجزیه لیبی است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ژنرال خلیفه حفتر فرمانده تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی لغو توافقنامه سیاسی صخیرات را خاطرنشان کرد.

توافقنامه صخیرات در دسامبر سال 2015 میلادی در شهر صخیرات مغرب بین دو طرف درگیر در لیبی و در حضور نماینده سازمان ملل و شماری از نمایندگان کشور های عربی و غربی به امضا رسید و تشکیل شورای ریاستی و دولت وحدت ملی را به همراه داشت.

به دنبال آن سفارت آمریکا در لیبی از اعلامیه حفتر درباره اینکه تغییرات در ساختار سیاسی لیبی با اعلام یکجانبه لغو توافقنامه صخیرات غیر ممکن است، ابراز تاسف کرد و توقف درگیری های خصمانه در این کشور را با انگیزه های بشردوستانه خواهان شد.

محمد عماری عضو شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی در واکنش به این اعلامیه حفتر گفت که حفتر با تصمیم خود تایید کرد که شریکی در فرآیند سیاسی وجود ندارد.

عماری در گفت وگو با شبکه الجزیره اضافه نمود: دولت الوفاق بر ادامه نبرد خود علیه حفتر تاکید دارد.

این مقام دولت وفاق ملی لیبی همچنین درباره نقش خرابکارانه امارات که درصدد تجزیه لیبی است هشدار داد.

عماری گفت: اعلامیه کودتا گونه حفتر غیرمنتظره نبود و اقدامی برای سرپوش گذاشتن بر شکست هایش بود.

عشو شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی تاکید نمود:حفتر حتی علیه نهادهای سیاسی که از آن حمایت می کرد، هم کودتا نموده است.

او تاکید نمود: از این به بعد هیچ طرف یا کشوری نمی تواند به مشروعیت حفتر افتخار کند.

عماری گفت: از اعضای مجلس شرق لیبی هم می خواهیم به همکارانشان در طرابلس ملحق شوند تا یک گفت وگوی فراگیر شروع گردد.

نیروهای السراج اخیرا حملات خود علیه نیروهای حفتر در غرب لیبی را شروع نموده اند و تا کنون توانسته اند شش شهر و دو منطقه را در ساحل غرب لیبی به کنترل خود درآورده و تا مرز تونس پیشروی نمایند.

از زمان سرنگونی حکومت معمر قذافی رهبر سابق لیبی در سال 2011، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج در طرابلس (غرب کشور) که در سطح دنیا به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه نظامیان ارتش ملی لیبی را حمایت می نماید.

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین 1398 با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را شروع کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه نظامیان متحد با آن روبرو شده و تا به امروز پیروز نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 954

به "دولت وفاق ملی لیبی: امارات درصدد تجزیه لیبی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت وفاق ملی لیبی: امارات درصدد تجزیه لیبی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید