خبرنگاران روزنامه چینی: پکن در کنار تهران ، شریک بزرگ تجاری خود واقع شده است

به گزارش مجله تور یک روزه، پکن- خبرنگاران- یک روزنامه چینی نوشت که چین ، ایران را به عنوان شریک بزرگ تجاری خود می داند و در هیچ شرایطی آن را رها نکرده و همچنان به حمایت های خود از تهران ادامه می دهد.

خبرنگاران روزنامه چینی: پکن در کنار تهران ، شریک بزرگ تجاری خود واقع شده است

روزنامه اسی سی هنگ کنگ روز سه شنبه در مطلبی خاطر نشان کرد حتی در موضوع انفجار نفتکش ها نیز چین بی درنگ در کنار ایران ایستاد و گفت که جوانب ذی ربط باید خویشتنداری نشان دهند و اگر هم مساله و مسئله ای وجود دارد به وسیله گفت و گو به دنبال حل آن باشند.

نشریه تصریح می نماید که چین به رغم خروج آمریکا از برجام از پایبندی تهران تقدیر نموده و به همکاری های خود با ایران ادامه داده است.

روزنامه می نویسد که دو کشور دارای روابط تجاری بسیار گسترده ای هستند و درست یک روز پس از انفجار نفتکش ها شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین در ملاقات با حسن روحانی رییس جمهوری ایران در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای خواهان توسعه روابط راهبردی مشارکتی با ایران شد و گفت که همکاری های دو کشور ادامه خواهد یافت و از نقش ایران در راه ابریشم استقبال کرد.

گزارش ادامه می دهد که ایران هم به حمایت های چین اهمیتمی دهد. نزدیک به 30 درصد از حجم تجاری خارجی ایران با چین است و سرمایه گذاری خارجی مستقیم چین در ایران هم در سال 2018 میلادی به 4 میلیارد دلار رسیده است.

روزنامه هنگ کنگی تاکید نمود که به رغم افزایش تنش ها بین آمریکا و ایران، پکن کماکان به حمایت هایش از توافق هسته ای و تهران ادامه داده و خریدهای نفتی از ایران را نیز قطع ننموده است.

روزنامه چاینا دیلی از ارگان های حزب حاکم چین هم نوشته است که چین و ایران روابط تجاری مثبت و مشروع و قانونی خود را فارغ از یکجانبه گرایی آمریکا ادامه می دهند و تنها در سال 2017 میلادی چین توافقنامه ای برای سرمایه گذاری در تاسیسات زیربنایی ایران به ارزش 15 میلیارد دلار با تهران امضا نموده است.

گزارش می افزاید: چین به هر صورت به بازار ایران اهمیت می دهد و تهران را دروازه ورود به غرب و اروپا می داند این کشور می داند که به وسیله ایران می تواند به خاورمیانه و اروپا راه پیدا کند دو کشور قرار گذاشته اند ارزش تبادلات تجاری خود را تا 7 سال دیگر به 600 میلیارد دلار ارتقا دهند.

نیشا ماری از موسسه خاورمیانه سنگاپور به این روزنامه می گوید که روابط ایران و چین فقط مالی نیست بلکه نمونه ای از مناسبات راهبردی بسیار مهم است بخصوص آنکه هر دو کشور با یکجانبه گرایی آمریکا و سلطه این کشور بر جهان مخالف هستند.

آندره گیسلی از دانشگاه فودان در شهر شانگهای چین می گوید که راه ابریشم هم ایران و چین را به یکدیگر نزدیکتر نموده است تحریم های آمریکا هم فقط باعث استحکام مواضع ایران در برابر واشنگتن شده است اظهارات اخیر رییس جمهور چین در قرقیزستان هم نشان می دهد روابط گرم ایران و چین ادامه خواهد یافت.

روزنامه هنگ کنگی نوشت که وانگ یی وزیر خارجه چین هم پیشتر با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود راه های گسترش روابط را آنالیز نموده و لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است که روابط با ایران قانونی و منطقی است.

اینها در شرایطی است که جونگ شانگ وزیر بازرگانی چین هم در امسال میلادی در ملاقاتی با فرهاد دژپسند همتای ایرانی خود گفت که عزم ما برای توسعه روابط راهبردی پکن و تهران تزلزل ناپذیر است.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 228

به "خبرنگاران روزنامه چینی: پکن در کنار تهران ، شریک بزرگ تجاری خود واقع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران روزنامه چینی: پکن در کنار تهران ، شریک بزرگ تجاری خود واقع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید