خبرنگاران آمریکا به دنبال سوءاستفاده از ریاست نیجر است

به گزارش مجله تور یک روزه، تهران- خبرنگاران- محمدجواد جمالی نوبندگانی عضو پیشین کمیسیون سیاست خارجی مجلس معتقد است: خویشتنداری ایران تا به امروز سبب شده که اروپایی که در قبال سیاست های ایران با ایالات متحده هم نظر بوده است در بسیاری از موارد با این کشور همراهی نمی کند و همین امر است که امروز شکست ایالات متحده را پیش از برگزاری جلسه شورای امنیت قطعی کرده است. همین امر است که امروزه باعث شده ترامپ به فکر یک توافق باشد. همزمان نیز به دنبال سوءاستفاده از ریاست نیجر است تا شاید بتواند جو جلسه شورای امنیت را به نفع خود عوض کند.

خبرنگاران آمریکا به دنبال سوءاستفاده از ریاست نیجر است

روزنامه آرمان ملی در گفت و گو با محمدجواد جمالی نوبندگانی می آورد: آنچه امروزه بسیاری به آن اذعان دارند این است که آمریکایی ها به هیچ یک از قوانین و مقررات بین المللی پایبندی ندارند و این قوانین را صرفا برای استفاده خود می خواهند تا یک دست آویز باشد برای فشار بر کشورهای غیرهمسو، این موضوع صرفا برای ایران هم نیست بلکه بسیاری از کشورها در سطح جهان مورد فشار و تحریم از سوی ایالات متحده قرار گرفته اند. آمریکایی ها از توافقنامه برجام که پس از سال ها با حضور کشورهای متعدد امضا شد خارج شدند اما کماکان هنگام فشار به ایران از مفاد این توافقنامه استفاده می کنند، ایران به گفته تمام کشورهای اروپایی، حتی مقامات آمریکایی و آژانس بین المللی انرژی اتمی به مفاد قرارداد خود عمل کرده درحالی که طرف مقابل نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده بلکه از برجام نیز خارج شده است. البته کشورهایی نظیر چین و روسیه پیشتر اعلام کرده اند که موضوع تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران منطقی نیست و کشور ایران به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده بنابراین باید از مواهب آن نیز بهره مند شود. زمان انتها تحریم های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر است و ایالات متحده به دنبال ترفندهایی برای مقابله با این امر است و در نخستین گام منتظر آرای کشورها در شورای امنیت سازمان ملل است و در این راستا، حتی قطعنامه پیشنهادی خود را تغییر داد تا برخی کشورها را فریب دهد. در راستای بررسی این مساله آرمان ملی گفت وگویی با محمدجواد جمالی نوبندگانی عضو پیشین کمیسیون سیاست خارجی مجلس داشته است که در ادامه می خوانید.

ایالات متحده در ورای پیشنهاد قطعنامه به شورای امنیت به دنبال چه اهداف دیگری برای فشار بر ایران است؟

آمریکا به دنبال یک فشار حداکثری است تا حرف خود را به کرسی بنشاند و به همین دلیل یک جو سنگین در منطقه با برند ایران هراسی نیز ایجاد کرده است که نامه کشورهای عربی به شورای امنیت نیز در همین زمینه رقم خورد و به دنبال این است که اگر در شورای امنیت شکست خورد در حوزه ایران هراسی و ایجاد جو بین المللی علیه ایران پیروز باشد. ایالات متحده قصد دارد این فشار را به داخل ایران نیز بکشاند و این دومین هدفی است که این روزها پیگیری می کند. آنها همواره به همین دلیل به دنبال این بودند تا ایران را از مواهب برجام محروم کنند که اصلی ترین آنها رفع تحریم ها بود. در جلسه شورای امنیت نیز به دنبال این هستند این تحریم ها را صددرصدی کنند. به همین دلیل مسئولان سیاست خارجی از تصمیمات احساسی باید همچون گذشته پرهیز کنند. هرگاه ایران از این امر معقول دوری کند و احساساتی عمل کند ایالات متحده پیروز خواهد شد و زیرا در آن بستر می تواند اجماع بین المللی علیه ایران ایجاد کند. آنچه مانع تحقق اهداف جانبی ایالات متحده می شود بازی معقولانه ایران در عرصه بین المللی است.

خویشتنداری ایران چه اثرات مثبتی تا به امروز داشته است؟

خویشتنداری ایران تا به امروز سبب شده که اروپایی که در قبال سیاست های ایران با ایالات متحده هم نظر بوده است در بسیاری از موارد با این کشور همراهی نمی کند و همین امر است که امروز شکست ایالات متحده را پیش از برگزاری جلسه شورای امنیت قطعی کرده است. امروزه این خویشتنداری است که بسیاری از کشورها به این نظر رسیده اند که ایران باید از منافع برجام استفاده کند. همین امر است که امروزه باعث شده ترامپ به فکر یک توافق باشد. همزمان نیز به دنبال سوءاستفاده از ریاست نیجر است تا شاید بتواند جو جلسه شورای امنیت را به نفع خود عوض کند. این اتفاقات و درماندگی ایالات متحده به علت همین سیاست های خوب ایران است و ایران باید با تمهیداتی ویژه این سیاست را ادامه دهد تا مانع از اقدامات شوم ایالات متحده علیه ایران در عرصه های بین المللی شود. آنچه امروزه بسیاری به آن اذعان دارند این است که آمریکایی ها به هیچ یک از قوانین و مقررات بین المللی پایبندی ندارند و این قوانین را صرفا برای استفاده خود می خواهند تا یک دست آویز باشد برای فشار بر کشورهای غیرهمسو، این موضوع صرفا برای ایران هم نیست بلکه بسیاری از کشورها در سطح جهان مورد فشار و تحریم از سوی ایالات متحده قرار گرفته اند.

تا چه میزان پیروزی ایالات متحده در شورای امنیت محتمل است؟

زمان انتها تحریم های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر است و در این ماه کشور روسیه رئیس دوره ای شورای امنیت است. با توجه به مواضع مثبت روسیه نسبت به جمهوری اسلامی ایران ایالات متحده تلاش دارد تا اکنون که اندونزی رئیس دوره ای شورای امنیت است جوی را علیه ایران در این شورا به راه بیندازند؛ چرا که احتمال داشت اگر در ماه اکتبر برای ارائه پیش نویس اقدام می کردند رئیس دوره ای که روسیه بود امکان طرح آن را نمی داد، اما اقدامات خویشتندارانه و متعهدانه ایران در قبال برجام راهی را برای کشورهای اروپایی یا ایالات متحده برای جوسازی علیه ایران باقی نمی گذارد؛ بنابراین اگر شرایط به همین شیوه پیش برود و مواضع چین و روسیه تغییر نکند اقدامات ایالات متحده با شکست روبرو خواهد شد. ریاست شورای امنیت در به جریان انداختن جبهه علیه ایران بسیار موثر است اما قطعا پیش نویسی که مشکلاتی را بر سر مطرح شدن پیش رو دارد، احتمال بسیار پایینی برای تصویب شدن دارد. آمریکایی ها بارها اعلام کردند که بیشترین فشاری که بر یک کشور می توانستند وارد کنند بر ایران وارد کردند و حتی افرادی را مسئول فشار حداکثری بر ایران قرار دادند که آخرین نفر آنها برایان هوک بود، خوشبختانه کشور ایران با مقاومت حداکثری، استفاده از پتانسیل های جغرافیایی، جمعیتی و نفوذ در منطقه تا به امروز توانسته با وجود فشار بسیار زیاد بر مردم تحریم ها را پشت سر بگذارد و به نظر من این گلوگاهی است که جمهوری اسلامی ایران از آن عبور خواهد کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 10 مهر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1118

به "خبرنگاران آمریکا به دنبال سوءاستفاده از ریاست نیجر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آمریکا به دنبال سوءاستفاده از ریاست نیجر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید