جنجال خودروی تازه سایپا ، اینجا خنده بازار است؟
به گزارش مجله تور یک روزه، نمایشگاه تحول صنعت خودرو از سوم تا هفتم شهریور برگزار گردید که به گفته کارشناسان با نکات منفی و مثبتی همراه بود.
به گزارش خبرنگاران، نمایشگاه تحول صنعت خودرو در روز سوم شهریور و با حضور سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت، در نمایشگاه بین المللی تهران شروع شد. در این نمایشگاه که تا هفتم شهریور ادامه داشت و شرکت های مختلف خودروسازی و همینطور دانش بنیان های فعال در زمینه خودرو حضور داشتند، از محصولات مختلفی رونمایی شد که یکی از آن ها خودروی مالی سایپا بود.
اما جای حواشی هم در این نمایشگاه خالی نبود و شاهد محصولاتی بودیم که نقص فنی و ویژگی های ظاهری آنها حاشیه ساز و ویدیویی از آنها در فضای مجازی دست به دست شد. یکی از این موارد خودروی عجیب شرکت سایپا بود که به لحاظ ظاهری شبیه به دو محصول دیگر این شرکت بود. این خودرو که ظاهرا نمونه اولیه بوده و احتمالا به فراوری انبوه نرسیده است از نمای جلویی خودروی ساینا S است و از نمای عقب به تیبا 2 شباهت دارد.
حاشیه بعدی باز هم به انتشار ویدیویی مربوط بود که یک نقص را در خودروی آریا سایپا نشان می داد. برف پاک کن شیشه عقب این خودرو به طور کامل قابلیت حرکت و جابجایی ندارد و بلندتر از طول شیشه عقب است.
همکاری دو خودروساز مهم کشور نکته مثبت نمایشگاه
در همین رابطه با فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو تبادل نظر کردیم تا او ارزیابی خود را از نمایشگاه تحولی خودرو بیان کند.
زاوه گفت: به نظر من شبیه بودن ظاهر یک خودرو با دو خودروی دیگر موضوع مهمی نبود، اما این نمایشگاه بضاعت کل صنعت خودروی ایران بوده است. اگر این نمایشگاه را در حوزه های دیگری برگزار کنید نتیجه متفاوتی نمی بینید و در حقیقت بضاعت صنعتی کشور ضعیف است.
زاوه با اشاره به کوشش های وزارت صمت برای بهبود این شرایط اعلام کرد: به طور کلی کوشش های وزارت صمت برای تغییر این شرایط خوب است، اما متاسفانه این کوشش ها با موقعیت های کشور همخوانی ندارد. در فضای عمومی کشور که نگاه مدیریتی به کل اقتصاد توسعه ای نیست، نمی توان تنها یک بخش را توسعه داد.
او اضافه نمود: همین که کوشش هایی در این زمینه اجرا شده که مجموعه ها پیشرفت نمایند نکته مثبتی است، اما برای اینکه دید این کوشش ها مالی است یا خیر و یا اینکه به نتیجه درستی می رسد باید صبر کرد. بعد از مدت ها دو خودروساز کشور تصمیم گرفتند رقابت را کنار بگذارند و در همکاری با یکدیگر یک محصول را توسعه دهند و در یک پلتفرم مشترک کار نمایند که نکته مهم دیگر این نمایشگاه بود.
صنعت خودرو، سردرگم در سیاست های دوگانه
امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو گفت: صنعت خودرو به خصوص ایران خودرو و سایپا تحت امر سیاست گذاری هایی است که باعث ایجاد سردرگمی شده است. از طرفی دولت نسبت به واگذاری سهام این دو شرکت و خصوصی سازی آنها صحبت می نماید و از طرف دیگر روی مسائلی مانند اشتراک این دو شرکت و حتی دیگر خودروسازها نظر می دهد.
کاکایی معتقد است مدیران عامل این دو شرکت که مستقیما به وسیله وزیر صمت انتخاب می شوند، در پی این هستند که نظرات وزیر را دنبال نمایند. به همین علت کارهایی که قرار است دو سال آینده عرضه شوند را با عجله رونمایی می نمایند و از بین آنها چنین اتفاقاتی مثل نقص فنی و ظاهری خودروها اتفاق می افتد.
این کارشناس خودرو اظهارکرد: در صنعت خودرو زحمت های زیادی کشیده می گردد، اما این نمایشگاه ها کمکی به صنعت خودرو نمی نماید. زیرا نمایشگاه ها با عجله و پشت سر هم برگزار می شوند و فقط هزینه بر و زمان بر است. صنعت خودرو باید نمایش داشته باشد، اما نه مثل نمایشگاه هایی از این قبیل، زیرا اینگونه رویدادها بیشتر به صنعت خودرو آسیب می زنند. نمایش واقعی در عرصه بازار و عمل است.
مسئله ای که در حال حاضر وجود دارد این است که مسئولان به شرایطی که صنعت خودرو در آن قرار گرفته از جمله تحریم بی توجه هستند و زحمات را نادیده می گیرند و به صنعت خودرو ناسزا می گویند. اگر صنعت فولاد در کشور مشکل دارد و کیفیت خودرو به علت کیفیت فولاد به میزان کافی مناسب نیست، باید تنها صنعت خودرو را مقصر بدانیم؟ باید از مسئولان پرسید با توجه به اینکه سال گذشته سال پشتیبانی از فراوری و مانع زدایی بوده چه اقدام موثری برای بهبود شرایط فراوری انجام داده اند.
منبع: همشهری آنلاین