تکرار سرنوشت تلخ باغ های تهران برای خانه های تاریخی ، کاهش دو سوم این خانه ها در منطقه 12 تهران

به گزارش مجله تور یک روزه، رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران گفت: نبود الگوی مدون و معین برای بازسازی بناها و آثار ارزشمند تاریخی در شهر تهران، نه تنها بازار تهران را به انبار کالاها تبدیل نموده که تعداد آثار در بافت تاریخی منطقه 12 تهران را به یک سوم کاهش داده است.

تکرار سرنوشت تلخ باغ های تهران برای خانه های تاریخی ، کاهش دو سوم این خانه ها در منطقه 12 تهران

به گزارش خبرنگاران، سیداحمد علوی در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به حریم بافت تاریخی و ضوابط میراث فرهنگی برای ساخت و ساز در حریم آثار تاریخی منطقه ها 6، 11 و 12 شهر تهران گفت: ساکنان این منطقه ها به دلیل ضوابط مورد آزار و اذیت هستند بنابراین می ترسیم از روزی که تجربه تلخ قانون باغات تکرار گردد و تا ملکی ارزش میراثی پیدا می نماید مالک سریعا در پی تخریب آن برود.

او اضافه کرد: شرایط ساخت و ساز در حریم میراث فرهنگی سخت است و برای مالک صرفه مالی ندارد و باید این مسائل حل و فصل گردد.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با بیان این که مهم ترین مسأله در بازسازی و بازسازی این منطقه ها، نبود الگوی مدون و معین برای بازسازی بناها و آثار ارزشمند تاریخی است، گفت: شهرداری، مردم و مالکان منازل تاریخی نمی دانند بناهای این منطقه ها را چگونه و بر مبنای چه معیار و سبکی باید بازسازی و بازسازی نمایند که به بافت تاریخی لطمه وارد نگردد، برای مثال در منطقه 12 تهران بافت تاریخی به دلیل رسیدگی نکردن و ارایه نشدن الگوی معین بازسازیی، از حدود 6 هزار اثر به حدود دو هزار اثر کاهش پیدا نموده است.

او بعلاوه گفت: محدودیت ارتفاع برای ساخت و ساز در این منطقه ها برای بازسازی به صرف مردم نیست و باعث آزار مردم به لحاظ ساخت و ساز می گردد. بعلاوه تبدیل شدن بازار تهران به انبار کالاهایی که بیشتر دارای خاصیت اشتعال بالا هستند، ضریب ایمنی این منطقه ها را نیز کاهش داده است و باعث شده بیشتر این بناهای تاریخی به انبار کالا تبدیل شوند.

تخفیف برای بازسازی املاک فرسوده

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران اظهار کرد: به دلیل فرسودگیِ بیش از حد بافت تاریخی در برخی منطقه ها برای مردم مسائل و خطراتی را به وجود آورده است. به همین خاطر شهرداری سعی می نماید برای اقشار کم درآمدی که در این املاک فرسوده سکونت دارند تخفیفی درنظر بگیرد تا بتوانند املاک خود را بازسازی نمایند. البته شهرداری بدون استعلام از میراث فرهنگی مجوز ساخت و ساز در بافت تاریخی را نمی دهد. در این منطقه ها ملک فرسوده هم سرمایه مالک است و مالک می خواهد به آن ملک ارزش اضافه نموده دهد. از طرفی هم نگهداری ملک برای مردم هزینه بردار می گردد و مردم رسیدگی به ملک خود را مالی نمی دانند.

علوی اضافه کرد: آزار و اذیت تخریب ها، ویرانی ها، معتادان متجاهر و کارگران در این خانه های قدیمی و... در مجاورت خانه هایی که مردم در آن زندگی می نمایند، برای آن ها غیر قابل تحمل است. مورد دیگر مجوزهای یک ساله ای است که میراث فرهنگی صادر می نماید و معمولا به دلیل زمان بر بودن صدور پروانه ساخت، این مجوزها باطل می شوند و مالکان دوباره باید مراحل را از نو طی نمایند.

جمع آوری معتادان متجاهر در این منطقه ها

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد مدیریت شهری محدودیت میراث فرهنگی برای ساخت و ساز در این منطقه ها را بهانه نموده و در بافت تاریخی مدیریت شهری و رسیدگی مطلوب ندارد، اظهار کرد: شورای شهر در ارتباط با بافت تاریخی و رسیدگی مطلوب و یا غیر مطلوب مدیریت شهری از این مکان ها، حتما پیگیرهای دقیقی از شهرداری خواهد داشت و مدیریت شهری هم باید وظایف خود را حتما به طور کامل اجرا کند.

او درباره اقداماتی که برای امنیت گردشگران و شهروندان این منطقه ها شده است، گفت: این موضوع با این که در حیطه فعالیت مدیریت شهری نیست، اما مدیریت شهری همه کوشش خود را برای معرفی بافت های تاریخی به گردشگران خارجی و داخلی انجام می دهد و بعلاوه تمام سعی و کوشش خود را برای پاگیزگی و نظافت این اماکن انجام داده است. در ضمن از طرفی با ایجاد قرارگاه اجتماعی کوشش می نماید تا با جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر در این منطقه ها امنیت را برای مردم فراهم کند.

علوی اضافه کرد: در شورا نیز تمام کوشش ما این است که با فعال کردن تمام بخش های گردشگری در کنار شهرداری تهران صنعت گردشگری را رونق ببخشیم و به رشد گردشگری شهری در تهران یاری کنیم تا از این طریق شهروندان تهرانی و مخصوصا اهالی و مردم ساکن در نزدیکی بافت های تاریخی از پیامدهای مثبت این امر همانند اشتغال جوانان، رونق مالی، کاهش آسیب های اجتماعی و ... بهره برده و بتوانیم تهران را به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری درکشور مطرح کنیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 مهر 1401 بروزرسانی: 17 مهر 1401 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 2111

به "تکرار سرنوشت تلخ باغ های تهران برای خانه های تاریخی ، کاهش دو سوم این خانه ها در منطقه 12 تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکرار سرنوشت تلخ باغ های تهران برای خانه های تاریخی ، کاهش دو سوم این خانه ها در منطقه 12 تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید