تبلیغات همسان (Native Ad) چیست و چه مزیت ها و معایبی دارد؟

به گزارش مجله تور یک روزه، با پیشرفت دنیای دیجیتال و افزایش حضور مردم در آن، فرصت های بسیاری برای معرفی کالا و تبلیغات در اختیار صاحبان کسب و کارها و بازاریابان قرار داده شد. اما به همان نسبتی که حضور مردم در دنیای دیجیتال بیشتر شد، آگاهی آن ها از انواع روش های تبلیغ افزایش یافته و البته حساست مردم نسبت به تبلیغ نیز بالا رفت؛ به گونه ای که حتی بعضی تبلیغات نادرست، نتیجه عکس داده و موجب کاهش محبوبیت برند شد. پس راه حل چیست؟ تبلیغات همسان (Native Ad) روشی است که برای افزایش بازدهی تبلیغات و مقابله با حساسیت روزافزون مردم ابداع شد. در ادامه، تبلیغ همسان یا نیتیو را بیشتر معرفی می کنیم. همچنین انواع مختلف این نوع تبلیغ و مزیت ها و معایب آن را توضیح می دهیم.

تبلیغات همسان (Native Ad) چیست و چه مزیت ها و معایبی دارد؟

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت آنلاین چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

تبلیغات همسان یا نیتیو چیست؟

فرض کنید برای کسب اطلاعات در خصوص موضوعی، به وب سایت یا هر فضای دیجیتال دیگری مانند شبکه های اجتماعی و … سر می زنید؛ اما ورود به صفحه همانا و نمایش حجم انبوهی از تبلیغات مرتبط و غیرمرتبط از چپ، راست، بالا و پایین همانا! به طوری که حتی نمی توانید روی محتوای موردنظرتان (مقاله، فیلم، عکس و …) تمرکز کنید. در این صورت به احتمال زیاد صفحه را بسته و به سراغ صفحه ای دیگر می روید و یا در بهترین حالت، سعی می کنید تمام آن ها را نادیده بگیرید و پس از کسب اطلاعات مدنظر، سریع تر صفحه را ببندید.

حالت دومی هم وجود دارد؛ فرض کنید به صفحه ای می روید که هیچ کدام از آن تبلیغات آزاردهنده نمایش داده نمی گردد. محتوای مورد نظر خود را با آرامش دریافت می کنید. در انتها یا میان محتوا، موضوعات دیگری هم به شما پیشنهاد می گردد. این موضوعات کاملاً مرتبط با محتوایی است که شما در حال کسب اطلاعات از آن هستید. بنابراین می توانید در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر، سری هم به آن ها بزنید.

تبلیغات همسان (Native Ad)

کدام حالت را بیشتر می پسندید؟ اگر حالت دوم را انتخاب نموده اید، باید بدانید که شما به آغوش گرم و بدون مزاحم تبلیغات همسان پناه برده اید! همانطور که از نام آن پیداست، تبلیغ همسان با محتوای مربوطه همسان یا یکدست می گردد؛ به طوری که در بهترین حالت، تشخیص آن برای کاربر عادی مشکل است.

تبلیغ همسان همچون تبلیغات محتوایی، با پوشیدن کفش مخاطب ابداع شده است؛ یعنی در این نوع از تبلیغات، سعی می نمایند از دید مخاطب یا مصرف نماینده به موضوعات نگاه نموده و تبلیغی برای او نمایش دهند که مزاحمتی برایش ایجاد نکند. در این حالت تجربه کاربری مخاطب بهبود یافته و علاقه و اعتماد او بیشتر جلب می گردد.

تبلیغات همسان (Native Ad) چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

تبلیغات نیتیو ویژگی های تعریف شده و خاصی دارد که در صورت رعایت آن ها، مخاطب دیگر تبلیغ شما را پس نخواهد زد و احتمال دیده شدن شما بیشتر خواهد شد.

  • هر نوع تبلیغ در قالب تبلیغ همسان، حتماً باید علامت معینی برای تبلیغی بودن خود داشته باشد. در واقع باید نشانه ای در محتوای تبلیغاتی وجود داشته باشد تا کاربر به تبلیغی بودن آن پی ببرد.
  • محتوای تبلیغاتی باید با محیط همسان بوده و سایر موضوعات موجود، مرتبط باشد. در حقیقت تبلیغ مورد نظر از نظر محتوایی باید کاملاً با موضوع وب سایت یا صفحه مدنظر، هم خوانی داشته باشد. حتی از نظر ظاهر و طراحی نیز باید متناسب با آن ها بوده و تناقض ایجاد نکند.
  • محتوای تبلیغاتی باید جذاب بوده و توجه مخاطب را جلب کند. همچنین باید ابتدا در مخاطب ضرورت ایجاد کند و سپس خدمات یا محصولات را پیشنهاد دهد. لیست کردن مزیت های محصول یا خدمات در همان ابتدای کار، ذوق مخاطب را کور خواهد نمود.
  • بهینه سازی و تطبیق محتوای تبلیغاتی با انواع پلتفرم ها نیز از مهم ترین مواردی است که باید رعایت گردد. در این صورت کاربران بیشتری تبلیغ را دیده و احتمال تعامل با آن افزایش می یابد.

انواع تبلیغات همسان چیست؟

تبلیغات همسان به 6 نوع زیر تقسیم شده است:

1. تبلیغ ادغام شده با محتوا

تمام محتواهایی که حاوی پیامی حمایت شده (Sponsored) هستند، می توانند از این نوع تبلیغ باشند. آن ها قالب، شکل و ظاهری متناسب با محیط دارند و کاملاً با آن یکپارچه هستند. این تبلیغ به 3 روش زیر قابل اجراست.

  • اول، تمام محتوا با حالتی غیرمحسوس به منظور تبلیغ فراوری شده و سپس در محیط مدنظر منتشر گردد.
  • دوم، در بین سایر محتوای مرتبط قرار داده گردد.
  • سوم، در انتهای محتوای جاری، محتوای تبلیغی نیز به مخاطب پیشنهاد گردد.
تبلیغ حمایت شده

2. تبلیغ در موتورهای جستجو

محبوب ترین موتورهای جستجو در میان اغلب کاربران، موتور جستجوی گوگل، یاهو و … هستند. گوگل ادوردز یکی از انواع این تبلیغات است. زمانی که سرچی در گوگل انجام می دهید و بعضی از نتایج به دست آمده، برچسب Ad دارند، همان گوگل ادوردز نام داشته و حاوی محتوایی تبلیغاتی هستند. چرا به تبلیغ در گوگل نیز تبلیغات همسان گفته می گردد؟ چون نتایج به دست آمده از لحاظ محتوا و ظاهر، دقیقاً مشابه نتایج ارگانیگ دیگر هستند.

تبلیغ در گوگل

3. ویجت های پیشنهادی

برخلاف دیگر انواع تبلیغات، این تبلیغات حتی اگر با محتوای اصلی همخوانی نداشته باشند نیز، مزاحمتی برای مخاطب ایجاد نمی نمایند. همچنین دارای عاملی هستند که تبلیغ را از محتوای اصلی جدا می نماید؛ مانند این مورد را از دست ندهید یا این گزینه را هم به شما پیشنهاد می کنیم و … .

ویجت های پیشنهادی

4. لیست های پروموت شده

مثالی خوب برای این مورد، وب سایت آمازون است. این وب سایت در صفحه فروش محصولات خود، محصولات مشابه دیگری را هم با برچسب حمایت شده یا Sponsored به مشتریان خود نمایش می دهد. شما هم اگر در هنگام خرید آنلاین، محصول مشابه دیگری با چنین برچسبی مشاهده کردید، بدانید که با تبلیغات همسان (Native Ad) روبرو هستید.

لیست کالاپروموت شده در آمازون

5. تبلیغات بنری با اجزای همسان

این نوع تبلیغات، خارج از محتوای اصلی قرار داده شده و فرمت آن ها نیز تا حدودی متفاوت است. تبلیغات بنری با اجزای همسان، تقریباً مشابه تبلیغات بنری است، با این تفاوت که محتوای تبلیغات بنری با اجزای همسان، با محیط میزبان همسان است. به علاوه، این نوع تبلیغ، برچسب شناسایی مبنی بر تبلیغاتی بودن نیز دارد و حاوی لینکی برای راهنمایی مخاطب به پیج مبدأ است.

تبلیغات بنری با اجزای همسان

6. تبلیغات همسان سفارشی

تبلیغات همسان سفارشی از خلاقانه ترین انواع تبلیغات همسان است. برخلاف موارد معرفی شده در بالا، این نوع تبلیغ توسط تیم تبلیغ نماینده و همچنین تبلیغ دهنده، به صورت توافقی و سفارشی ساخته می گردد. به طور مثال همانطور که در تصویر زیر می بینید، مدیااد تبلیغاتی با عنوان از سراسر وب را به صورت سفارشی تبلیغ نموده است.

تبلیغات همسان سفارشی شده

مزیت های تبلیغ نیتیو چیست؟

  • داشتن محتوای کاملاً سفارشی شده (که به گفته اغلب مخاطبان، قابل اعتمادتر است.)
  • مطالب جذاب و متنوع تر و با تعداد بیشتر
  • نرخ کلیک بیشتر به دلیل مرتبط بودن و جلب اعتماد مخاطب
  • مزاحمت کمتر و در نتیجه دیده شدن بیشتر

معایب تبلیغ نیتیو چیست؟

  • دشواری طراحی تبلیغ همسان و کمپین های تبلیغاتی (به گونه ای که مخاطب در مقابل آن جبهه نگیرد.)
  • پرهزینه و چندمرحله ای بودن طراحی تبلیغ
  • نقدها وارده به آن؛ مانند فریب مخاطب (بعضی از منتقدان معتقد هستند که این نوع تبلیغ برای گول زدن طراحی می گردد تا مخاطب بدون اینکه متوجه تبلیغاتی بودن محتوا گردد، آن را ببیند و از محتوای مدنظر خود دور گردد. البته برای برطرف این انتقاد، تصمیم گرفته شد علامتی برای معین کردن تبلیغاتی بودن به آن ها زده گردد (حمایت شده و …).)

سخن انتهای

ویژگی های مثبتی که برای تبلیغات همسان ذکر کردیم، در مجموع موجب تبدیل این روش به یکی از پربازده ترین روش های تبلیغاتی در دیجیتال مارکتینگ شده اند. البته روش های دیگری نیز وجود دارد که بازده خوبی چه در بازاریابی دیجیتال و چه غیردیجیتال دارند؛ از جمله این روش ها، تبلیغات با مدل آیداست. می توانید اساس کار این روش را در مطلب مدل آیدا (AIDA)در تبلیغات مطالعه کنید تا با نگاهی بازتر، نوع تبلیغ مناسب را انتخاب کنید.

نظر شما در خصوص تبلیغات همسان (Native Ad) چیست؟ آیا تا به حال تبلیغات بی شماری که در وب سایت ها، شبکه های اجتماعی و … می بینید آزارتان داده است؟ در برابر این تبلیغات چه واکنشی داشته اید؟ آیا توجه تان را جلب نموده اند؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر مخاطبان انگیزه به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1137

به "تبلیغات همسان (Native Ad) چیست و چه مزیت ها و معایبی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبلیغات همسان (Native Ad) چیست و چه مزیت ها و معایبی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید