بزرگترین کار ما احداث شارستان رضوی است

به گزارش مجله تور یک روزه، خبرنگاران/خراسان رضوی شهردار منطقه ثامن شهرداری مشهد گفت: بزرگترین کار ما در این منطقه احداث شارستان رضوی است.

بزرگترین کار ما احداث شارستان رضوی است

با وبسایت سازمان نظام مهندسی همراه باشید.

سید مصطفی نعمتی امروز، 11بهمن در تورخبری بازدید از پروژه های منطقه ثامن، اظهار کرد: نوسازی و بهسازی بافت اطراف حرم مطهر رضوی از سال 1374 به صورت رسمی شروع شده و 25 سال از اجرای این طرح می گذرد. پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد و مدیریت جدید شهری حدود دوسال است که مدیریت این طرح را به عهده گرفته اند.

وی اضافه نمود: در دوره جدید به زیرساخت ها و بازآفرینی مؤلفه های شهری طرح نوسازی و بهسازی بافت اطراف حرم توجه بیشتری شده. متاسفانه نقدها زیادی نسبت به بافت جمعیتی این محدوده شده است. اوایل این طرح بافت جمعیتی این منطقه حدود 2000 نفر بود که امروزه حدود 14 هزار نفر در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی زندگی می کنند. ما سعی کرده ایم که جمعیت بافت پیرامونی حرم را نگه داریم.

شهردار منطقه ثامن با بیان اینکه زیرساخت های اطراف حرم شامل خیابان های اصلی، ره باغ ها، فضای سبز، خانه های تاریخی و پارکینگ طبقاتی است، مطرح کرد: در روزهای اول در اطراف حرم تنها 2.5 هکتار فضای سبز بود، اما در طرح بافت پیرامونی حرم قرار است به 67 هکتار فضای سبز برسد. تا قبل از اینکه دوره جدید مدیریت شهری کار را بر دست بگیرد تنها حدود 50 هزار متر مربع به فضای سبز حرم اضافه شده بود، اما در دوسال گذشته 42 هزار مترمربع به فضای سبز پیرامون حرم اضافه شده است. در چند ماه آینده به 50 هزار مترمربع فضای سبز 22 سال گذشته، خواهیم رسید.

نعمتی با اشاره به اینکه تونل انرژی، پیاده روسازی، اجرای کانال جمع آوری آب های سطحی و زیرساخت هایی که منطقه ثامن به آن نیاز دارد را در دستور کار خود قرار دادیم، اظهار داشت: این موارد به عنوان مؤلفه های بازآفرینی و محرکه های توسعه منطقه ثامن هستند.

وی با بیان اینکه ره باغ طوبی یکی از ره باغ های منتهی به حرم مطهر رضوی است، اشاره کرد: در بافت اطراف حرم مطهر رضوی، هشت ره باغ به نام های نعیم، طوبی، بهشت، رضوان، پردیس، سلام، جنان و فردوس داریم. در طرح بافت پیرامونی حرم تنها 2 درصد ساختمان ها امکان نگهداری داشتند و بقیه آن ها از نظر مهندسی فاقد ارزش نگهداری بوده و امکان خدمات رسانی به این ساختمان ها نبوده است. برای این بافت ها طرح تفصیلی تهیه شد و در آن طرح این هشت ره باغ در نظر گرفته شد. 90 درصد ره باغ رضوان ، 30 درصد ره باغ فردوس ، 100 درصد ره باغ نعیم، 85 درصد ره باغ بهشت، 85 درصد ره باغ سلام، 65 درصد جنان و 50 درصد ره باغ پردیس آزاد سازی شده است.

شهردار منطقه ثامن با اشاره به اینکه ره باغ طوبی به صورت 100 درصد اجرا نشده و به بلوغ خود نرسیده است، اظهار داشت: تمامی پروژه های منتهی به این ره باغ مملو از جمعیت نیستند و مسئله ای در راستا تردد ایجاد نشده است. مبنای کار ما در این دوره این است که در هرجا که امکان دارد، فضای سبز احداث کنیم. اگر تملک های ما به صورت کامل انجام نشده است، حداکثر انطباق با طرح اصلی نسبت به ره باغ و فضای سبز اقدام شده است.

نعمتی با بیان اینکه ره باغ طوبی حدود 6700 هزارمترمربع مساحت دارد، گفت: ره باغ ها راستا حرکتی هستند که کاملا سبز، پیاده رو و منتهی به حرم مطهری رضوی هستند. در ره باغ ها 50 درصد راستا پیاده و 50 درصد دیگر مختص به فضای سبز است. در ابتدای ره باغ ها تغییر مد حرکتی صورت می گیرد. ابتدای ره باغ به شارستان رضوی و انتهای آن به حرم مطهر متصل می شود.

وی با اشاره به اینکه 95 درصد از ره باغ طوبی افتتاح شده است، اظهار کرد: چهار خیابان شارعی منتهی به حرم ایجاد می شود که تشرف مردم را به حرم مطهر آسان تر می کنند و خیابان حلقوی به نام شارستان نیز این راه ها را به هم متصل می کند. خیابان شارستان با عرض حدود 55 متر در بافت اطراف حرم، مشکل ترافیکی را برطرف می کند. اگر این خیابان به صورت کامل افتتاح شود، حرکت از شرق به غرب یا به شمال را بدون ارتباط با زیرگذر حرم از بلوار شارستان رضوی امکان پذیر می کند. بزرگترین کار ما در منطقه ثامن احداث شارستان رضوی است. این شارستان به طول 150 و به عرض 55 متر است. تا یک ماه دیگر در 250 متر دیگر از شارستان رضوی، امکان ورود و خروج ماشین برقرار خواهدشد.

شهردار منطقه ثامن با بیان اینکه بافت اطراف حرم به چهار قطاع تقسیم شده است، مطرح کرد: این طرح در گذشته بر مردم حاکم شده بود. ما بافت پیرامونی را به 9 محله به نام های باغ حسن خان، محله عیدگاه، محله راد، جوادیه، کشمیری ها، نوغان، دریادل، تپه المحله و چهارباغ تقسیم کردیم. برای کم شدن بار این طرح، با تسهیل گران قرارداد بسته شد و این افراد با مستقرشدن در این محلات، سعی می کنند مشارکت مردم منطقه را جذب کنند.

نعمتی اضافه نمود: قرار بر این شد که مردم این منطقه پیشنهادات و نقدها خود را نسبت به طرح ها به ما اعلام کنند تا درصورت خوب بودن پیشنهادات آن ها، این طرح ها از طریق شورا یا کمیسیون ماده 5 تصویب شود. برنامه جامع اقدامات مشترک در طرح بافت بهسازی پیرامونی حرم برنامه ریزی شده است که همه ذی نفعان در این طرح تعیین شده اند. براساس این برنامه جامع، مؤلفه های بازآفرینی تعریف شده که در آن تنها وظیفه حکومتی شهرداری، اجرای زیرساخت ها در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه تا حدود یک ماه دیگر ارتباط بلوار رضوان تا شارستان برقرار خواهد شد، ادامه داد: امتداد بلوار شارستان تا بلوار طبرسی را برای سال آینده در اختیار مردم قرار خواهیم داد. شهردار قول داده است که مسجد مروی ها را در همان محله خود حفظ کند. مسجد مروی ها در راستا آسفالت شارستان قرار گرفته است اما باتوجه به قول شهردار مشهد چند طرح تهیه شده و به سازمان ترافیک داده شده است. زمانی که طرح ها از نظر ترافیکی تایید شوند، می توانیم به حفظ و نگهداری این مسجد اقدام کنیم.

شهردار منطقه ثامن با اشاره به اینکه 39 اثر تاریخی در بافت اطراف حرم وجود دارد که قبل از این تنها 4 اثر را نهاد مجری طرح، خریداری کرده بود، تاکید کرد: طبق توافقی که با سازمان میراث فرهنگی داشته ایم، قرار بر این بود ما اثرها را خریداری کنیم و میراث آن ها را مرمت و بازسازی کند. ما این اثرها را خریداری کردیم اما متاسفانه میراث برای مرمت و خرید آن پای کار نیآمده است. بازار فرش، سه راه عزیزالله اف، خانه پریشانی ، آب انبار حوض مرجع دار و... از مکان هایی است که ما برای مرمت و بازسازی آن اقدام کرده ایم.

نعمتی اظهار داشت: در بافت اطراف حرم مساجدی وجود داشت که با طرح نوسازی بافت حرم تداخل داشته است. هماهنگی با اوقاف و امور خیریه و متولی مساجد صورت گرفت و ما توانستیم این مساجد را تعیین تکلیف کنیم. مسجد امام هادی از بلوار امام علی به شارستان رضوی انتقال داده شد. مسجد امام خمینی در شارستان رضوی به جای 30 مسجد با مساحت کوچک، ساخته شد. 15 پارکینگ طبقاتی در طرح بافت پیرامونی حرم پیش بینی شده که هنوز اجرا نشده است.

وی اشاره کرد: در زمان شروع طرح بافت پیرامونی حرم، وظیفه مشاور این طرح این بود که سازمان میراث فرهنگی، استعلام بگیرد که چند اثر را نگه دارد. سازمان میراث فرهنگی اظهار داشته بود که تنها 7 اثر تاریخی را نگه دارید. قبل از مدیریت جدید، خانه غفوری، کرمانی، داروغه و توکلی توسط نهاد اجرایی طرح خریداری شده و تنها خانه داروغه و توکلی بازسازی شده بود.

شهردار منطقه ثامن با اشاره به اینکه خانه داروغه به عنوان موزه حکام نام دارد که در ایام عید نوروز حدود 110 هزار نفر از این خانه بازدید کردند، گفت: عملیات بازسازی و مرمت بازار فرش شروع شده است. خانه پریشانی با هزینه ای به میزان یک میلیارد و 400 میلیون تومان از مالک آن خریداری شده است. خانه پریشانی به تازگی از مالک تحویل گرفته شده که مبنای ما بر این است که این خانه را بخش خصوصی مرمت و بازسازی کند. بعید می دانم با بودجه ای که میراث فرهنگی دارد، بتواند این خانه را مرمت یا بازسازی کند. مذاکرات اولیه با شرکت های خصوصی برای مرمت خانه پریشانی اجرا شده است.

نعمتی در خصوص پروژه و شرکت سارا، اظهار کرد: قانون ما برای خرید املاک مردم این است که املاک با هزینه تمام شده برای طرح خریداری شوند. 98 پروژه پیرامون حرم دارای سرمایه گذار است و 57 پروژه در اطراف حرم به اتمام رسیده است. در این پروژه ها بانک سامان، پاسارگارد، سپه، شرکت سارا و... حضور دارند. در پروژه سارا در طرح بافت پیرامونی حرم تعدادی املاک مویرگی وجود داشته که جمع آن ها بالغ بر 750 مترمربع بوده است. پروژه سارا همه پلاک ها را خریداری کرده است. نهادهای نظارتی و اجرایی بر طرح در 14سال اخیر، شهرداری ثامن وسازمان سازه و عمران بوده اند. شهرداری ثامن در سال های گذشته، برای پروژه سارا اقدام به تهیه سند کرده است.

وی اضافه نمود: پروژه سارا سند تک برگی دارد که معابر مویرگی در آن ادغام شده اند. شرکت سارا 1100 متر معابر را آزاد کرده و در اختیار شهرداری قرار داده است.

شهردار منطقه ثامن مطرح کرد: 50 هزار 800 هزارمترمربع از بافت پیرامونی حرم مطهر در بخش پیاده سازی قرار گرفته است که در کنار آن، عابر پیاده و خط دوچرخه لحاظ شده است. این مقدار یک و نیم برابر 10سال قبل دوره های گذشته شهرداری ثامن است. خانه امیری به تازگی بازسازی شده است اما هنوز به بهره برداری نرسیده است. این خانه به عنوان راستا حرکت عابران در نظر گرفته شده است. برخی از مجتمع های تجاری در کنار خانه های تاریخی قرار گرفته اند. اگر قرار بود نظرات معماری یکسان باشد، تمام ساختمان ها به یک شکل ساخته می شدند.

وی با بیان اینکه خانه امیری ثبت میراث فرهنگی شده است، اظهار داشت: 3 هزار و 100 میلیاردتومان اعتبار برای پروژه ها در نظر گرفته بودیم. تفاهم نامه ای با سازمان برنامه و بودجه برای اوراق مشارکت 50 درصدی با دولت نوشته شد. قرار بر این شد که در سال 98 سقف انتشار اوراق مشارکت شهرداری ها به 8000 میلیارد تومان برسد. 1400 میلیاردتومان اوراق مشارکت برای اجرای طرح های حرم برای سال 98 پیش بینی شده است که این امر در انتظار ارائه ضمانت از سوی سازمان برنامه و بودجه به بانک مرکزی است.

نعمتی اظهار داشت: به شدت پیگیر دریافت این ضمانت نامه جهت ضمانت بازپرداخت 50 درصد از اصل و سود این 1400 میلیاردتومان از سوی دولت هستیم تا بتوانیم این مبلغ اوراق را برای اجرای زیرساخت ها و پروژه های عمومی بافت پیرامونی حرم تا انتها سال 98 منتشر کنیم. برای سال آینده نیز مبلغ 2 هزار میلیاردتومان اوراق مشارکت جهت نوسازی بافت فرسوده چهار شهر مذهبی در نظر گرفته شده که ما برای مشهد 1100 میلیاردتومان از این مبلغ را ارائه کرده ایم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 761

به "بزرگترین کار ما احداث شارستان رضوی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین کار ما احداث شارستان رضوی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید