از راه اندازی آموزشگاه ملی نان در جنوب شهر تهران تا تشخیص جهش ژنتیکی تنها با چند قطره خون

به گزارش مجله تور یک روزه، برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی های روز با ما همراه باشید.

از راه اندازی آموزشگاه ملی نان در جنوب شهر تهران تا تشخیص جهش ژنتیکی تنها با چند قطره خون

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه ای از آن ها را می توانید در ادامه مرور کنید.

فناوری های مکان محور بومی سازی می شود

ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توسعه علم ژئوماتیک اقدام به حمایت از شرکت های دانش بنیان و شتاب دهنده های تخصصی حوزه ژئوماتیک نموده است. حوزه ای که می تواند صنعت جمع آوری، نگهداری، پردازش، بازیابی و توزیع داده های مکانی در کشور را توسعه ای معنادار دهد.

این حمایت ها با هدف اشتغال زایی، درآمدزایی و توسعه اقتصاد دانش بنیان حوزه ژئوماتیک، نشر فرهنگ استفاده از ژئوماتیک و کاربردی سازی ژئوماتیک در حوزه های مختلف در راستای تحقق توسعه پایدار و توسعه فناوری های مرتبط با حوزه ژئوماتیک در ابعاد بنیادی، توسعه ای و کاربردی و برطرف احتیاجمندی به سرویس ها و خدمات غیر بومی صورت می گیرد.

فناوری انتقال ژن در کشور ثروت آفرینی می نماید

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی به حوزه انتقال ژن ورود نموده و بیشتر فعالیت خود را هم بر روی صنعت دامپروری متمرکز نموده است، گفت: یکی از اولویت های ستاد صنعت دام است. صنعتی که تاثیر مستقیم و ملموسی در تامین امنیت غذایی و سلامت مردم دارد.

به گفته وی، زیست فناوری در بحث چندقلوزایی ورود پیدا نموده است تا دامداران به یکباره دام بیشتری داشته باشند. زیست فناوری یاری می نماید گله ای که تک قلو زا بوده را چندقلوزا کند و این یعنی ثروت آفرینی برای دامداران.

50 ایده حوزه بازی های شناختی با یکدیگر رقابت خواهند کرد

سرمایه شناختی و طراحی بازی عنوان یک چالش است. ارتقای سطح بازی ها از جنبه های صرفا تفریحی به پرورش شناختی و حمایت از تیم های خلاق و نوآور در این حوزه در آن دنبال می شود و برای تحقق آن 50 ایده با یکدیگر رقابت می نمایند.

این چالش با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط شتابدهنده شناختی برگزار می شود. طراحی بازی های دیجیتال، فیزیکی و تکالیف قلم و کاغذی شناختی محور های آن است. ارتقای توانمندی های شناختی و پرورش آن ها هدفی است که برگزار نمایندگان آن دنبال می نمایند. همچنین ترویج و آموزش علوم شناختی این دانش نوین و نوپا نیز در این چالش دنبال می شود.

مرکز نوآوری صنایع غذایی تاسیس می شود / راه اندازی آموزشگاه ملی نان در جنوب شهر تهران

علیرضا کریمی وثیق رییس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زنجیره گندم، آرد و نان درباره ایجاد مرکز نوآوری صنعت غذا، گفت: این مرکز نوآوری توسط کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زنجیره گندم، آرد و نان و بر اساس تفاهم نامه مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه به زودی تاسیس خواهد شد. همچنین، تا کنون 2 مرکز نوآوری با مساعدت و راهبری این کانون در انستیتو تحقیقات تغذیه ای و شرکت غله و خدمات بازرگانی ایجاد شده است.

وی همچنین تشکیل آموزشگاه ملی نان در منطقه جنوب شهر تهران را از برنامه های آینده آن کانون بر شمرد.

جهش ژنتیکی تنها با چند قطره خون تعیین می شود

تولد نوزادان با نقص ژنتیکی در کشور آماری حدود 5 درصد دارد. یعنی حدود 50 هزار نفر و به دلیل ازدواج های خویشاوندی این آمار بیشتر از کشور های غربی تخمین زده می شود. اگزومین نامی است که برای این آزمون برگزیده اند که در آن تمامی نواحی کد نماینده ژن ها تنها در یک تست مورد آنالیز قرار می گیرند و جهش های بیماری زا که در جمعیت به ندرت مشاهده شده اند کشف می شود.

محققان یک شرکت دانش بنیان که از حمایت های ستاد توسعه فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری برای انجام بعضی پروژه های فناورانه خود برخوردار بوده با این خدمت راهکاری موثر برای بیماری های نادر ژنتیکی ارائه داده است.

ستاری: خلاقیت در حوزه نفت، موتور محرکه کشور است

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، در رویداد گردهمایی شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های صنعت نفت و ارائه احتیاج های فناورانه اظهارکرد: رویداد های مانند این گردهمایی می تواند باعث تحول و تغییر نگرش در صنعت نفت شود. بی شک اگر نفت متحول شود، این تحول می تواند به موتور محرکه کشور تبدیل شود.

رئیس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان با تاکید بر نقش بازیگران نوین صنعت نفت، مانند شتاب دهنده ها و شرکت های دانش بنیان اضافه کرد: حمایت از شرکت های دانش بنیان و خلاق می تواند به پیروزی نوآوری و خلاقیت بر یک تفکر سنتی صد ساله در صنعت، منتهی شود.

احتیاج های فناورانه بلاکچین با توانمندی شرکت های دانش بنیان تامین می شود

ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توسعه دانش بلاکچین، تجاری سازی محصولات فناورانه و حمایت از استارت آپ های این حوزه در نظر دارد از تیم های مستعد و توانمند استارتاپی برای پاسخ به احتیاج های فناورانه کشور استفاده کند.

بر همین مبنا رویداد فناورانه معرفی احتیاج های این حوزه در 4 محور اصلی ابزار های دسترس پذیری مشتری، ابزار های تامین اقتصادی بر بستر بلاکچین، ابزار های مدیریت سازمان بر بستر بلاکچین و ابزار های تحلیل بلاکچینی بر اساس داده کاوی 29 بهمن ماه سال جاری برگزار می شود.

ساخت تجهیزات پرورش ماهی در قفس بومی سازی می شود

ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت از دانش بنیان ها طراحی، ساخت و نصب قفس های پرورش ماهی در دریا را بومی سازی کرد تا با این اقدام احتیاج به واردات آن برطرف شود.

با این اقدام فراوری و بومی سازی این تجهیزات فناورانه سرعت گرفت. با حمایت ستاد نمونه اولیه صنعتی این قفس ها در داخل ساخته شد و این پروژه با بهره از توانمندی متخصصان شرکت دانش بنیان در حال اجرا است تا با این اقدام شاهد توسعه این کسب و کار ها در کشور باشیم. در حال حاضر این پروژه در مرحله تجاریسازی قرار گرفته است تا احتیاج به این فناوری و واردات آن برطرف شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 783

به "از راه اندازی آموزشگاه ملی نان در جنوب شهر تهران تا تشخیص جهش ژنتیکی تنها با چند قطره خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از راه اندازی آموزشگاه ملی نان در جنوب شهر تهران تا تشخیص جهش ژنتیکی تنها با چند قطره خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید