آموزش مرحله به مرحله لواشک آلبالو؛ با طعم لواشک های بیرون!

به گزارش مجله تور یک روزه، لواشک جزو تنقلات خاص ایرانی هاست و به خصوص بچه ها علاقه زیادی به انواع لواشک ها دارند! برخلاف تصور عموم، لواشک اگر به روش بهداشتی و خانگی تهیه گردد بسیار مفید هم هست. بنابراین اگه میوه های داخل یخچال روی دستتان مانده، میتوانید به آسانی با آنها لواشک خانگی درست کنید. برای تهیه لواشک از انواع میوه ها میتوان استفاده کرد مثل آلو، آلبالو، شلیل، زردآلو، سیب. حتی میتوان از ترکیب چند میوه لواشک درست کرد و این لواشک ها خوشمزه تر هم هستند. در اینجا طرز تهیه لواشک آلبالو را به شما آموزش میدهیم. برای مشاهده طرز تهیه انواع لواشک های خوشمزه و خانگی می توانید به مقاله طرز تهیه انواع لواشک مراجعه کنید.

آموزش مرحله به مرحله لواشک آلبالو؛ با طعم لواشک های بیرون!
مواد اولیه برای تهیه لواشک آلبالو
آلبالو2 کیلو
آبنصف لیوان
شکر یا نمک (دلخواه)به مقدار لازم

مراحل تهیه لواشک آلبالو خانگی:

1- شاخ و برگ آلبالوها رو جدا کنید و اونها رو به خوبی بشورید.

2- داخل قابلمه بریزید و نصف لیوان آب رو روی میوه ها بریزید. (نیازی به آب اضافه نیست؛ خود میوه ها به میزان کافی آب میندازن و قابلمه رو پر میکنن).

3- قابلمه رو روی حرارت کم بزارید و اجازه بدید بجوشه.

برای مشاهده طرز تهیه شربت آلبالو کلیک کنید.

5- آب کم کم از پایین آغاز به جوشیدن میکنه و میوه ها نرم میشن و آب میوه ها خارج میشه. بهتره گاهی میوه ها رو زیر و رو کنید تا میوه های قسمت بالایی هم نرم بشن.

6- خیلی زود کل قابلمه پر از آب میشه و روی میوه ها رو میگیره. اجازه بدید با حرارت کم بجوشه تا میوه ها بپزن و گوشت و هسته از هم جدا بشن.

7- هر از گاهی میوه ها رو با قاشق جابه جا کنید و هر بار با پشت قاشق فشار بدین تا له بشن؛ وقتی دیدین میوه ها کاملا پختن و با فشار قاشق له میشن و هسته کاملا جدا میشه، قابلمه رو از روی حرارت بردارین.

8- یک آبکش رو داخل کاسه هم میزان خودش قرار بدین (کاسه گودتر باشه) و میوه های پخته رو داخل آبکش بریزین.

9- آب میوه ها از آبکش عبور میکنه و میوه ها داخل صافی میمونن.

10- حالا با پشت قاشق، میوه ها رو فشار بدین تا خالصی میوه ها از آبکش رد بشه و پوست و هسته ها باقی بمونن (میتونید اجازه بدید کمی خنک بشه و از دست یاری بگیرید تا کارتون راحت تر باشه).

11- مایه لواشک رو دوباره داخل قابلمه برگردونید و روی حرارت بزارین تا بجوشه.

12- حالا بنا به سلیقه و ذائقه خودتون و ترشی و شیرینی میوه ای که باهاش لواشک درست میکنید، میتونید به دلخواه نمک یا شکر بهره ببرید.

اگه لواشک ترش دوست دارین، مقداری نمک اضافه کنید و اگه دوست دارین لواشک ملس باشه مقداری شکر اضافه کنید. گاها برخی افراد هر دو رو اضافه میکنن که در کل این بستگی به ذائقه خود فرد داره.

برای مشاهده آموزش تصویری کیک گیلاس کلیک کنید.

13- مواد رو با قاشق هم بزنید تا مخلوط بشن.

14- اجازه بدین بجوشه تا غلیظ تر بشه و آب اضافی میوه ها تبخیر بشه. (بهتر هست هر چند دقیقه یکبار هم بزنید تا ته نگیره)

15- وقتی مایه لواشک غلیظ شد، حرارت رو خاموش کنید و اجازه بدین کمی خنک بشه و از حرارت بیفته.

16- در این فاصله داخل سینیها نایلون فریزر پهن کنید؛ بهتره قبلش سینی ها رو کمی خیس کنید تا نایلون به سینی ها بچسبه و موقع ریختن مایه لواشک جا به جا نشه.

17- از مایه لواشک داخل سینی ها بریزین و به صورت یکنواخت پخش کنید؛ توجه کنید که ضخامتش مناسب باشه! اگه خیلی ضخیم باشه دیر خشک میشه و اگه خیلی نازک باشه لاستیکی و سفت میشه.

18- سینی ها رو مقابل آفتاب بذارین تا خشک بشن. بسته به ضخامت لواشک و مقدار گرما و شدت تابش آفتاب ممکنه دو الی سه روز طول بکشه.

و توجه کنید که اگه لواشک رو داخل سینی های فلزی بریزین، زودتر خشک میشن چون این سینی ها حرارت رو جذب میکنن و مقابل آفتاب گرم میشن! ولی داخل سینی های پلاستیکی ممکنه زمان بیشتری طول بکشه.

جدیدترین مطالب آشپزی را در مجله خبرنگاران دنبال کنید!

جلوگیری از نشستن گرد و غبار روی لواشک ها:

میتونید در مدتی که لواشک رو جلوی آفتاب گذاشتید تا خشک بشه، روی اونها توری بکشید تا گرد و خاک روی لواشک ها نشینه! اما اگه گرد و و خاک روی لواشک ها نشست، بعد از خشک شدن لواشک ها رو بشورید و چند ساعت روی طناب پهن کنید تا خشک بشه و یا با یک پارچه خیس روی لواشک ها رو تمیز کنید.

بعد از خشک شدن لواشک ها رو به میزان دلخواه برش بزنید و نوش جان کنید. لواشک ها رو داخل یخچال به مدت طولانی میتونید نگه داری کنید.

فوت و فن های تهیه لواشک در خانه:

  • در صورتی که دوست داشتید، روی هر دو طرف لواشک نایلون قرار بگیره. میتونید بعد از یک روز روی لواشک نایلون پهن کنید و کمی با دست فشار بدین تا کاملا بچسبه! ولی دقت کنید لواشک حتما مقابل تابش شدید آفتاب باشه و زود خشک بشه وگرنه کپک میزنه. در این حالت بهتره به جای نایلون فریزر، از نایلون جلد کتاب بهره ببرید که ضخیم تر هست

    - در فصول سرد برای خشک کردن لواشک میتونید از بخاری یا شوفاژ یا فر یاری بگیرید

    - اگه میوه های شما جزو میوه های ترش هست و نمیخواید لواشکتون ترش بشه و دوست ندارید از شکر بهره ببرید، میتونید از نبات بهره ببرید. نبات برخلاف شکر طبع گرمی داره و اگه دوست دارین، از شیرین کننده های طبیعی مثل شیره انگور و شیره خرما بهره ببرید.

  • تمبر هندی هم یک چاشنی ترش فوق العاده خوشمزه برای لواشک هست و اگه جزو هواداران لواشک های ترش هستین می تونید با اضافه کردن تمبر هندی به میوه ها یک لواشک خانگی ترش و هوس انگیز تهیه کنید.
  • برخی افراد برای ترش ترشدن لواشک به اون جوهر لیمو اضافه می کنن ولی من این کار رو توصیه نمی کنم چون جوهر لیمو یک ماده شیمیایی است و مواد شیمیایی عوارض خاص خودشون رو دارن پس تا جایی که ممکنه از مواد و چاشنی های ترش و شیرین طبیعی بهره ببرید.
  • رب انار یا رب آلو هم جزو چاشنی هایی است که برای تهیه لواشک های ترش یا ملس استفاده میشود.

خواص و مضرات لواشک:

لواشک سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی مفید است و یک ملین ضعیف و پر از آنتی اکسیدان های بسیار قوی هست که خاصیت صفرا بُری و پاکسازی خون رو دارن.

  • املاح میوه ای که به لواشک تبدیل میشود با جوشاندن، تغلیظ و خشک کردن نه تنها کم نمیشه بلکه افزایش هم پیدا میکنه.
  • لواشک ها کمی از خاصیت میوه ها رو دارن اما آب اونها تبخیر شده و به علت پخت برخی ویتامین ها مثل ویتامین سی رو ندارند.
  • ترشی موجود در لواشک باعث ترشح اسید معده میشه و هضم و جذب غذا رو تسریع میکنه اما از طرفی هم باعث تشدید گرسنگی و افزایش اشتها میشه.

در حالت کلی بهتره به صورت مداوم از لواشک استفاده نکنیم و هرازگاهی و به عنوان تنقلات، لواشک بخوریم. ولی در کل بهتره حتما از لواشک های خانگی و بهداشتی استفاده کنیم مخصوصا اگه بچه ها به لواشک علاقه دارن! برای مشاهده طرز تهیه انواع ترشیجات و سس ها در مجله خبرنگاران کلیک کنید.

منبع: اُکالا
انتشار: 4 دی 1400 بروزرسانی: 4 دی 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1863

به "آموزش مرحله به مرحله لواشک آلبالو؛ با طعم لواشک های بیرون!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش مرحله به مرحله لواشک آلبالو؛ با طعم لواشک های بیرون!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید