آجیل تبریز، میراثی رنگین و تاریخی

به گزارش مجله تور یک روزه، آذربایجان به واسطه تاریخ و فرهنگ اصیل خود علاوه بر بناهای ثبت شده تاریخی خود، همیشه به وسیله توانمندی های هنرمندان و ادیبان خود در کشور، شهرتی بی بدیل داشته و نقش مؤثری را در ذخیره گنجینه های فرهنگی ایران ایفا نموده است.

آجیل تبریز، میراثی رنگین و تاریخی

میراث فرهنگی ناملموس یا همان فرهنگ، آداب ورسوم از دستاوردهای معنوی هر قوم و تمدن محسوب می گردد که به نوعی ریشه در هویت و دیدگاه آن دارد؛ از این رو ثبت ملی، ماندگاری و حفظ آن ها ارتباطی مستقیم با روح و هویت مردم هر منطقه در کشور دارد.

تبریز به اسم یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران ظرفیت های ویژه ای برای میزبانی از گردشگران و میهمانان داشته که در این میان سوغات تبریز به اسم میراث ناملموس هم صندلی ویژه ای دارد.

تبریز طی دوره های مختلف سوغاتی های خاصی داشته و امروز هم سوغاتی های مورد استقبال فراوانی دارد که آجیل، شیرینی قرابیه، نوقا، ریس و شکلات تبریز از جمله آن است که در این میان آجیل تبریز به شماره 1263 به تاریخ 1395/6/10 به اسم میراث ناملموس در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

آجیل

آجیل تبریز مرغوبیت بسیاری داشته و از گذشته های دور به خارج از کشور صادر می گردد، آجیل پای ثابت جشن ها و میهمانی های تبریزی هاست و انواع مختلفی از خشکبار در این شهر فراوری می گردد.

مردم آذربایجان به بهانه هر عید و جشن پای آجیل را به خانه های خود باز می نمایند و با آجیل از میهمانان خود پذیرای می نمایند. در چهارشنبه آخر سال هم بنا بر سنت قدیمی ها آجیل مخصوص این شب را با هنرمندی تمام و به طرز زیبایی تزیین نموده و به همراه هدایایی به خانه تازه عروس خانواده می فرستند.

آجیل تبریز انواع مختلفی دارد که از آن جمله می توان به آجیل چهار مغز، آجیل شب یلدا و آجیل عید نوروز و … اشاره نمود. آجیل چهار مغز تبریز که معروف ترین آجیل های مخصوص تبریز است و شامل بادام هندی، بادام کاغذی، پسته و بادام بو داده است. این محصول از برترین و با قدمت ترین آجیل فروش های تبریز تهیه می گردد.

بیشتر اجزای آجیل از جمله بادام، نخودچی، کشمش، گردو، فندق و انواع تخمه از قبیل تخم کدو، تخم آفتابگردان و تخم هندوانه در آذربایجان کشت شده و به عمل می آیند.

در تمام نقاط آذربایجان انگور و کشمش به صورت فراوان کشت و فراوری می گردد و تنها جز آجیل که بومی این استان نیست، پسته است که آن را هم از برترین و مرغوب ترین نوع پسته موجود در بازار تهیه می نمایند، چرا که تبریزی ها تمام سعی خود را می نمایند تا همچنان حسن معروفیت و اعتبار آجیل تبریز را کاملاً حفظ نمایند.

فراوری و فرآوری انواع آجیل و خشکبار در تبریز به هر دو صورت صنعتی و سنتی صورت می گیرد که صادرات سالیانه به ارزش 100 میلیون دلار باعث رونق مالی آذربایجان شرقی در این بخش شده است.

هم اکنون بیش از 500 آجیل فروش در تبریز مشغول فعالیت هستند، که به واسطه آن برای بیش از 2 هزار نفر اشتغال زایی ایجاد شده است.

آذربایجان از لحاظ فراوری آجیل و خشکبار رتبه نخست را کسب نموده است، همین امر در ثبت ملی شدن آجیل و خشکبار تبریز بسیار مؤثر واقع شده و خشکبار و آجیل تبریز که دارای کیفیت مرغوبی است این شهر را به اسم یک شاخص در زمینه خشکبار و آجیل مطرح نموده است.

با توجه به قرار گرفتن استان به خصوص تبریز در جاده ترانزیتی ابریشم از دیرباز این خطه مورد استقبال تجار کشورهای خارجی در این حوزه قرار گرفته است که این امر به نوبه خود امتیاز بسیار مناسبی در ثبت آجیل تبریز در لیست آثار ملی محسوب می گردد.

آجیل تبریز با بیش از یک قرن سابقه فرآوری از معروفیت جهانی برخوردار است و شعبه های فروشگاه های بنام و معتبر آجیل این شهر در کشورهای حاشیه خلیج فارس، قفقاز و اروپا و آمریکا فعال هستند.

* گزارش از نویده رئوف فرد

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1704

به "آجیل تبریز، میراثی رنگین و تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آجیل تبریز، میراثی رنگین و تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید