6 گروه اصلی غذایی و سهم شان در تغذیه روزانه

به گزارش مجله تور یک روزه، خبرنگاران/خوزستان رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به چگونگی تغذیه در ایام روزه داری، گفت: غذاها بر اساس محتوای پروتئین، ویتامین و مواد معدنی در 6 گروه اصلی غذایی قرار دارند که باید همه این گروه ها روزانه مصرف شوند.

6 گروه اصلی غذایی و سهم شان در تغذیه روزانه

مهنوش صاحبدل در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان مانند همواره، پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل یعنی تامین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر و مقادیر کافی از مواد مورد احتیاج برای حفظ سلامت بدن و رعایت میانه روی با محدود کردن غذاهای دارای چربی، کلسترول، قند، نمک زیاد و ترکیبات اضافه نمودنی توصیه می گردد.

وی با بیان اینکه غذاها بر اساس محتوای پروتئین، ویتامین و مواد معدنی در 6 گروه اصلی غذایی قرار دارند، اضافه نمود: انتخاب انواع غذاها از گروه های مختلف و همچنین انتخاب مواد غذایی جایگزین در هر گروه غذایی برای رفع کردن احتیاجهای تغذیه ای شامل آب، املاح، ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و انرژی مورد احتیاج بدن افراد روزه دار در سه وعده غذایی (سحر، افطار و شام) لازم است.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: 6 گروه غذایی اصلی و جایگزین های آن ها شامل نان و غلات، سبزی ها، میوه ها، شیر و لبنیات، گوشت و تخم مرغ، حبوبات و مغزدانه ها هستند.

صاحبدل بیان نمود: گروه نان و غلات، شامل نان ها (شامل سنگک، بربری، نان جو، لواش، تافتون و سایر نان های محلی)، برنج، انواع ماکارونی، رشته ها، غلات صبحانه، بلغور گندم و بلغور جو است که توصیه می گردد حداقل نیمی از نان و غلات مصرفی روزانه از نوع سبوس دار باشد.

وی بیان نمود: روزانه باید 6 تا 11 واحد نان و غلات مصرف گردد که هر واحد نان تقریبا معادل یک کف دست نان لواش (30 گرم، معادل یک چهارم نان لواش) یا یک کف دست بدون انگشت یعنی 5 در 5 سانتی متر نان بربری یا سنگک است. نصف لیوان برنج یا ماکارونی پخته نیز یک واحد از گروه نان و غلات محسوب می گردد.

صاحبدل ادامه داد: گروه سبزی ها شامل انواع کاهو، اسفناج، کرفس، سبزی خوردن و سایر سبزی های برگی، انواع کلم، هویج، بادمجان، نخود سبز، لوبیا سبز، انواع کدو، فلفل، قارچ، خیار، گوجه فرنگی و پیاز هستند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بیان نمود: روزانه باید 3 تا 5 واحد سبزی مصرف گردد که هر واحد معادل یک لیوان سبزیجات برگی مانند اسفناج یا سبزی خوردن یا نصف لیوان سبزی پخته یا سبزی خام خُرد شده است. یک عدد سیب زمینی پخته شده، گوجه یا پیاز نیز هر کدام یک واحد سبزی محسوب می شوند.

وی بیان نمود: انواع میوه های فصل از جمله مرکبات (مانند پرتقال، نارنگی، لیمو ترش، لیمو شیرین، گریپ فروت)، سیب، کیوی و ... و انواع آب میوه طبیعی و بدون شکر اضافه نموده، کمپوت میوه ها (کم شیرین یا بدون شکر اضافه نموده) و میوه های خشک و خشکبار در گروه میوه ها قرار دارند.

صاحبدل ادامه داد: روزانه باید 2 تا 4 واحد میوه مصرف گردد، یعنی یک سیب یا پرتقال متوسط. نصف لیوان آب میوه طبیعی، نصف لیوان میوه های ریز مانند توت فرنگی و یک چهارم لیوان میوه خشک نیز هر کدام یک واحد میوه محسوب می شوند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان تاکید نمود: مصرف مقادیر کافی گروه سبزی ها و میوه ها در ایام روزه داری با تامین ویتامین ها به خصوص ویتامین C و پیش ساز ویتامین A، به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری کووید 19 یاری می نمایند.

وی توضیح داد: شیر، ماست، پنیر، کشک و دوغ نیز در گروه شیر و لبنیات جای دارند. این گروه، علاوه بر تامین کلسیم و فسفر و بخشی از پروتئین، ویتامین های گروه B به خصوص ویتامین B2 و B12 را که به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نمایند، تامین می نماید. توصیه بر این است که لبنیات از نوع کم چرب (کمتر از 2.5 درصد چربی) مصرف گردد.

صاحبدل گفت: روزانه دو تا سه واحد شیر و لبنیات باید مصرف گردد که یک لیوان شیر یا ماست، یک واحد شیر و لبنیات محسوب می گردد. ترجیحا شیر و ماست باید کم چرب باشند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: گوشت و تخم مرغ منبع تامین پروتئین حیوانی و با کیفیت بالا هستند که شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، میگو، بلدرچین، غاز، اردک، تخم مرغ و تخم سایر پرندگان اند.

وی توضیح داد: روزانه یک تا دو واحد گوشت و تخم مرغ باید مصرف گردد. 60 گرم گوشت معادل دو تکه گوشت خورشتی، نصف ران یا سینه مرغ، یا دو عدد تخم مرغ هر کدام یک واحد از گوشت ها محسوب می شوند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: حبوبات نیز شامل نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه، ماش و ... و مغزها شامل گردو، بادام، فندق، پسته، بادام زمینی و بادام هندی هستند. روزانه یک واحد حبوبات که اخیرا به عنوان هرم غذایی به گروه غذایی اضافه نموده شده اند، باید مصرف گردد. حبوبات تقریبا گروه کم قیمتی هستند که اگر با غلاتی مانند برنج مصرف شوند پروتئین این گروه نزدیک به گوشت است. یک لیوان حبوبات پخته شده یا یک سوم لیوان مغزها نیز معادل یک واحد حبوبات هستند که باید روزانه مصرف شوند.

صاحبدل گفت: در ایام روزه داری سال جاری، به مصرف منابع کافی پروتئین اعم از حیوانی و یا گیاهی که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن به منظور پیشگیری از بیماری کووید 19 لازم هستند، باید توجه گردد. انواع حبوبات منبع پروتئین هستند و زمانی که همراه با غلات مصرف می شوند، به عنوان جایگزین گوشت، مرغ و ماهی می توانند پروتئین خوب و باکیفیت را برای بدن تامین می نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 951

به "6 گروه اصلی غذایی و سهم شان در تغذیه روزانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 گروه اصلی غذایی و سهم شان در تغذیه روزانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید