10 نکته ای که باید در هنگام انتخاب یک روتر VPN بدانیم

به گزارش مجله تور یک روزه، وقتی چند دستگاه (مانند اسمارت فون، تلویزیون، لپ تاپ، کامپیوتر و …) در خانه یا محل کار داشته باشید که باید از طریق وی پی ان به اینترنت متصل شوند؛ بهتر است یک روتر وی پی ان خریداری کنید و تنظیمات وی پی ان را روی خود روتر انجام دهید.

10 نکته ای که باید در هنگام انتخاب یک روتر VPN بدانیم

در این صورت، دیگر نیازی نیست هر دستگاه یک نرم افزار وی پی ان داشته باشد یا برای هر دستگاه یک وی پی ان جداگانه خریداری کرده باشید و دایما در حال شارژ وی پی ان ها یا نصب و حذف برنامه های جدید باشید.

در دنیا روترهای VPN بهترین راه کار برای استفاده کاربرانی هستند که چندین دستگاه متصل به وی پی ان دارند. اما یک سوال اساسی: آیا هر روتر بی سیم یا مودم روتری برای ست کردن تنظیمات وی پی ان مناسب است؟

در واقع، هر روتری بخریم؛ از پروتکل ها و نرم افزارهای VPN پشتیبانی می کند؟ یک روتر VPN باید چه مشخصات و قابلیت هایی داشته باشد؟

غالب روترهای بی سیم از تنظیمات وی پی ان و استاندارد OpenVPN پشتیبانی می کنند و شما می توانید تنظیمات وی پی ان خود را روی آن ها انجام دهید ولی در این میان کارایی بسیار اهمیت دارد. اینکه روتر پس از ست کردن تنظیمات وی پی ان کار کند یا سرعت و کیفیت لازم را برای استفاده از چندین دستگاه داشته باشد.

شما ممکن است بخواهید یک نرم افزار وی پی ان خاص استفاده کنید که از OpenVPN برخوردار نیست. باید مطمئن شوید روتر شما این وی پی ان را پشتیبانی می کند یا خیر!

پس، هر روتری برای تنظیم کردن وی پی ان مناسب نیست و باید مشخصات، قابلیت ها و یک سری امکانات داشته باشد. ما در ادامه به 10 ویژگی یا نکته مهم روترهای VPN اشاره می کنیم و در روزهای آینده راهنمای خرید روتر VPN را منتشر خواهیم کرد:

فریم ویر روتر را بررسی کنید

اولین چیزی که باید درباره اش فکر کنید؛ فریم ویر روتر بی سیم است. فریم ویر اساسی ترین نقش را در اجرای یک وی پی ان روی روتر دارد. آیا می خواهید VPN را با فریم ویر پیش فرض روتر اجرا کنید یا فریم ویری خارجی نصب خواهید کرد؟

اگر فریم ویر روتر بتواند یک کلاینت وی پی ان را پشتیبانی کند؛ خیلی خوب است ولی معمولا این روترها بسیار گران قیمت هستند. غالب اوقات، خود کاربر باید یک فریم ویر اوپن سورس خارجی دریافت و روی روتر نصب کند. مثلا، فریم ویرهای DD-WRT و Tomato که فقط روی برخی از روترهای بی سیم نصب می شوند.

اما مشکل اینجا است که برخی شرکت های سازنده روتر به شما اجازه چنین کاری را نمی دهند و به محض نصب فریم ویر جدید، محصول از شرایط گارانتی خارج می شود.

فریم ویر DD-WRT قابلیت ها و امکاناتی دارد که به شما اجازه می دهد به راحتی یک وی پی ان کلاینت را نصب و اجرا کنید. ما قبلا بهترین روترهای با پشتیبانی از فریم ویر DD-WRT را معرفی کردیم.

یک روتر از پیش فلش شده بخرید

اگر مطمئن هستید باید روتری خریداری کرده و خودتان یک فریم ویر جدید روی آن نصب کنید؛ بهتر است سراغ روترهایی بروید که اصطلاحا Pre-Flashed هستند. منظور، روترهایی است که خود فروشنده پیش از خرید اقدام به نصب یک فریم ویر جدید برایتان کرده است.

همین طور، گزینه دیگر رفتن سراغ روترهای بی سیم دست دوم است تا دیگر مشکل و محدودیتی بابت نصب فریم ویری مانند DD-WRT نداشته باشید. اگر خودتان بلد نیستید چگونه باید یک فریم ویر جدید روی روتر بی سیم نصب کرد؛ بهتر است به مراکزی مانند تعمیران تجهیزات شبکه مراجعه و ازشان بخواهید برایتان فریم ویر جدید نصب کنند.

آیا از مش وای فای استفاده می کنید؟

سیستم های مش وای فای به طور ذاتی از کلاینت های VPN پشتیبانی نمی کنند و از سوی دیگر اجازه نمی دهند فریم ویر شخص ثالث یا خارجی نصب کنید. چون دیگر امکان برقراری ارتباط میان نود اصلی با نودهای فرعی در هر گوشه از خانه وجود ندارد.

بنابراین، اگر می خواهید یک شبکه وای فای جدید برای خانه راه اندازی کنید و به وی پی ان هم نیاز دارید؛ بهتر است در انتخاب سیستم مش وای فای خود دقت زیادی به خرج دهید. معدود محصولاتی مانند سری اوربی نت گیر از OpenVPN به طور پیش فرض و ذاتی پشتیبانی می کنند که البته خیلی هم گران قیمت هستند.

آیا قدرت و کارایی لازم را دارد؟

یک روتر بی سیم برای اجرای کلاینت وی پی ان به قدرت پردازشی نیاز دارد. غالب روترها از پردازنده و رمی سود می برند که قدرت رمزنگاری ترافیک و پردازش جریان های اطلاعات درون شبکه را ندارند.

ممکن است روتر از وی پی ان پشتیبانی کند ولی سرعت شبکه وای فای به شدت کند شده و دایما قطع می شود. روتر زودتر از موعد خراب می شود یا عملا شما نمی توانید از آن برای وی پی ان استفاده کنید.

پس، بهتر است سراغ روترهایی بروید که پردازنده های چهار هسته ای دارند. اگر از نظر بودجه ای در مضیقه هستید؛ حداقل روترهایی انتخاب کنید که پردازنده دو هسته ای دارند. روترهای تک هسته ای ابدا برای وی پی ان مناسب نیستند.

نکته مهم دیگر، اجرای فریم ویری مانند DD-WRT نیاز به حافظه رم دارد. پس، باز هم باید روی روترهایی دست بگذارید که به اندازه کافی رم داشته باشند. مثلا، 256 مگابایت رم دارند.

سرعت شبکه را ارزیابی کنید

وقتی از شبکه های وی پی ان استفاده می کنید؛ به طور طبیعی مقداری از سرعت شبکه کاسته می شود. حتی ممکن است سرعت شبکه برابر با سرعت سرویس دهنده وی پی ان شود.

بنابراین، نیاز به روتری دارید که سرعت شبکه اترنت و وای فای کافی و لازم برای شما را تامین کند. روترهای تک بانده، روترهای ضعیف که سرعت های چند ده مگابیت می دهند و روترهای N300 یا AC750 و AC1200 اصلا برای روتر VPN مناسب نیستند.

به ویژه، وقتی که قرار است چندین دستگاه به روتر وی پی ان وصل شده و تبادل اطلاعات روی اینترنت داشته باشند.

حتما باید روتری بخرید که اولا درگاه های اترنت گیگابیتی داشته باشد و دوما مجهز به وای فای5 یا همان استاندارد 802.11ac رده بالا باشد.

فرکانس های کاری روتر را بررسی کنید

روتر شما حداقل باید دو فرکانس رادیویی 2.4 و 5 گیگاهرتز را داشته باشد. این روترها حداقل از دو آنتن داخلی یا خارجی سود برده و مقداری پهنای باند خلوت و خالی برای اجرای سریع تری کلاینت وی پی ان دارند.

روترهای سه بانده برای وی پی ان بهتر هستند و امکان استریم ویدیوهای 4K از روی سرویس های استریم ویدیو را می دهند.

آیا از شبکه میهمان پشتیبانی می کند؟

ویژگی شبکه میهمان روی روتر بی سیم ضروری است. شبکه میهمان اجازه دسترسی به وای فای و اینترنت شما را با یک رمزعبور دیگر می دهد ولی کاربران شبکه میهمان نمی توانند به شبکه شما، منابع سخت افزاری، اطلاعات مشترک شده و غیره دسترسی پیدا کنند.

می توانید دو شبکه وای فای راه اندازی کنید و یک شبکه فقط روی وی پی ان باشد و شبکه دوم برای سایر اعضای خانه یا میهمان ها از اینترنت عادی استفاده کند.

بررسی کنید که حتما روتر بی سیم انتخابی شما روی هر دو باند رادیوی قابلیت تعریف شبکه میهمان داشته باشد.

به تعداد کافی درگاه اترنت LAN دارد؟

احتمالا، پس از اجرای وی پی ان، متوجه می شوید که سرعت وای فای پایین است و برای بسیاری از کاربردها مناسب نیست. پس، سراغ درگاه های شبکه روتر می روید.

بررسی کنید روتر بی سیم مدنظر شما به اندازه کافی درگاه شبکه اترنت LAN گیگابیتی داشته باشد. طبیعی است که انتظار داشته باشیم حداقل 4 درگاه شبکه اترنت داشته باشد.

برخی روترهای بی سیم جدید از تعداد درگاه های بیشتری مانند 5 یا 8 درگاه اترنت سود می برند. حتی روترهای رده بالای امروزی در برخی درگاه ها سرعت های بیشتر از یک گیگابیت می دهند. مثلا، سرعت های 2.5 و 5 گیگابیت در دسترس هستند.

شرایط امنیت روتر را بررسی کنید

یک روتر وای فای امن حداقل باید از پروتکل رمزنگاری WPA2 پشتیبانی کند. روترهای امروزی عرضه شده در سال 2019 از پروتکل بهتر و امن تری به نام WPA3 پشتیبانی می کنند ولی نمی شود انتظار داشته همه کاربران چنین روترهایی را خریداری کنند چون بسیار گران قیمت هستند.

باید روتر شما کلید WPS مستقل هم داشته باشد.

قابلیت پشتیبانی از NAS و اینترنت موبایل داشته باشد

امکانات دیگری که می توان برای یک روتر VPN در نظر داشت؛ یکی درگاه USB و دیگری پشتیبانی از اینترنت موبایل یا مودم های 3G/4G است.

درگاه USB برای پشتیبان گیری از شبکه و دستگاه ها روی درایوهای خارجی مانند NAS مفید است. پشتیبانی از اینترنت موبایل برای مواقعی خوب است که اینترنت ثابت قطع شده است و شما به شدت نیاز به اینترنت دارید.

در این شرایط، می توانید یک مودم 4G را به درگاه USB روتر وصل کرده و اینترنت موبایل را روی روتر به اشتراک بگذارید تا دستگاه های دیگر باز هم به اینترنت متصل باشند. در غالب روترهای رده بالا، درگاه USB و پشتیبانی از مودم 3G/4G وجود دارد.

هیچ کدام از این ویژگی ها صددرصد مهم نیستند و شما باید با توجه به نیازتان، سراغ برخی از آن ها بروید.

قطعی و محدودیت اینترنت در دو هفته اخیر، غالب کاربران را به سوی انواع نرم افزارهای فیلترشکن و وی پی ان سوق داد. اکنون، روی هر گوشی موبایل،…

این روزها کاربران زیادی بابت مصرف حجم اینترنت خود شاکی هستند و در شبکه های اجتماعی مدام گله می کنند چرا مصرف اینترنت شان بالا رفته است و…

منبع: شبکه چی
انتشار: 27 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 593

به "10 نکته ای که باید در هنگام انتخاب یک روتر VPN بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته ای که باید در هنگام انتخاب یک روتر VPN بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید