10 نشانه و علامت حساسیت به لاتکس

به گزارش مجله تور یک روزه، لاتکس ماده ای است که برای تولید بسیاری از محصولات حوزه پزشکی به کار می رود. این ماده در اسباب بازی ها، بادکنک ها و لوازم تحریر نیز وجود دارد. در ادامه با علائم حساسیت به لاتکس آشنا خواهید شد.

10 نشانه و علامت حساسیت به لاتکس

معمولاً بسیاری از افراد مبتلا به حساسیت به لاتکس، در حوزه های بهداشت و درمان کار می کنند یا به طور منظم در معرض لاتکس قرار می گیرند. اگر فردی حتی کوچک ترین حساسیتی در بدن خود احساس کرد، باید به سرعت آن را درمان کند؛ زیرا معمولاً یک حساسیت با گذر زمان شدیدتر می شود. همچنین تحقیقات نشان داده اند افرادی که حساسیت به لاتکس دارند، معمولاً به برخی مواد غذایی نیز حساسیت دارند. حساسیت به لاتکس می تواند در دوره ای کوتاه از خفیف تا شدید تغییر کند؛ بنابراین اگر شما متوجه واکنش هایی در بدن خود شدید، حتی اگر خفیف بود، بلافاصله به درمانگاه بروید. حساسیت به لاتکس می تواند به سرعت از کنترل خارج شود و منجر به شوک آنافیلاکتیک شود و اگر به سرعت درمان نشود، حتی منجر به مرگ شخص می شود.

در ادامه به علائم و نشانه های حساسیت به لاتکس می پردازیم:

1- خارش

اگر پس از قرار گرفتن در معرض لاتکس احساس خارش کردید؛ به پزشک مراجعه کنید تا از شدید تر شدن حساسیت جلوگیری کنید.

2- عطسه

عطسه تنها نشانه سرماخوردگی نیست؛ بلکه می تواند نشانه ای از حساسیت به لاتکس در مراحل اولیه باشد. معمولاً حساسیت های فصلی یا گرده برخی گیاهان باعث عطسه مکرر می شود؛ اما اگر احساس کردید که قرار گرفتن در معرض لاتکس باعث حساسیت می شود، بهتر است که یک تست حساسیت انجام دهید.

3- تاول

تاول اغلب بر روی پوست ظاهر می شود و برخی بیماران فکر می کنند که این تاول به خاطر سوختگی یا آسیب خاصی است و آن را نادیده می گیرند. اگر تنها یک تاول معمولی باشد، مسئله ای پیش نمی آید؛ اما در بسیاری موارد تاول نشانه ای از حساسیت به لاتکس در داخل بدن است.

4- تورم گلو

بسیاری از بیماری ها مانند سرماخوردگی می توانند منجر به تورم گلو شوند؛ اما گر تورم گلو همراه با عطسه شدید یا مشکل تنفسی بود، حتماً به درمانگاه بروید.

5- غش کردن

زمانی که بدن تحت فشار، سوءتغذیه یا مبتلا به التهاب داخلی باشد، ممکن است فرد از حال برود. اگر در معرض لاتکس قرار گرفتید و پس از آن در بدن شما علائم حساسیت شروع شد یا غش کردید، بدن به شما هشدار می دهد که از این ماده حساسیت زا دور شوید.

6- کهیر

هر فردی احساس خارش می کند و نیاز دارد در روز چند بار خود را بخاراند. پوست یکی از بزرگ ترین ارگان های بدن است که می تواند به راحتی تحریک شود؛ بنابراین خاراندن گاه به گاه پوست مسئله ای ایجاد نمی کند؛ اما اگر این خارش ها زیاد و منجر به ایجاد کهیر روی پوست شد، بایستی به پزشک مراجعه کنید.

7- خواب آلودگی

گاهی اوقات کمبود خواب، کمبود کالری و افت فشار باعث سرگیجه می شود و بدن نیاز به استراحت پیدا می کند. در موارد دیگر این احساس می تواند نتیجه حساسیت به لاتکس باشد.

8- تحریک اندام تناسلی

گاهی اوقات بروز ناراحتی در اندام تناسلی به دلیل حساسیت به لاتکس است. اگر ناراحتی اندام تناسلی ناشی از لاتکس باشد، علائمی شبیه آبله مرغان در آن ناحیه خواهید داشت.

9- خس خس سینه یا سرفه

خس خس و سرفه علامت بسیاری از بیماری ها مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا و بیماری های تنفسی هستند. این علامت ها می توانند نشانه هایی از حساسیت به لاتکس نیز باشند.

10- چشمان اشک آلود

یکی از شناخته ترین علائم حساسیت، اشک چشم است که می تواند به دلیل آلرژی های فصلی باشد. با این حال حساسیت به لاتکس نیز باعث اشک آلود شدن چشم ها می شود.

همان طور که گفته شد، حساسیت به لاتکس می تواند از حالت عادی به شدید تغییر کند. به همین دلیل بسیار مهم است که علائم هشداردهنده فوق را بدانید تا در صورت ابتلا به این حساسیت، سریعاً آن را تشخیص دهید و برای درمان آن اقدام کنید. همچنین می توانید نزد یک متخصص آلرژی بروید و به منظور آگاهی از حساسیت خود تست های مربوطه را انجام دهید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 2076

به "10 نشانه و علامت حساسیت به لاتکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نشانه و علامت حساسیت به لاتکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید