یدو روایتی از غیرت بچگانه در جنگ تحمیلی

به گزارش مجله تور یک روزه، تهران (پانا) - فیلم سینمایی یدو ساخته مهدی جعفری، نگاه تازه ای به 8 سال جنگ تحمیلی دارد. او بعد از ساخت فیلم 23 نفر، این بار در فیلم یدو از نگاه یک پسر بچه 14 ساله جنگ را به تصویر می کشد.

یدو روایتی از غیرت بچگانه در جنگ تحمیلی

به گزارش ایران، نگاهی سرشار از عشق به سرزمین مادری و احساس مسئولیت در قبال خانواده ای که تا آخرین روزها مقاومت کردند و در آبادان ماندند و سرآخر این پسر بچه با تدبیر آنها را به مکان امن تری می فرستد تا آسوده تر به عنوان کوچک مردی عظیم در آبادان بماند و با غیرت از خاک ایران دفاع کند. مهدی جعفری در این فیلم سراغ فیلمنامه ای قصه گو رفته تا گوشه ای از رشادت های هموطنان جا مانده در جنگ تحمیلی را به تصویر بکشد. یدو تازه ترین فیلم مهدی جعفری به تهیه نمایندگی بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره سی ونهم فجر حضور دارد. مهدی جعفری در گفت و گو با روزنامه ایران درباره دغدغه خود از ساخت این فیلم صحبت نموده است.

بعد از فیلم 23 نفر به عنوان فیلمساز دغدغه مند در حوزه بیان وقایع جنگ تحمیلی شناخته شده اید. لطفاً درباره دنیا بینی و نگاهی که در پس ساخته شدن فیلم یدو از سوی شما به عنوان فیلمنامه نویس و کارگردان وجود داشته شرح دهید.

جنگ و دوران دفاع مقدس بخشی از مهم ترین خاطرات نوجوانی مرا می سازد و از آنجا که این یک راستا آزموده شده است که بازتاب تجربه های زیسته در سینما ممکن است با موفقیت بیشتری همراه باشد به همین دلیل من هم همچنان دغدغه ثبت و نمایش واقعیت های کمتر دیده شده آن دوران را دارم.

فیلمنامه اثر از ویژگی های قابل تأملی از جمله نو بودن روایت، غیرت یک پسر بچه ایرانی و آبادانی برای دفاع از سرزمین اش و اصرار بر زنده ماندن مادر و خانواده اش برخوردار بود. اما فیلمنامه از خرده روایت های ریز و پراکنده برخوردار است. داستانک های موجود در فیلم تا چه اندازه به پیشبرد درام داستان یاری نموده است؟

یدو یک فیلم اقتباسی است. در این دست اقتباس ها بخصوص اگر از یک داستان کوتاه صورت بگیرد، ما ملزم به بسط و گسترش داستان و فربه نمودن شاکله درام هستیم. از این رو است که شاید خرده داستان هایی در فیلمنامه فیلم یدو گنجانده شده و البته خرده پیرنگ هایی که به پیرنگ اصلی کاملاً مرتبط هستند. پاسخ به این سؤال که این خرده داستان ها چقدر به پیشبرد داستان اصلی یاری نموده است باید از طرف تماشاگران داده گردد چون ما به زعم خود کار درست را انجام داده ایم و کوشش نموده ایم که از طرفی و با رعایت ریتم روایت اضافه گویی هم در کار نباشد.

در فیلم 23 نفر هم سراغ اسرای نوجوان گرفتار در جنگ رفتید و در یدو هم همین نوجوان به نوعی دیگر جنگ تحمیلی را روایت می کرد. ظرفیت های انتخاب کاراکتر نوجوان برای روایت داستان نو در دفاع مقدس چگونه است؟

همانطور که گفتم علت اینکه در فیلم های اخیرم نوجوانان قهرمان های اصلی را شکل می دهند شاید همان درک ملموس خودم از خاطرات و وقایع دوران دفاع باشد ولی به نظر من مهم ترین و مؤثرترین قشر دوره جنگ و دفاع همین نوجوان ها و جوان ها بوده اند. درصد آمار بالای شهدای نوجوان و جوان نشان می دهد که سهم حضور آنان در این نبرد بیشتر از دیگران بوده است و در ضمنً در کمتر جنگی از تاریخ چنین حضور فعال و غیورانه ای را از نسل جوان و نوجوان سراغ داریم. بنابراین اگر واقعیت های ناگفته ای درباره این حضور وجود دارد که دارد باید به آن پرداخته گردد.

به عنوان یک فیلمساز و با توجه به بازخوردهایی که دریافت کردید، فکر می کنید آیا فیلم احتیاج به تغییراتی در تدوین نهایی دارد؟

گمان نمی کنم چون ما پیش از نمایش فیلم در جشنواره چند نمایش محدود داشتیم و بر اساس برخی از بازخوردها تغییراتی دادیم که منجر به نسخه نهایی شد.

کار با کودک در سینما همواره سخت بوده است. بخصوص کودکی که قرار است با لهجه در فیلمی حضور پیدا کند. آیا بازیگران خردسال بومی بودند؟

بله همه بازیگران بومی منطقه آبادان و خرمشهر بودند و بازیگر اصفهانی ما هم بومی اصفهان. و همان طور که گفتید کار با بچه ها و نوجوانان سختی های خودش را دارد. در این راستا سخت دوست خوبم آقای جمشید بهمنی یار و همراه من بودند. تقریباً همه بازیگران کم سن و سال ما از علاقه مندان به بازیگری بودند که پیشتر تجربه بازی جلوی دوربین را نداشتند. اگر این بازی ها باورپذیر و دلنشین شده اند حتماً از توان و استعداد آنهاست و نیز همراهی تیم خوب ما و بخصوص خانم ستاره پسیانی که با برقرار کردن یک رابطه صمیمانه و گرم با این بچه ها یاری کرد تا این خانواده روی پرده سینما قابل باور و دوست داشتنی به نظر بیاید.

چطور به انتخاب ستاره پسیانی برای بازی در نقش کلیدی این فیلم رسیدید؟

خانم پسیانی را از سال های خیلی دور می شناسم. در یکی از تله فیلم های من نقش کوچکی را بازی نموده بود و با هم یکی دو تجربه همکاری هم داشتیم. توان بالای ایشان برای فاصله دریافت از خود واقعی شان و تجارب فراوان در عرصه بازی برای سینما و تئاتر مرا به این موضوع امیدوار می کرد که ایشان بتوانند کاراکتر خود را بشنمایند و از نو آدم جدیدی روی پرده خلق نمایند. نتیجه کار به گمانم درخشان شده است و البته هر کس که از شرایط سخت و طاقت فرسای پشت صحنه فیلمبرداری ما مطلع باشد، قدر کوشش خانم پسیانی و همه عوامل فیلم را بهتر درک می نماید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 اسفند 1399 بروزرسانی: 17 اسفند 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1433

به "یدو روایتی از غیرت بچگانه در جنگ تحمیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یدو روایتی از غیرت بچگانه در جنگ تحمیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید