گیاه سروپژیا چگونه در خانه بکاریم؟

به گزارش مجله تور یک روزه، خبرنگاران: فیلم آموزش کاشت گیاه سروپژیا را در ادامه ببینید.

گیاه سروپژیا چگونه در خانه بکاریم؟

گیاه سروپژیا از گیاهان زیبا و گران است.

به گزارش خبرنگاران، برنامه عصر خانواده شبکه دو در یکی از قسمت هایش با دعوت از کارشناس گل و گیاه، روش کاشت سروپژیا را آموزش داد. در ویدئوی زیر با روش کاشت و تکثیر این گیاه گران قیمت آشنا می شوید.

گیاه سروپژیا، گیاهی آویز که از خانواده خرزهره می باشد که بومی آفریقای جنوبی است و گیاهی همواره سبز به حساب میاد. یکی از ویژگی های جالب و دلنشین این گیاه آویز بودن و ظاهر زیبا در کنار مقاوم بودن به شرایط نگهداری در آپارتمان می باشد که بیشتر در تاقچه ها و یا سبد ها نگهداری میگردد. طول سروپژیا بیشتراً تا 2 متر هم میرسد در صورت فراهم کردن شرایط ایده آل نگهداری که در ادامه به آن میپردازیم دارای گلهای کوچک و فانوسی شکل خواهد شد که در اواخر تابستان دیده خواهد شد. گلها این گیاه 3 سانتیمتر طول دارند و به رنگهای قرمز، سفید و بنفش دیده میشوند و دارای 5 گلبرگ هستند.

این گیاه برای تکثیر هم در ساقه ها و هم در ریش فراوری غده می نماید که شما می توانید به راحتی آن را تکثیر کنید. برگ های این گیاه در نور کافی سبز پر رنگ خواهند بود و اگر این شرایط نوری برای آن فراهم نگردد برگ ها کمرنگ خواهند شد. جالب است بدانید که این گیاه به وسیله یک متصدی باغ گیاه شناسی کشف شده، زمانی که این متصدی در سال 1881 در ارتفاع 1500 متری در حال کشت بوده این گیاه را می بیند که از صخره آویزان شده و سپس بعد از 13 سال باغ بوتانیک در انگلیس ارسال شد و حالا در منازل بسیاری از ما جا خوش نموده است.

شرایط نگهداری و پرورش گیاه سروپژیا :

برای شاداب ماندن و داشتن گیاهی سرحال باید شرایط ایده آل رشد آن را که در ادامه ذکر می کنیم برای گیاه فراهم کنید.

نور مناسب گیاه سروپژیا

این گیاه نور را دوست داشته ولی نباید در معرض تابش نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد و برترین شرایط نوری برای آن نور کامل تا کمی سایه و به دور از نور مستقیم آفتاب است. داشتن نور کافی باعث خوش رنگ شدن برگ ها خواهد شد.

آبیاری گیاه سروپژیا

در بیشتر گیاهان آپارتمانی باید خاک خشک گردد و سپس آبیاری را شروع کنید که سروپژیا هم باید به این شکل آبیاری گردد. توجه داشته باشید که آبیاری زیاد و یا نداشتن زهکشی مناسب باعث آسیب شدید به ریشه گیاه شما خواهد شد پس حتما زهکشی را آنالیز کنید.

رطوبت مناسب گیاه سروپژیا

به رطوبت زیادی نیاز نداشته و شما می توانید همان رطوبت محیط را برای آن داشته باشید ولی بهتر است زیر گلدانی را از سنگ ریزه پر کنید و سپس هر دو هفته یکبار آن را با آب پر کنید. دقت کنید که نباید آب زیرگدانی با گلدان تماس داشته باشد.

دمای مطلوب گیاه سروپژیا

این گیاه در دمای اتاق خوب رشد می نماید ولی در زمستان باید دقت کرد تا دمای محیط کمتر از 15درجه نباشد تا گیاه آسیب نبیند.

خاک مناسب گیاه سروپژیا

خاک سبک برای نگهداری این گیاه بسیار مناسب است که برای تهیه این خاک شما می توانید مخلوطی از یک قسمت پیت و یک قسمت خاک باغچه و 2 قسمت ماسه یا پرلیت را برای گلدان آن انتخاب کنید.

زمان تعویض گلدان سروپژیا

برای تعویض گلدان نباید عجول بود، این گیاه ریشه های زیادی فراوری می نماید ولی اجازه دهید تا گلدان کامل پر از ریشه گردد و سپس اقدام به تعویض گلدان کنید.

روش تکثیر گیاه سروپژیا

به طور کلی می توانید با استفاده از گره های ساقه آن را تکثیر کنید؛ به این روش که گره های این گیاه در جای مرطوب روی خاک ریشه زده و تکثیر می گردد. بعلاوه با تکثیر غده در اول بهار و پاییز و یا با استفاده از قلمه ساقه می توان آن را تکثیر کرد ولی در ادامه به روش های تکثیر سروپژیا می پردازیم به این شکل که این گیاه زیبا را به دو روش از اواسط بهار تا اوایل تابستان می توان تکثیر کرد.

غده های فراوری شده از گیاه سروپژیا

برای تکثیر سروپژیا ابتدا یک گلدان با مقدار میانه را با کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی وکاکتوس پر کنید. حالا کمی شن درشت روی خاک بپاشید و 3غده را روی شن قرار دهید و کمپوست را کمی مرطوب کنید. آبیاری بیش از مقدار سبب فساد و پوسیدگی غده ها می گردد و این فساد پس از چند هفته انتظار، بسیار مایوس کننده است.

قلمه گیری از گیاه سروپژیا

در روش دوم تکثیر سروپژیا قلمه های انتهایی ساقه را به طول 5/7- 5 سانتی متر در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و هر سه قلمه را در یک گلدان حاوی کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی وکاکتوس بکارید اما بیش از حد آبیاری نکنید. ریشه دهی در مدت زمان دو ماه یا بیشتر انجام خواهد شد و گیاه رشد فعال خود را شروع خواهد نمود. در این مدت دقت کنید زمانی که سطح خاک خشک باشد دوباره آبیاری کنید. اگرچه این گیاه به نور علاقه زیادی دارد ولی در طول تکثیر، هرگز آن را در برابر تابش مستقیم خورشید قرار ندهید و در دمای 21-18 درجه که برای ریشه دهی مناسب است نگه دارید.

مسائل و بیماری های گیاه سروپژیا

زرد شدن برگ های گیاه سروپژیا

دلیل این مشکل می تواند از آبیاری زیاد و کمبود نور گیاه باشد که عوامل را باید آنالیز کنید.

ریزش برگ های گیاه سروپژیا

دلیل اصلی این مشکل سرمای محیط نگهداری است که گلدان را به محلی با دمای بیشتر منتقل کنید.

سوختگی برگ های گیاه سروپژیا

این گیاه به غبارپاشی جلوی نور خورشید حساس است و برای تامین رطوبت از روش سنگریزه بهره ببرید و از غبارپاشی در نور مستقیم خورشید باید خودداری کنید.

خشک شدن برگ های گیاه سروپژیا

از خشکی خاک گلدان است که گیاه را باید آبیاری کنید و اگر می خواهید غبارپاشی انجام دهید به هیچ وجه در نور مستقیم این کار را انجام ندهید.

زرد شدن برگ های پایینی گیاه سروپژیا

این عامل در بیشتر گیاهان آبیاری بیش از حد است، پس آبیاری را کم و حتما زهکشی را بازدید کنید.

منبع: رکنا
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1785

به "گیاه سروپژیا چگونه در خانه بکاریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاه سروپژیا چگونه در خانه بکاریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید