کمبود ویتامین C

به گزارش مجله تور یک روزه، ویتامین C برای کارکرد مناسب پرولیل هیدروکسیلاز در پروتئین کلاژن لازم است. ویتامین C نقش حیاتی در تشکیل کلاژن ایفا می نماید که به نوبه خود به تشکیل استخوان ها یاری می نماید. ویتامین C بعلاوه در بهبود شکستگی ها و

کمبود ویتامین C

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

ویتامین C برای کارکرد مناسب پرولیل هیدروکسیلاز در پروتئین کلاژن لازم است. ویتامین C نقش حیاتی در تشکیل کلاژن ایفا می نماید که به نوبه خود به تشکیل استخوان ها یاری می نماید. ویتامین C بعلاوه در بهبود شکستگی ها و صدمات دیگر نقش مهمی دارد. ویتامین C به تجزیه کلسترول به اسید های صفرا یاری می نماید. کارکرد های دیگر این ویتامین عبارتند از تبدیل تریپتوفان به انتقال دهنده عصبی به نام سروتونین، تشکیل اسید تتراهیدروفولیک از فولاسین و بهبود جذب آهن. ویتامین C به افزایش قدرت مقاومتی بدن با تقویت گلبول های سفید یاری می نماید. علاوه بر این کارکرد ها، ویتامین C از ویتامین A و E در مقابل اکسیداسیون و از بافت ها در مقابل آسیب دیدگی محافظت می نماید. معمولاً، کمبود ویتامین برای بدن مضر است. بیماری پریودنتال بیماری لثه است که از کمبود ویتامین C ناشی می گردد.

علل بروز کمبود ویتامین C

دلیل اصلی کمبود ویتامین C استفاده نکردن از رژیم غذایی حاوی اندازه کافی ویتامین C است. بیماری هایی مانند بیماری قلبی کرونری، سوختگی ها و بیماری های التهابی به دریافت بیشتر ویتامین C احتیاج دارند. بنابراین، وجود چنین بیماری هایی احتمال ابتلا به کمبود ویتامین C را افزایش می دهند. سیگار کشیدن و بعضی اوقات قرارگیری در معرض سیگار هم خطر ابتلا به کمبود ویتامین C را افزایش می دهند. قرارگیری در معرض محیط سمی هم منجر به کمبود ویتامین C می گردد.

علائم کمبود ویتامین C

علائم اولیه کمبود ویتامین C عبارتند از گریز از غذاخوردن، خستگی، ضعف، افسردگی و خونریزی لثه ها. به خاطر کمبود ویتامین C زخم ها بهبود پیدا نمی نمایند چون بافت های اسکار که مسئول ترمیم زخم ها هستند فراوری نمی شوند. التهاب و درد در مفاصل هم به وجود می آید. احتباس آب در بدن به همراه عفونت نایژه ها هم از علائم کمبود ویتامین C هستند. چروکیده، بی آب و قهوه ای به نظر رسیدن پوست هم به خاطر کمبود ویتامین C است. کمبود ویتامین C بعلاوه می تواند منجر به کم خونی، پوسیدگی عضلات و ضعف استخوان ها گردد. علائم بلند مدت کمبود ویتامین C عبارتند از آتروز، زردی، تشنج و در موارد شدید آسیب دیدگی دستگاه عصبی.

تشخیص، درمان و پیشگیری

آزمایش خون مطمئن ترین ابزار برای تشخیص کمبود این ماده مغذی در بدن است. نمونه خون گرفته شده از بازو برای سطح اسید آسکوربیک در گلبول های سفید آنالیز می گردد. درمان کمبود ویتامین C روی استفاده از رژیم غذایی حاوی ویتامین C مانند بالا تأکید می نماید و مصرف مرکباتی مانند لیمو، پرتقال، گریپ فروت و غیره برترین منبع خواهد بود. پزشک در ابتدا دریافت روزانه دوز 250 میلی گرم ویتامین C به صورت مکمل را ممکن است تجویز کند. به تدریج، دوز مصرفی می تواند با افزایش سطح ویتامین C در بدن به 40 میلی گرم کاهش پیدا کند. با آغاز درمان خونریزی در صورت وجود در عرض یک هفته از بین می رود. ولی، تسکین درد استخوان ها تا چندین هفته طول خواهد کشید. همانطور که گفته شد، برترین راه برای پیشگیری از کمبود ویتامین C مصرف روزانه 5 وعده میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین C است. بعضی منابع دیگر ویتامین C عبارتند از کیوی، سیب زمینی شیرین، کلم بروکلی، فلفل سبز، گوجه فرنگی، ماهی، شیر تازه و غیره.

اگر مشکوک به کمبود ویتامین C هستید، به پزشک مراجعه کنید. کمبود ویتامین C بیماری نیست که زندگی فرد را تهدید کند. استفاده از رژیم غذایی سالم غنی از ویتامین C و مواد مغذی دیگر به پیشگیری از کمبود نه تنها ویتامین C بلکه ویتامین های دیگر هم یاری خواهد نمود. سالم بخورید و سالم زندگی کنید!

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1789

به "کمبود ویتامین C" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود ویتامین C"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید