چالوس، شهری پربار و دیدنی در مازندران

به گزارش مجله تور یک روزه، چالوس از شهری های دیدنی و قدیمی توابع مازندران می باشد که مقصد مسافرت های بسیاری از مسافران در تعطیلات می باشد.

چالوس، شهری پربار و دیدنی در مازندران

چالوس، شهری پربار و دیدنی در مازندران

چالوس شهری قدیمی و از توابع استان مازندران است که برای رسیدن به این شهر بیشتر مسافران جهت جاده پر خاطره و زیبای جاده چالوس یا جاده 59 را برمیگزینند. چالوس پر جمعیت ترین شهر قسمت غربی استان مازندران است. شهرستان چالوس از غرب به تنکابن، از شرق به نوشهر و نور، از شمال به کرانه دریای خزر و از جنوب به کلاردشت ختم میشود. چالوس از لحاظ مناطق دیدنی و توریستی یکی از شهرهای پر بار ایران به حساب می آید. در گذشته از این شهر به نامهای شالوس و سالوش نیز یاد میشده است. بخش جلگه ای شهر چالوس نسبت به مناطق مرتفع آن از آنجا که پست تر دیده میشود در گذشته آن را چاله است یا چاله اس نامیدند و در طول گذر زمان به چالوس تغییر نموده است. چالوس از شهرهای پر مسافر استان مازندران است که خوشبختانه برای مسافران امکانات رفاهی خوبی نیز فراهم نموده است. علاوه بر هتل های متنوع این شهر امکان رزرو ویلا در چالوس نیز وجود دارد.

آب و هوا در چالوس :

چالوس جزء شهرهای معتدل و مرطوب شمال کشور است هوای این شهر نه زیاد گرم است و نه زیاد سرد اما ارتفاعات شهرستان چالوس غالبا پوشیده از برف میباشد. بیشینه دمای این شهر در تابستان تا 36 درجه سانتیگراد است و کمینه دمای شهرستان چالوس در زمستان -1 درجه سانتیگراد میباشد. در بهمن ماه شاهد سرد ترین روزهای این شهر هستیم و از اواخر تیر تا انتها مرداد چالوس گرم ترین روزهای خود را تجربه میکند.

جاذبه های طبیعی چالوس :

از نظر جاذبه های طبیعی چالوس شهری است رنگارنگ و غنی به طوریکه تنوع طبیعت آن آنقدر زیاد است که برای هر سلیقه ای شگفتی ای در دل خود دارد. رود چالوس که رودخانه ای دائمی در مازندران است از دامنه کوه های کندوان سرچشمه میگیرد و بعد از طی جهت 72 کیلومتری در روستای فرح آباد شهرستان چالوس به دریا میریزد. این رود در جهتی کوهستانی جریان دارد که برگزاری پیک نیک در محوطه این رود خالی از لطف نیست همچنین میتوانید در فصل صید ماهی از این رودخانه ماهی آزاد، سفید و سوف صید کنید. متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل ورود پساب ها به این رودخانه، رود چالوس دچار آلودگی شده است.

در فاصله کمی از چالوس منطقه خوش آب وهوای کلاردشت مقصد پر طرفداری در بین مسافران است. رود سردآبرود در این منطقه در جریان است. این رودخانه یکی از رودهای محافظت شده در کشور میباشد سرچشمه آن در ارتفاعات کوه های البرز است. رودخانه سردآبرود که از کوه های علم کوه و تخت سلیمان جاری میشود با آبی صاف و زلال و شیب تندی در جهت خود حرکت میکند و پر است از انواع ماهی ها. این رود از نظر آبیاری مزارع و شالیزارها بسیار هائز اهمیت است.

احتمالا نام دریاچه ولشت به گوشتان آشناست. این دریاچه که در شمال شرق کلاردشت و در 25 کیلومتری جاده چالوس و در فاصله کمی از مرزن آباد واقع شده مکان مورد استقبالی است برای علاقه مندان به سفرهای یک روزه و کمپی. دریاچه آب شیرین ولشت در قسمت جنوب غربی علم کوه واقع شده است جزء آثار ثبت شده در میراث طبیعی ایران نیز میباشد.

پارک جنگلی فین یا پارک جنگلی چالوس که در 6 کیلومتری جاده چالوس-کرج قراردارد یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین پارک های جنگلی در کشور به حساب می آید. این پارک در تعطیلات و علی الخصوص در روز سیزدهم فروردین یا همان سیزده به در خودمان بسیار شلوغ و پر جنب و جوش است. رودخانه چالوس هم که از کنار این پارک جنگلی عبور میکند جذابیتی خاص و گردش هوایی مطبوع در داخل پارک فین ایجاد نموده است. در پارک جنگلی فین برای مسافران امکانات رفاهی هم در نظر گرفته شده از جمله این امکانات میتوان به آلاچیق و کلبه های چوبی، رستوران، میز و نیمکت و وسایل بازی بچه ها اشاره نمود. همچنین مرداب کندوچال در میان این پارک چشم نوازی میکند و اگر در اواسط فصل بهار به این مرداب سر بزنید سطح تالاب پر است از نیلوفرهای آبی زیبا.

مرداب هسل یا مشعل مردابی است بس زیبا در روستای طلاجو شهرستان چالوس که در جنگل مشعل واقع شده است. ویژگی منحصر به فرد این مرداب رنگ آن است که در فصول مختلف تغییر میکند به طور مثال در فصل بهار و تابستان مرداب به رنگ سبز است و در فصل پاییز و زمستان حاشیه ای قرمز رنگ دارد و این رنگ ها مربوط به جلبک هایی است که در سطح آب مرداب زندگی میکنند.علت این تغییر رنگ نیز وجود جلبک های سطح مرداب است که با گرم شدن هوا تغییر رنگ به سمت نارنجی و قرمز دارند و تماشای طبیعت بی نظیر اطراف مرداب در کنار سکوت جنگلی که در آن فقط صدای جانوارن به گوش میرسد صحنه رویایی و سحر انگیز برایتان خواهد بود.

یکی از منحصر به فردترین و شگفت انگیز ترین جاذبه های طبیعی در سطح کشور نیز در چالوس واقع شده است و آن غار یخ مراد است در گچسر از توابع چالوس واقع شده. برای رسیدن به دهانه ورودی این غار یخی باید خود را آماده پذیرش چالش های سختی کنید و راه پر فراز و نشیبی را پشت سر بگذارید و به ارتفاعات بلند کوه های منطقه بروید. ستون ها و قندیل های یخی از اصلی ترین دلایل بازدید گردشگران از غار یخ مراد است. قندیل های این غار بسیار شکننده اند و با کوچکترین ضربه و برخوردی با آن ها خورد میشوند. علت نام گذاری یخ مراد بر روی این غار اعتقاد مردم بومی منطقه به شفا بخش بودن یخ های غار است که در گذشته برای درمان از آن استفاده میشده است. اگر قصد بازدید از این غار استثنایی را دارید به شما توصیه میکنیم در فصل بهار به این غار سفر کنید، در فصل زمستان به علت بارش سنگین برف در منطقه عبور از جاده سخت و در برخی روزها غیر قابل تردد است و هر چقدر به روزهای گرم سال نزدیک شویم بیشتر قندیل های غار آب خواهند شد از این رو فروردین ماه بهترین زمان بازدید از این غار منحصر به فرد است.

جاذبه های تاریخی چالوس :

کاخ چایخوران در شهر چالوس در دوران رضا شاه به سبک معماری اروپایی بنا شده که در حال حاضر در اختیار نیروهای مسلح است و جزء آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. از این کاخ در زمان پهلوی به عنوان مکانی برای استراحت کوتاه مدت استفاده میشده که متاسفانه در حال حاضر به پادگان تبدیل شده است.

کمی دور تر از چالوس و در روستای اجابت منطقه کلاردشت کاخی با قدمتی از دوران پهلوی واقع شده است که نام آن نیز اجابت است. این کاخ که بنایی بس زیبا و باشکوه است به سبک معماری غربی به دستور رضا خان ساخته شده. در زمان پی کنی محل ساخت این کاخ تعدادی ظروف عتیقه زرین، مفرغین(ظرفی است که دهانه آن گشاد تر از بدنه آن است) و سفالین کشف شد. حیاط این کاخ بسیار زیباست، درختان سرو و نراد محوطه اطراف کاخ جلوه ای با شکوه به بنا بخشیده اند.

اقامت در چالوس :

چالوس شهر خوش آب و هوای استان مازندران که در طول سال پذیرای گردشگران بسیاری است از امکانات مناسبی در جهت رفاه مسافران نیز فراهم نموده است علاوه بر هتل ها و هتل آپارتمان های متعدد این منقطه امکان اجاره ویلا دوبلکس، ویلا های استخردار و سوئیت های مبله نیز وجود دارد که توصیه ما به تمامی گردشگران استفاده از سایت اجاره اقامتگاه رنتی جا است. میتوانید با مراجعه به صفحه اجاره ویلا در چالوس رنتی جا با آنالیز آگهی های انواع اجاره ویلا و سوئیت با توجه به شرایط و بودجه خود بهترین انتخاب را داشته باشید و در طول سفر با پشتیبانی 24 ساعته کارشناسان سایت رنتی جا سفری بی دغدغه را تجربه کنید.

منبع: نمناک
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 894

به "چالوس، شهری پربار و دیدنی در مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالوس، شهری پربار و دیدنی در مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید