پرسفونه، اولین ربات راهنمای گردشگری در یونان

به گزارش مجله تور یک روزه، پرسفونه، اولین راهنمای گردشگری رباتیک در یک غار باستانی در یونان کارش را شروع نموده است.

پرسفونه، اولین ربات راهنمای گردشگری در یونان

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

میراث آریا: پرسفونه که به اسم اولین ربات راهنمای گردشگری دنیا شناخته می گردد، از اواسط ماه ژوئیه در غار آلیستراتی در شمال یونان، 135 کیلومتری شمال شرقی شهر تسالونیکی، پذیرای بازدیدکنندگان بوده است.

غار آلیستراتی 3 میلیون سال قدمت دارد و اولین بار در سال 1974 به وسیله انجمن غارشناسی یونان و تیمی از غارشناسان اتریشی کشف شد و در سال 1998 در دسترس بازدیدکنندگان نهاده شد.

طبق اساطیر یونان، پرسفونه نام معشوقه هادس، خدای دنیای مردگان است. طبق افسانه ها، هنگامی که پرسفونه برای گردش به مرغزارهای سیسیل رفته بود، هادس او را ربود. از آنجایی که غار آلیستراتی هم در عمق زمین نهاده شده است، این نام برای ربات راهنمای گردشگری در نظر گرفته شده است.

این ربات چندزبانه کارِ هدایت 150مترِ اول از غار آلیستراتی که ورود به آن برای عموم آزاد است را بر عهده دارد. در 750 متر به جای مانده از غار، یک راهنمای انسانی کار را ادامه می دهد.

پرسفونه قادر است با اغلب بازدیدکنندگان بین المللی ارتباط کلامی برقرار کند، زیرا به 33 زبان مختلف مسلط است. بعلاوه او می تواند به 33 سوال گردشگران پاسخ دهد که در حال حاضر فقط به زبان یونانی امکان پذیر است.

پرسفونه به این صورت به گردشگران خوشامد می گوید: نام من پرسفونه است. من دختر الهه دمتر و همسر پلوتون، خدای دنیا زیرین هستم. من از شما در قلمرو پادشاهی خود، غار آلیستراتی، استقبال می کنم.

نیکوس کارتالیس، مدیر بخش علمی آلیستراتی، هنگامی ایده ساخت این ربات به ذهنش رسید که در تلویزیون ربات راهنما را در یک گالری هنری دید که بازدیدکنندگان را هدایت می کرد. کارتالیس می گوید: پس از هفده سال ما بودجه این کار را دریافت کردیم و در نهایت، رویای ربات راهنما به واقعیت تبدیل شد.

این ربات به وسیله بنیاد ملی فناوری و تحقیقات ساخته شده و هزینه آن 139 هزار دلار بوده است.

کارتالیس می گوید: ما در حال حاضر نسبت به سال گذشته 70 درصد افزایش بازدید کننده داشته ایم؛ بعلاوه مردم هم مشتاق هستند، به ویژه بچه ها و افرادی که در گذشته به آنجا سفر نموده بودند، دوباره برای تماشا پرسفونه برمی گردند. این که گردشگران بتوانند به وسیله گفت و گو با ربات به پاسخ سوالات خود برسند برای آن ها بی سابقه و شگفت آور است.

پرسفونه، بدنه ای سفید، سر مشکی و دو چشم درخشان دارد و بازدیدکنندگان را به سه ایستگاه اول در طول راستا پیاده روی هدایت می نماید. او می تواند در دو ایستگاه دیگر هم توقف کند اما سرعت کم او تور را کند می نماید. به همین علت سازندگان پرسفونه در حال آنالیز راه هایی برای افزایش سرعت او هستند.

پاتریک مارکس که از بازدیدکنندگان این غار است می گوید: برای من تعجب آور بود. من هرگز چنین چیزی را تجربه ننموده ام. صادقانه بگویم من یک راهنمای زنده را ترجیح می دهم اما این روش هم بسیار جالب است. این ربات توضیحات جالبی ارائه می دهد و البته سرعت کمی دارد که به نظر من برای کسانی که می خواهند با دقت غار را ببینند خوب و مناسب است.

ربات ها در آینده مشاغل زیادی را به عهده خواهند گرفت. اما بسیاری معتقدند که آن ها نمی توانند در همه جا جایگزین انسان ها شوند. بازدیدکنندگان می گویند: ایده این ربات بسیار جالب بود اما نمی تواند جایگزین تماس انسانی با راهنما و مکالمه ای باشد که در راه بازگشت داریم.

*ترجمه: آناهیتا رشیدی

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1722

به "پرسفونه، اولین ربات راهنمای گردشگری در یونان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرسفونه، اولین ربات راهنمای گردشگری در یونان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید