وعده ورود کشتی تفریحی به آبهای ساحلی مازندران به ثمر نشست

به گزارش مجله تور یک روزه، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، وعده ورود کشتی تفریحی به آبهای ساحلی مازندران به ثمر نشست.

وعده ورود کشتی تفریحی به آبهای ساحلی مازندران به ثمر نشست

جهانگردی دریایی در مازندران حکایتی پیچیده و پر وعده دارد و اگر بخواهیم به پیشینه خبرهای مرتبط با رونق جهانگردی دریایی در مازندران بپردازیم، دورترین خبرها، قول ها و پیش بینی های مثبت، بطور تقریبی به کمتر از یک دهه قبل بر میگردد. به عنوان مثال سال 1393 مدیرکل اسبق میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی مازندران از ورود یک فروند کشتی کروز با 140 سوئیت مجهز به وسیله سرمایه گذار بخش خصوصی خبر داده بود و گفته بود این هتل شناور طی دو سه ماه آینده به استان منتقل می گردد.

بهار 1394 نیز مدیرکل وقت همین دستگاه اعلام کرد سه شناور خریداری شده که یکی از آنها تیر به ایران می آید. اسفند 1396 هم استاندار وقت مازندران اعلام کرد برای نوروز 1397 کشتی کروز وارد مازندران می گردد و کوشش بر این است که دو فروند کشتی تفریحی به آبهای استان بیاید و بین بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد مسافران را جابجا کند.

از این دست خبرها طی یک دهه اخیر بارها اعلام شده است. سالها از اعلام این خبرها و تدابیر مدیران و مسئولان وقت مازندران و کشور برای غلبه بر نادیده گرفتن مزایای جهانگردی دریایی میگذرد اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم با اراده مسئولان ارشد استان پیگیری ها جواب داد و نخستین کشتی تفریحی و دریایی در بندر نوشهر پهلو گرفت.

به گفته معاون جهانگردی اداره کل میراث فرهنگی مازندران کشتی اتوبوس تفریحی و دریایی 2 طبقه آبهای ساحلی خزر با همکاری سرمایه گذار بخش خصوصی در ماه جاری وارد بندر نوشهر شد و برای استفاده جهانگردان خارجی و داخلی در عید نوروز پیش رو پس از تجهیز برای گشتهای دریایی محدوده ساحلی استان مازندران مورد بهره برداری قرار میگیرد.

بعلاوه بنا به گزارش سرمایه گذار و مالک آن، این اتوبوس توان جابجایی دست کم 70 مسافر را دارد و دارای بخشهایی چون پذیرایی با ظرفیت دست کم 25 نفر و دارای یک جت اسکی است و حدود 20 متر طول و پنج متر عرض و 20 تن وزن دارد و زمان ساخت آن 2012 است و فضای آن طوری طراحی شده که ظرفیت برگزاری انواع جشن ها را دارد و می تواند حدود 50 کیلومتر در ساعت مسیر دریای خزر محدوده ساحلی مازندران را بپیماید.

به باور صاحب نظران، جهانگردی دریایی یکی از مهمترین عامل جذب جهانگردان است که با ورود اتوبوس تفریحی و دریایی به استان مازندران منطقه ویژه مالی بندر نوشهر افزون بر توسعه، رونق و شکوفایی اقتصاد منطقه، طلسم طرح جهانگردی دریایی که سالها کوشش و پیگیری برای اجرای آن از سوی مسئولان ادوار گذشته اجرا شده بود با عزم و اراده دولت جهادی شکسته شد و این رویداد مبارک می تواند بستری مناسب برای ورود کشتی های مسافری نظیر کروز و تقویت دیگر امکانات و تجهیزات که تکمیل کننده صنعت جهانگردی دریایی است، باشد.

از سوی دیگر برابر آمار، محدوده ساحلی استانهای شمالی حدود پنج هزار و 800 کیلومتر طول دارد که حدود 890 کیلومتر آن در شمال شامل استانهای گیلان، مازندران و گلستان است و بیشترین سهم محدوده سواحلی دریای خزر به طول حدود 473 کیلومتر در حوزه جغرافیایی مازندران، 270 کیلومتر گیلان و بقیه مربوط به استان گلستان است.

با این حال برخورداری از سه بندر تجاری فعال یکی در امیرآباد بهشهر، دیگری در فریدونکنار و سومی در منطقه ویژه مالی نوشهر و تعدادی اسکله های ساحلی، نشانگر فراهم بودن بخشی از زیرساختهای جهانگردی دریایی است.

جهانگردی دریایی راهبرد مهم در مازندران

در این ارتباط استاندار مازندران با بیان اینکه نخستین اتوبوس تفریحی و دریایی ساحلی خزر در مازندران در بندر نوشهر پهلو گرفت، گفت: یکی از رویاهای بشر در زندگی، سفرهای آبی بوده و امروزه با توجه به امکانات مدرن کشتیرانی، این مهم صورت گرفته است.

سید محمود حسینی پور با اشاره به اینکه کشتی تازه تفریحی دریای خزر نیز این امکان را برای همه مسافران شمال و شمال نشینان فراهم می آورد، ادامه داد: با رایزنی های صورت گرفته این کشتی وارد استان شده و به زودی شروع به فعالیت می نماید.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح جهانگردی دریایی و حمل و نقل دریایی هم جز مهمترین راهبردهایی بود که از شروع به کار مدیران تازه و ارشد استان طی یک سال گذشته تا کنون مورد پیگیری قرار گرفته است، اضافه نمود: از آن موقع تا به امروز رایزنی های فراوانی با همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران با سرمایه گذاران مختلف صورت گرفت که در نهایت اتوبوس تفریحی و دریایی آبهای ساحلی خزر در استان مازندران با همکاری سرمایه گذار بخش خصوصی وارد بندر نوشهر شد و به زودی برای استفاده جهانگردان خارجی و داخلی به بهره برداری می رسد.

نماینده عالی دولت در استان اعلام نمود: کشتی های مسافربری در دریاهای مازندران به عنوان کریدور بین استانهای شمالی گلستان، مازندران وگیلان بزودی راه اندازی می گردد.

بعلاوه معاون جهانگردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی مازندران اعلام کرد: با پیگیری های صورت گرفته دومین کشتی تفریحی استان در دریای بابلسری مازندران بزودی پهلو خواهد گرفت که ظرفیت آن استقرار 120 جهانگرد خواهد بود.

مهران حسنی ادامه داد: در کنار ورود کشتی های تفریحی به مازندران، رفع مسائل و ساخت اسکله های ساحلی در دستور کار است و اکنون آن طرح در سواحل رامسر اجرا شد و در بابلسر هم در دست اجرا واقع شده است.

وی افزود: پیش بینی می کنیم که کشتی های تفریحی در استان حداکثر تا عید نوروز پیش رو با ورود مجدد جهانگردان به استان به صورت رسمی فعالیت خود را شروع کند.

معاون جهانگردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی مازندران اضافه نمود: برنامه های زیرساختی و توسعه ای برای توسعه جهانگردی دریایی علاوه بر رشد مالی ورود سرمایه گذاران به استان را هم تسهیل خواهد نمود و در ماههای گذشته چهار موافقت نامه اصولی برای راه اندازی اسکله ساحلی در استان به تصویب رسید.

حسنی گفت: فقدان کشتی ساحلی در مازندران یکی از چالش های اساسی برای توسعه جهانگردی دریایی بود که با برنامه ریزی های دولت سیزدهم این نقص برای توسعه این دیار رفع شد.

منبع: همگردی
انتشار: 1 آذر 1401 بروزرسانی: 1 آذر 1401 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 2129

به "وعده ورود کشتی تفریحی به آبهای ساحلی مازندران به ثمر نشست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وعده ورود کشتی تفریحی به آبهای ساحلی مازندران به ثمر نشست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید