هیچ اطلاعات شفافی از صادرات بنزین نداریم!، ماجرای بنزین 500 تومانی حقیقت دارد؟

به گزارش مجله تور یک روزه، به گزارش خبرنگاران، دفتر نفتی ها مدعی شده بود که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در خرداد ماه سال گذشته اقدام به فروش و صادرات هر بشکه بنزین به کمتر از 4 دلار نموده است. اگر نفت از قرار بشکه ای کمتر از 4 دلار فروخته شده باشد، یعنی هر لیتر بنزین تقریبا با قیمت کمتر از 500 تومان فروخته شده و این ها همه در حالیست که دولت بارها اعلام نموده که علت افزایش ناگهانی و قابل توجه قیمت بنزین در آبان 98 ارزان بودن آن است.

هیچ اطلاعات شفافی از صادرات بنزین نداریم!، ماجرای بنزین 500 تومانی حقیقت دارد؟

رضا پدیدار، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اظهار بی اطلاعی در این باره می گوید: اطلاعات درباره بنزینی که صادر کردیم به خاطر شرایط کرونا و تحریم ها کم است. ما قبلا بر اساس فوب خلیج فارس صادر می کردیم. بعد از موقعیتی که به خاطر شرایط تحریم و کرونا در آن قرار گرفتیم، قیمت مبادلاتی ما در منطقه خلیج فارس، نامشخص است.

پدیدار ادامه می دهد: ما این بنزین را به صورت غیررسمی می فروشیم؛ بنابراین هیچ آماری از آن نیست. حتی بنزینی که به کشورهایی مانند افغانستان، کردستان، عراق، ارمنستان و بقیه کشورهای همسایه می فرستیم به صورت غیر رسمی است.

پدیدار، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران شرح می دهد: ما حتی اطلاعات درست و موثقی درباره صادرات بنزین به کشورهای همسایه خودمان نداریم.

رییس اتاق ایران و چین درباره محرمانه بودن میزان و قیمت صادران نفت، قبلا به خبرنگار خبرنگاران گفته بود: ما نفت را از مجرای رسمی نمی فروشیم. شرکت ها و افراد مختلف با واسطه در کشورهای مختلف نفت را کشتی به کشتی می نمایند. بالاخره همه این ها هزینه هایی دارد که باید در نظر گرفته گردد.

حریری گفته بود: بدیهی است که هزینه های نقل و انتقال نفت به مبدا از قیمت آن کم می گردد. از طرف دیگر کشورهای خریدار نفت ایران، به خاطر تحریم ها، همواره با ریسک معامله با ایران روبرو هستند و قاعدتا کشور خریدار هم هزینه های ریسک خود را محاسبه می نماید.

پدیدار درباره فوب (قیمت منطقه ای بنزین) می گوید: قیمت فوب در خلیج فارس 590 دلار است.

برای خواندن اطلاعات بیشتر درباره بنزین 500 تومانی گزارش ارزان فروشی بنزین را از سایت خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 3 خرداد 1400 بروزرسانی: 3 خرداد 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1579

به "هیچ اطلاعات شفافی از صادرات بنزین نداریم!، ماجرای بنزین 500 تومانی حقیقت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیچ اطلاعات شفافی از صادرات بنزین نداریم!، ماجرای بنزین 500 تومانی حقیقت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید