نزدیکی و همزیستی فرهنگ ها و ملت ها در موزه ها

به گزارش مجله تور یک روزه، رییس ایکوم ایران گفت: شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) در فعالیتش در هفت دهه گذشته همیشه سعی کرده از طریق فعالیت موزه ها، فرهنگ ها و کشورهای مختلف را به هم نزدیک کند و برای ایجاد همزیستی و صلح این امر را به عنوان یک وسیله قرار داده است.

نزدیکی و همزیستی فرهنگ ها و ملت ها در موزه ها

به گزارش خبرنگاران، سید احمد محیط طباطبایی در کارگاه آموزشی بین المللی با عنوان آشنایی با شرایط محیطی و حفاظت های پیشگیرانه مجموعه های موزه ای ادامه داد: مهمترین ویژگی این کارگاه این است که به شکل ملی و مختص افراد برجسته در این حوزه برگزار نشده، بلکه جمعی از کارشناسان کشورهای همسایه نیز در آن شرکت کردند.

به گفته وی، این کارگاه شرایط خوبی را برای یک کار مشترک پیش آورده همانطور که هدف اصلی سازمان های فرهنگی نیز این است که از طریق فعالیت های فرهنگی بتوان ملت ها را به یکدیگر نزدیک کرد.

رییس ایکوم ایران کشورهایی که به نام اکو دور هم جمع شده اند را مجموعه ای با میراث مشترک تاریخی دانست و افزود: میراث فرهنگی که در تک تک این کشورها وجود دارد وابسته به یکدیگر است و حفظ هر یک در هر کدام از کشورها به نوعی حفاظت از میراث فرهنگی آن یکی و تمام کشورهای جهان است.

وی افزود: برگزاری این کارگاه، آغازی برای فعالیت ها میان کشورهای منطقه برای حفظ میراث فرهنگی و طبیعی باشد که در نتیجه آن صلح و نزدیک شدن ممالک همجوار در این نقطه از جهان را ببینیم.

مبتکر موزه سبز یک زن است

کامران احمدی رییس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی -فرهنگی نیز موزه سبز را نهادی دانست که به ابتکار منیژه هادیان چند سالی است در ایران پا گرفته و اظهار کرد: حفظ آثار موزه ای و نگهداری از آنها در شرایط بهینه با استفاده از روش هایی بر پایه علوم و فناوری جدید و متناسب با شرایط محیطی هر اقلیم از اهم فعالیت های آن به شمار می رود.

او با بیان این که امیدوار است این نشست باعث همکاری هرچه بیشتر کشورهای دوست و همسایه عضو اکو در زمینه حفاظت از آثار فرهنگی تاریخی شود، افزود: در سرزمین هایی که بستر گاه تمدن های باستانی به شمار می فرایند، اهمیت حفظ آثار تاریخی -فرهنگی صد چندان می شود و این مهم انجام پذیر نیست، مگر با همبستگی و تلاش گروهی همه کشورها.

میراث فرهنگی هویت هر قوم و ملتی است

محمد مهدی مظاهری، رییس موسسه فرهنگی اکو نیز در پیامی به کارگاه آموزشی بین المللی شرایط محیطی و روش های حفاظت پیشگیرانه مجموعه های موزه ای گفت: در زمانه ای که با جهانی شدن و یکسان سازی فرهنگی روبرو ایم، شناسایی ویژگی ها و شاخص فرهنگی ملت ها امری حیاتی به نظر می رسد.

او با بیان این که میراث فرهنگی هویت هر قوم و ملتی است و نیاز به حفظ و صیانتی شایسته دارد و به دلیل احساس این نیاز در ذات بشر امروزی، موزه ها به مثابه مکانی امن و مطمئن برای تأمین این نیاز بنا نهاده شدند، افزود: در این راستا و در چند دهه اخیر، میراث فرهنگی ملل اهمیت ویژه ای یافته، زیرا که اینها سرمایه های جاودان و یادگار نیاکان ما است که بیانگر تاریخ، فرهنگی و تمدن اصیل هر ملتی است.

مظاهری گفت: منطقه تمدنی اکو دارای بیشترین اشتراکات در حوزه میراث فرهنگی است و موسسه فرهنگی اکو با وجود این ظرفیت های بزرگ در منطقه خود را مسئول می داند و می کوشد با تنظیم فعالیت های خود خدمات حائز اهمیتی در قبال تاریخ و فرهنگ منطقه اکو ارایه کند.

حفاظت پیشگیرانه موضوع اصلی اموال فرهنگی

استفانو دی کارو، دبیرکل ایکروم نیز در پیامی به کارگاه آموزشی بین المللی شرایط محیطی و روش های حفاظت پیشگیرانه مجموعه های موزه ای گفت: حفاظت پیشگیرانه به یک موضوع اصلی در تمام زمینه ای اموال فرهنگی تبدیل شده است.

او افزود: در این ارتباط استفاده از تخصص های مرتبط با موزه با روش های معتبر برای شناسایی تمام خطرات احتمالی، برای تعیین اولویت ها و طراحی برنامه های حفاظت پیشگیرانه موثر و الزامی است.

وی اظهاَر کرد: مرکز بین المللی ایکروم افتخار پیوستن به پروژه پژوهشی و آموزشی موزه سبز ، ابتکار پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی -فرهنگی با همکاری ایکوم ایران و همچنین مشارک در برگزاری اولین کارگاه بین المللی در این زمینه را دارد .

دبیر کل ایکروم گفت: معتقدیم ترغیب به همکاری و به اشتراک گذاشتن دانش، تخصص و راهبردها در زمینه حفاظت پیشگیرانه در میان موزه های کشورهای عضو اکو برای ایجاد یک شبکه حرفه ای جامد و محکم کمک زیادی خواهد کرد.

براساس این گزارش، کارگاه آموزشی بین المللی با عنوان آشنایی با شرایط محیطی و حفاظت های پیشگیرانه مجموعه های موزه ای به همت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی-تاریخی با همکاری معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان میراث فرهنگی انگلیس، موسسه ایکروم بین الملل، موسسه فرهنگی اکو، کمیته ملی موزه های ایران ، برای کشورهای عضو اکو شامل ازبکستان، افغانستان، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان به مدت پنج روز برگزار می شود.

طرح موزه سبز طرحی پژوهشی و آموزشی در زمینه ارزیابی شرایط محیطی موزه های کشور، تهیه نقشه خطرات تهدیدکننده آنها و نهایتا ارایه راهکارهای حفاظت پیشگیرانه است که با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و کمیته ملی موزه های ایران در حال اجراست.

این طرح به منظور بهبود و استاندارد کردن شرایط حفاظت و نگهداری آثار در موزه ها است و در همین ارتباط برنامه های آموزشی نیز برای متخصصان مرتبط از جمله موزه داران، امنای اموال و کارشناسان حفاظت و مرمت درموزه ها پیش بینی شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 801

به "نزدیکی و همزیستی فرهنگ ها و ملت ها در موزه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نزدیکی و همزیستی فرهنگ ها و ملت ها در موزه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید