موج آبی چگونه نتیجه انتخابات آمریکا را دگرگون می نماید؟

به گزارش مجله تور یک روزه، موج آبی به وضعیتی اطلاق می گردد که برنده انتخابات در ساعات پس از خاتمه رای گیری معین نمی گردد و نامزد پیشتاز در روزهای بعد از انتخابات به دنبال شمارش رای هایی که با پست ارسال شده است پیشتازی خود را از دست می دهد.

موج آبی چگونه نتیجه انتخابات آمریکا را دگرگون می نماید؟

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی 27 روز دیگر برگزار می گردد که یکی از نگرانی های بعضی ناظران، پیامدهای احتمالی رویدادی است که در دوره های اخیر رای گیری در ایالات متحده به موج آبی معروف شده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

پیش بینی می گردد که بسیاری از رای دهندگان در این دوره از انتخابات به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا رای خود را با پست ارسال نمایند. بحث های زیادی در هفته های گذشته بر سر شرکت در انتخابات با ارسال رای از راه دور اجرا شده است. این موضوع یکی از مسائل مورد اختلاف بین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا و جو بایدن، رقیب دموکرات او در اولین مناظره انتخاباتی بود.

موج آبی (blue shift) به وضعیتی اطلاق می گردد که برنده انتخابات در ساعات پس از انتها رای گیری معین نمی گردد و نامزد پیشتاز در روزهای بعد از انتخابات به دنبال شمارش رای هایی که با پست ارسال شده است پیشتازی خود را از دست می دهد.

از آنجاکه بنا به آنالیز ها طی دوره های گذشته (حداقل از سال 2004 تا به امروز) نامزدهای دموکرات در آرای ارسالی با پست پیشتاز بوده اند، تغییر نتیجه آراء به موج آبی (رنگ حزب دموکرات) معروف شده است.

یکی از نمونه های موج آبی در جریان شمارش آراء برای معین یکی از دو سناتور ایالت آریزونا در سال 2018 روی داد. در حالی که نتیجه اولیه از پیشتازی نامزد جمهوریخواهان حکایت داشت در نهایت در روزهای بعد با شمارش آرای ارسال شده با پست رقیب دموکرات او پیروز انتخابات معرفی گردید.

دونالد ترامپ در آن موقع این تغییر نتیجه را زیر سوال برد و از فساد انتخاباتی سخن گفت. درنهایت اما کرسی ایالت آریزونا در مجلس سنا به دموکرات ها رسید. این ایالت در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نیز یکی از ایالت های کلیدی محسوب می گردد که رقابت بین جو بایدن و دونالد ترامپ در آن فشرده خواهد بود. در نتیجه احتمال تکرار سناریوی موج آبی در این ایالت یا دیگر ایالت های کلیدی نه تنها منتفی نیست بلکه به دلیل مشارکت بیشتر رای دهندگان به وسیله ارسال رای با پست، از دوره های قبل بیشتر است.

نظرسنجی ها نشان می دهد که نیمی از رای دهندگان دموکرات قصد دارند رای خود را با پست ارسال نمایند. این در حالی است که تنها حدود 25 درصد جمهوریخواهان در نظر دارند به این شیوه در انتخابات شرکت نمایند. شمارش آرای ارسال شده با پست وقت گیرتر از شمارش آرایی است که حضوری و در روز رای گیری به ثبت می رسد. مسئولان حوزه های رای گیری باید هویت رای دهندگانی که رای خود را با پست فرستاده اند احراز نمایند.

بسیاری از ناظران نگران هستند که دونالد ترامپ در صورت پیشتازی خود در ساعات اولیه پس از انتها رای گیری، در برابر موج آبی در فرایند شمارش آراء مقاومت کند و نتیجه انتخابات را زیر سوال ببرد؛ امری که می تواند منجر به چالش های حقوقی و سیاسی کم سابقه گردد.

نامزد حزب جمهوریخواه بارها ادعا نموده که ارسال رای ها با پست زمینه ساز تقلب در انتخابات است. این در حالی است که نتیجه آنالیز ها نشان می دهد که تقلب در جریان رای گیری و شمارش آراء در ایالات متحده پدیده ای بسیار نادر است.

رئیس جمهوری کنونی آمریکا تا به امروز با استناد به احتمال تقلب با استفاده از آرای ارسال شده با پست، حاضر نشده است تا تضمین دهد که نتیجه انتخابات را در هر صورت خواهد پذیرفت.

ریک هاسن، کارشناس انتخابات آمریکا و استاد حقوق در دانشگاه کالیفرنیا از پیامدهای احتمالی عدم تمکین به موج آبی در شمارش آراء ابراز نگرانی می نماید. او ضمن اشاره به ممنوعیت شروع فرایند شمارش آراء ارسال شده با پست در سه ایالت کلیدی میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین می گوید: من نگران ناآرامی اجتماعی خواهم بود اگر نتیجه رای گیری به این ایالت ها بستگی داشته باشد و همه منتظر نتایج آنها باشند. این [نگرانی] به ویژه وقتی جدی می گردد که ترامپ در [نتایج اولیه] روز انتخابات پیشتاز باشد.

به گزارش یورونیوز، با این حال بعضی از کارشناسان هم امیدوارند که با معین تکلیف آرای الکترال ایالت های فلوریدا و آریزونا که سابقه بیشتری در شمارش آرای ارسال شده با پست دارند، برنده انتخابات پیش از آنکه به شمارش همه آراء در ایالت های میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین احتیاج باشد معین گردد.

مایکل مک دونالد، استاد علوم سیاسی در دانشگاه فلوریدا می گوید: محتمل ترین سناریو این است که رئیس جمهور در شب [پس از] انتخابات معین گردد.

جو بایدن و دونالد ترامپ برای غلبه بر یکدیگر به کسب 270 رای الکترال احتیاج دارند. کل آرای الکترال در اغلب ایالت ها به نامزدی تعلق می گیرد که بیشترین رای را در آن ایالت کسب نموده است. به این ترتیب احتمال تکرار سناریوی انتخابات سال 2000 و 2016 که نامزدهای پیروز (بوش پسر و دونالد ترامپ) از رقیب خود آرای عمومی کمتری به دست آورده بودند وجود دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1201

به "موج آبی چگونه نتیجه انتخابات آمریکا را دگرگون می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موج آبی چگونه نتیجه انتخابات آمریکا را دگرگون می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید