ملکی: تحول از تغییر نگرش ها آغاز می شود

به گزارش مجله تور یک روزه، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در جلسه شورای اقدامات تحولی این سازمان تأکید کرد تحول از تغییر نگرش ها آغاز می شود.

ملکی: تحول از تغییر نگرش ها آغاز می شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دومین جلسه شورای اقدامات تحولی سازمان با حضور جمعی از مدیران و مشاوران با سه دستور جلسه به ریاست حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان برگزار شد. گزارش اقدامات مرتبط با رمزینه دار شدن (QR code) کتاب های درسی و میزان پیشرفت اقدامات گروه های برنامه ریزی درسی در تألیف راهنماهای برنامه درسی در این جلسه ارائه شد.

در آغاز این نشست حسن ملکی معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تأکید بر اهمیت اقدامات تحولی در دو سطح متنی و حمایتی به تشریح این دو سطح پرداخت و گفت: هر دو دسته از اقدامات به طریق مطلوب باید پیگیری و انجام شوند.

وی سطح متنی اقدامات را در مصادیقی همچون تدوین راهنماهای درسی و استانداردهای هر یک از آن ها برشمرد و افزود: این مصادیق در واقع متن تحول و برنامه های قصد شده ما است که باید با قوت تمام به آن جامه عمل پوشاند و از هر حاشیه پردازی و فاصله گیری از متن پرهیز گردد.

ملکی اقدامات حمایتی را در مصادیقی همچون تشکیل شورای سیاستگذاری شبکه رشد، شورای سیاستگذاری ماده 828 شورای عالی آموزش و پرورش، شورای مشورتی سازمان و غیره برشمرد و گفت: این اقدامات حمایتی نیاز به تحرک بیشتری دارد چرا که مباحث مهم حمایتی در این شوراها طرح می گردد.

وی در خصوص اهمیت شورای راهبردی اندیشه ورز سازمان گفت: این شورا مرکب از 10 نفر از نخبگان جوان و متعهد و متدین است که در خصوص مواردی همچون بسته های تربیت و یادگیری و استانداردها بحث می کنند و مباحث این شورا به شورای اقدامات تحولی وارد می گردد.

در ادامه رییس سازمان پژوهش اقداماتی همچون چاپ سپاری به موقع کتاب های درسی، درج رمزینه پاسخ سریع (QR code) در کتاب ها، ویرایش کتاب های درسی و تسریع در تشکیل شورای ویرایش سازمان با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی، روزآمدسازی درج معارف انقلاب در کتاب های درسی را از جمله اقدامات کوتاه مدت سازمان بر شمرد و تأکید کرد: تحول و تغییر ابتدا از تغییر نگرش ها آغاز می گردد.

جانمایی حدود 4 هزار محتوای واقعیت اضافه نموده برای رمزینه دار شدن (QR code)

در ادامه محمد علوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیانی سازمان با ارائه گزارش کمی از تعداد و تنوع کتاب های درسی و زمان بندی مناسب برای چاپ سپاری گفت: اولویت چاپ کتاب های درسی برای سال تحصیلی آینده با کتاب های بدون تغییر است و چاپ کتاب ها با تغییرات جزیی یا اساسی در اولویت های بعدی خواهد بود.

وی در خصوص رمزینه دار شدن کتاب های درسی با اشاره به تقسیم بندی کتاب ها به فصل محور، بخش محور، پودمان محور و واحد کارمحور گفت: باید اقدامات مربوط به رمزینه دار شدن کتاب ها برای 90 درصد کتاب های کارمحور برای هر درس تولید یا مناسب سازی گردد. در خصوص کتاب های بخش محور نیز باید محتوای مکمل در صفحات و بخش ها و فصول شناسایی و جانمایی گردد.

وی تأکید کرد حدود 4 هزار محتوای واقعیت اضافه نموده در فاز اول رمزینه دار شدن کتاب های درسی باید جانمایی گردد.

در ادامه مدیران حاضر در جلسه به بیان دیدگاه های خود پرداختند. محمدابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در خصوص تأمین و تولید محتوای مکمل کتاب های درسی گفت: ظرفیت های زیادی در برخی از نهادها وجود دارد و می توان از تولیدات محتوایی آنها در کتاب های درسی استفاده کرد. وی همچنین تشکیل کمیته تولید محتوا را پیشنهاد کرد.

علی محبی معاون برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری در خصوص موضوع رمزینه دار شدن کتاب های درسی گفت: نیازسنجی گام اول در فرآیند رمزینه دار شدن کتاب های درسی است. باید تعیین گردد که کدام درس به محتوای مکمل نیاز دارد. در گام دوم باید محتواهای موجود شناسایی گردد تا ضمن تطبیق با دروس نیاز سنجی شده و مابقی به مرحله تولید برسد؛ از این رو باید یک برنامه زمان بندی شده تهیه گردد.

موضوعاتی همچون توجه به ظرفیت نیروی انسانی در شناسایی و مناسب سازی رمزینه ها در کتاب های درسی، تنوع بخشی به انواع محتواهای مکمل، ایجاد زمینه شتاب در یادگیری و استفاده از رمزینه های پویا که در موقعیت های مختلف امکان اتصال به محتواها را داشته باشد توسط سایر اعضا مطرح شد.

ملکی در جمع بندی دستور اول جلسه گفت: برای برنامه ریزی در شرایط مطلوب در تولید بسته های تربیت و یادگیری لازم است یک طرح نو و خلاقانه به عنوان الگوی فناوری در برنامه ریزی درسی تهیه گردد. به همین دلیل مقرر شد این کار توسط تعدادی از مشاوران پیگیری و ظرف دو ماه آینده نتیجه آن به شورا ارائه گردد.

همچنین درسامان دهی شرایط فعلی بررسی ظرفیت ها و شناسایی کتاب های درسی که قابلیت رمزینه دار شدن هستند به ویژه در بخش فنی و حرفه ای تأکید شد.

مقرر شد در خصوص کتاب های علوم انسانی و نظری بدون استثناء در اول هر فصل و در کتاب های درس محور در اول هر درس رمزینه پاسخ سریع جایگزین گردد.

در ادامه جلسه علی محبی دومین دستور جلسه این شورا را با ارائه گزارش از شرایط تدوین راهنماهای برنامه درسی طرح کرد. وی در این گزارش به شرایط اقدامات کارگروه های تخصصی و شوراهای برنامه ریزی اشاره کرد و میزان پیشرفت کارگروه ها در مؤلفه های رویکرد، اهداف، روش، ارزشیابی ... را اظهار داشت.

ملکی تدوین استانداردها را لازمه برنامه ریزی درسی دانست و گفت: استاندارد، حد مطلوب محتوا است و باید هدف های عملکردی که همان استانداردها هستند به درستی تدوین گردد.

محتوای مربوط به اولین جلسه شورای تحولی سازمان با عنوان شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تشکیل شد منتشر شد و قابل مشاهده می باشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1348

به "ملکی: تحول از تغییر نگرش ها آغاز می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملکی: تحول از تغییر نگرش ها آغاز می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید