شلیک کرونا به جسم نحیف گردشگری

به گزارش مجله تور یک روزه، زیارت امام رضا(ع)، قرار گرفتن در حریم امن رضوی، زیارت خاصه و ایستادن در صحن انقلاب برای همه ما نوستالژی بچگی هاست. کرونا که آمد، زیارت با چالش روبرو شد. حرم بسته شد و تا حدودی اطراف حرم تعطیل شد! از مغازه ها گرفته تا عکاسی ها که هر کدام برای زائران یک یادگاری بود. در این میان شهر مشهد و صنعت گردشگری کشور به ویژه گردشگری مذهبی با چالش های فراوانی روبرو شد.

شلیک کرونا به جسم نحیف گردشگری

با آن که خرداد ماه را هم رد کردیم اما صنعت توریستی و هتلداری مشهد با بیش از 250 هتل، 400 هتل آپارتمان، زائرسرا، مهمانسرا و مسافرخانه آسیب جدی ای دیده و عملا بخشی از مراکز اقامتی این شهر تعطیل شده است. عید نوروز و مراسم دهه کرامت هم نتوانست این صنعت نیمه جان را احیا کند و پاندمی کرونا هنوز از این صنعت تلفات می گیرد.

در آنالیز اوضاع این روزهای هتلداری در مشهد در امتداد خیابان امام رضا(ع) که اغلب مراکز اقامتی را در خود جای داده است بسیاری از کارکنان و فعالان حوزه توریستی مشغول در مراکز اقامتی مانند لیدرهای زیارتی، آژانس های مسافری، کارگران و مهمانداران این مراکز بیکار شدند و سراغ مسافرکشی یا پیک موتوری رفتند.

عبدالصالح یکی از این افراد است؛ او به خبرنگار جام جم گفت:15 سال در این صنعت مشغول به فعالیت هستم، بالا و پایین زیادی دیدم اما امروز بعد از شش سال بیکار شدم. هتل مان زیر نظر یک مجموعه موقوفه اداره می گردد و حالا فقط چند کارگر به اسم نگهبان به جای مانده اند تا اموال هتل به سرقت نرود. آنچه امروز شاهد هستیم شرایط بد شرکت های توریستی و حوزه هتلداری مشهد است. در این مدت بیکاری، اداره کار مبلغی را بابت بیکاری پرداخت نموده اما کفاف زندگی مجردی را هم نمی دهد چه برسد که ما متاهلیم.

فریبا یکی دیگر از فعالان و راهنمای تور شهر مشهد است. بیش از هشت سال است در این صنعت به اسم تورلیدر مشغول است.

وی در گفت وگو با جام جم اظهار کرد: تعطیلی مراکز توریستی مسائل زیادی ایجاد نموده است. باید هر روز به دارایی، شهرداری، تامین اجتماعی، اداره کار و حتی میراث فرهنگی جوابگو باشیم. تورهای شهری هم از بین رفته و عملا مشهد که علاوه بر مرکزیت شهر معنوی، یکی از مراکز تاریخی و ارزشمند فرهنگ ایرانی - اسلامی است خاموش شده است.

این کارشناس توریستی ادامه داد: در دو سال اخیر اقتصاد توریستی در همه جهان ضربه سنگینی خورد. فراموش نگردد ارزش ریال در برابر دلار سود سرشاری برای حوزه توریستی ایجاد می نماید. از طرفی به طور حتم فضای پساکرونا با رونق صنعت توریستی همراه است؛ اگر سرمایه گذاری درستی در این حوزه انجام گردد بافت معنوی و فرهنگی منشعب از تمدن ایرانی - اسلامی خراسان فرصت مناسبی برای جذب توریست است ؛ ای کاش مسؤولان در این حوزه چاره ای می اندیشیدند.

50 درصد واحدهای اقامتی تعطیلند

یوسف بیدخوری ، معاون توریستی میراث استان از شرایط واحدهای اقامتی ، هتل ها و توریستی استان به جام جم این گونه گفت: 50 درصد مراکز اقامتی در استان از زمان شیوع ویروس کرونا همچنان در تعطیلی به سر می برند و غیر فعال هستند و این به استناد مصوبه معاونت توریستی کشور ابلاغ و واحدهای متقاضی تعطیلی می توانند موافقت خود را اعلام نمایند و موافقت عدم فعالیت را از ما بگیرند. واحدهای توریستی با توجه به این که در ردیف مشاغل ردیف یک قرار دارند مجاز به فعالیت و شامل محدودیت نمی شوند ، بعلاوه ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی و توریستی هستند و از این جهت مسئله ای به لحاظ فعالیت با رعایت پروتکل های بهداشتی ندارند.

وی می افزاید: در یک سال و سه ماهه گذشته با توجه به شرایط کرونا، شرایط توریستی به لحاظ ویژگی های خاص این صنعت و احتیاج به سفر و تردد، بیشتر از سایر مشاغل متضرر شدند و در حال حاضر همان طور که بیان شد تعداد50 درصد از این واحدها کماکان تعطیلند و فعالیتی ندارند و در پی آن عایدیی هم کسب نمی نمایند اما در طول این مدت واحدهایی که مجددا بازگشایی شدند هم با توجه به درصد اشغال بسیار پایین، عایدی خاصی کسب نکردند و به طور میانگین 25 درصد اشغال بودند و متاسفانه نتوانستند عایدی خاصی را با توجه به هزینه جاری تامین نمایند.

معاون توریستی در ادامه سخنانش افزود: با توجه به این که در بحث خسارت ها بیشتر تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا بودیم، تمام مصوبات ابلاغی با برگزاری جلسات مختلف و برنامه ریزی های موجود عملیاتی شدند و دو نوع تسهیلات بر اساس تعداد افراد شاغل با سود 12درصد و بنگاه محوری به آنان اختصاص یافت. بعلاوه بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر امحال پرداخت هزینه ها و تسهیلات در سایت توریستی در سطح استاندار با حضور تشکل ها و دستگاه های اجرایی توریستی معتمد اختصاص یافت تا مسائل کم گردد.

بیدخوری افزود: امیدواریم با بازگشایی واحدهای اقامتی و تسریع در فرایند واکسیناسیون که شروع شد شاهد بازگشایی واحدها با حضور توریستان در مقاصد توریستی باشیم به این امید که بخشی از این مسائل به وجود آمده در بخش خصوصی جبران شوند و به شرایط عادی فعالیت خود بازگردند و با هماهنگی های صورت گرفته خیلی از افرادی که بیمه بیکاری داشتند از آن استفاده کردند اما آمار دقیقی نداریم و باید از سوی وزارت رفاه ، کار و امور اجتماعی این آمار اعلام گردد و در کنار همه اینها طبیعتا افرادی بودند که بیکار شدند و مسائل جدی تر برایشان ایجاد شده است.

معاون توریستی استان گفت: برنامه های خوبی برای معرفی جاذبه های توریستی استان در قالب تورهای آشناسازی پیش بینی شده که متاسفانه شیوع ویروس کرونا این فرصت را در استان نداد اما آمادگی داریم در اولین فرصت بتوانیم این تورها را برگزار کنیم.

در مدت یک سال و نیم گذشته فرصت خوبی فراهم شد تا نگاه خوبی به شهرستان ها ، روستاها و نقاط کم برخوردار استان داشته باشیم و تا کنون 127 اقامتگاه بومگردی را ایجاد نموده ایم که در تمام شهرستان ها این اقامتگاه ها وجود دارد و برنامه ریزی جهت برگزاری تور از مشهد به مقصد این روستاها صورت گرفته است که زمینه های خوبی برای توسعه توریستی استان فراهم شده است که امیدواریم با ادامه فرایند واکسیناسیون که در حال سرعت گرفتن است، بتوانیم به زودی شاهد فعالیت مناسب و مجدد مناسب توریستی در استان باشیم.

بیدخوری افزود: با رایزنی ها در سطح بین المللی و با کشور عربستان ، امیدواریم این رایزنی ها یاری کند به توسعه توریستی به ویژه برای استان خراسان رضوی که هر ساله میزبان تعداد زیادی توریست داخلی و خارجی هستیم و این می تواند به تقویت بنیه صنعت توریستی در استان یاری کند ، خوشبختانه پروازها به مقاصد مختلف توریستی پیش بینی شده در دستور کار است ، پرواز به عمان ، بحرین ، هندوستان و حیدر آباد می تواند زمینه ای باشد تا افراد راحت تر به استان ما سفر و ظرفیت های موجود برای توسعه توریستی استان استفاده گردد.

مریم خزاعی - روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1671

به "شلیک کرونا به جسم نحیف گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شلیک کرونا به جسم نحیف گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید