سرسام قیمت ها در بازار لوازم تحریر ؛ برای خرید لوازم تحریر چقدر باید هزینه کرد؟ ، کیف و کفش مدرسه چند؟

به گزارش مجله تور یک روزه، رصد بازار نشان می دهد سال جاری خانواده ها برای خرید یک کوله پشتی با نوشت افزار و وسایل داخل آن و خرید یک جفت کفش باید حدود 3 میلیون تومان هزینه نمایند.

سرسام قیمت ها در بازار لوازم تحریر ؛ برای خرید لوازم تحریر چقدر باید هزینه کرد؟ ، کیف و کفش مدرسه چند؟

خبرنگاران- مرضیه ثمره حسینی: 20 روز تا بازگشایی مدارس بیشتر نمانده است. این روزها، دغدغه خانواده هایی که بچه مدرسه ای دارند ثبت نام فرزند خود در مدرسه و تهیه وسایل مورد احتیاج مدرسه است؛ اگر از هزینه های نجومی و گزاف ثبت نام در مدرسه و هزینه سرویس مدرسه و روپوش مدرسه بگذریم، خرید نوشت افزار و کیف و کفش هم بار مالی سنگینی برای پدرها و مادرها دارد که در این میان، فشار بر خانواده هایی که بیشتر از یک فرزند محصل دارند، بیشتر است.

یک میلیون تومان فقط برای خرید نوشت افزار معمولی

نوشت افزار جزو جدانشدنی از وسایل مورد احتیاج دانش آموزان در مدرسه است که این روزها تهیه آن خرج زیادی روی دست خانواده ها می گذارد. سال گذشته، طبق محاسبات ما، خرید نوشت افزار برای هر دانش آموز مقطع ابتدایی 600 تا 700 هزار تومان هزینه دربرداشت سال جاری اما قیمت نوشت افزار پا به پای تورم بالا رفته است به طوری که خرید 5 عدد دفتر مشق ساده، 2 عدد دفتر نقاشی، 2 عدد مداد مشکی، 2 عدد مداد قرمز، مدادرنگی 12 رنگ، 2 عدد پاک کن کوچک، تراش، خط کش، چسب نواری و ماتیکی و کاغذ رنگی برای کاردستی و جامدادی بیشتر از یک میلیون تومان تمام می گردد.

ما در گزارش زیر، قیمت نوشت افزار و بعلاوه کیف و کفش مورد احتیاج برای یک دانش آموز مقطع ابتدایی را حساب کردیم. خاطرنشان می گردد نوشت افزار لوکس و فانتزی و وسایل یاری آموزشی در این گزارش جایی ندارد. بعلاوه اشاره می گردد که ما نوشت افزار مورد احتیاج یک دانش آموز برای آغاز سال تحصیلی را محاسبه نموده ایم و به احتمال زیاد خانواده ها در طول سال باز مجبور به خرید دوباره نوشت افزار شوند.

قیمت دفتر مشق و دفتر نقاشی و دفتر کلاسوری

قیمت دفتر مشق 60 برگ ساده در بازار حدود 30 هزار تومان و نوع سیمی ساده آن 40 تا 68 هزار تومان است. قیمت دفتر 80 برگ هم بین 50 هزار تا 70 هزار تومان است. بر این اساس، خانواده ها برای خرید 5 عدد دفتر ساده باید حدود 250 هزار تومان هزینه نمایند. پک 5 عددی دفتر 100 برگ سیمی هم حدود 370 هزار تومان است.

دفتر نقاشی 40 تا 60 برگ مناسب مقطع ابتدایی به قیمت 40 تا 60 هزار تومان در بازار فروخته می گردد. دفترهای نقاشی با تعداد برگه بیشتر و از نوع فانتزی قیمت بسیار بالاتری دارند و به قیمت 100 هزار تا 200 هزار تومان هم در بازار موجود هستند.

دفتر کلاسوری گزینه خوبی برای خرید مدرسه است چرا که امکان کم و زیاد کردن برگه را دارد. در حالی که سال گذشته، قیمت دفترهای کلاسوری از 60 تا 100 هزار تومان و قیمت بسته برگه های یدکی هم بین 20 هزار تا 50 هزار تومان بود اما سال جاری دفتر کلاسوری مناسب مدرسه زیر 150 هزار تومان در بازار وجود ندارد و قیمت ها بین 150 تا 200 هزار تومان است. یدک دفتر کلاسوری هم از 45 هزار تا 80 هزار تومان موجود است.

قیمت انواع مدادها

قیمت هر عدد مداد مشکی بین 7 تا 18 هزار تومان است. قیمت یک بسته 12 عددی مداد مشکی در بازار هم با توجه به کیفیت و برند مداد بین 70 تا 156 هزار تومان است. مداد قرمز هم از 10 هزار تا 16 هزار تومان موجود است و قیمت بسته 12 عددی آن از 75 هزار تا 192 هزار تومان می گردد.

قیمت مداد نوکی هم که تنوع بسیار زیادی دارد بین 50 هزار تا 450 هزار تومان است که شما با 120 هزار تومان می توانید یک مداد نوکی خوب بخرید. نوک مداد نوکی هم بین 10 تا 20 هزار تومان است.

مدادرنگی از جمله نوشت افزارهای جذابی است که تنوع آن بالاست. از مقرون به صرفه ترین مدادرنگی های بازار مدادرنگی 6 رنگ مقوایی برند آریا است که 45 هزار تومان قیمت دارد. قیمت مدادرنگی 12 رنگ جعبه مقوایی لوکی 68 هزار تومان، 12 رنگ پیکاسو 85 هزار تومان و 12 رنگ آریا هم 95 هزار تومان است. این در حالی است که مداد رنگی 12 رنگ استدلر 150 هزار تومان و 12 رنگ برند فابر کاستل 400 هزار تومان قیمت دارد.

قیمت پاک کن و مدادتراش و جامدادی

مدادتراش و پاک کن از مقرون به صرفه ترین نوشت افزار موجود در بازار هستند. پاک کن ساده از 10 هزار تا 30 هزار تومان و پاک کن با کیفیت بالاتر و ابعاد بزرگ تر تا 130 هزار تومان هم قیمت دارد. تراش ساده هم 18 تا 22 هزار تومان است. قیمت تراش های مخزن دار بالاتر است و نوع ساده تراش مخزن دار حدود 50 تا 75 هزار تومان است.

در میان وسایل مورد احتیاج برای مدرسه، قیمت جامدادی هم خیلی افزایش یافته است. در حال حاضر، ساده ترین جامدادی موجود در بازار که چندان مناسب مدرسه نیست 50 تا 80 هزار تومان است. جامدادی ساده ای که دانش آموز مقطع ابتدایی بتواند نوشت افزار خود را در آن بگذارد بالای 150 هزار تومان قیمت دارد. در این میان، قیمت جامدادی های سه بعدی و آهن ربایی تا 400 هزار تومان هم می رسد.

قیمت خط کش و چسب و کاغذ رنگی

از وسایل مورد احتیاج کودک برای کاردستی، خط کش است که خط کش مقوایی و ژله ای برای کودک شما مناسب تر از خط کش فلزی است. این خط کش ها با قیمت 10 هزار تا 45 هزار تومان در بازار فروخته می شوند. هر حلقه چسب نواری ساده 8 هزار تومان است. چسب نواری رنگی هم با توجه به ضخامت از 10 هزار تومان موجود است. چسب ماتیکی مناسب برای کاردستی بچه ها قیمت های متفاوتی از 20 هزار تا 78 هزار تومان دارد. بسته 10 عددی کاغذ رنگی هم حدود 20 هزار تومان و بسته 20 عددی آن 40 هزار تومان است.

قیمت قمقمه آب

از دیگر ملزومات مورد احتیاج برای دانش آموزان، ظرف آب یا همان قمقمه است. قمقمه با جنس و کیفیت های مختلف در بازار موجود است و قیمت ها هم بسیار فرق دارد. قمقمه مناسب بچه ها البته جنس پلاستیکی نه فلزی، در بازار از 100 هزار تا 420 هزار تومان قیمت دارد که شما می توانید با 350 هزار تومان یک قمقمه با جنس و کیفیت خوب بخرید.

قیمت کوله پشتی و کفش 3 برابر شد

کوله پشتی از اقلام ضروری برای دانش آموزان است که با توجه به کارکردی که دارد بسیار مهم است که استاندارد باشد. اما آنچه که امکان تهیه یک کوله پشتی مناسب و استاندارد برای بچه ها محصل را از خیلی از خانواده ها می گیرد، گرانی است. سال جاری هم در آستانه ماه مهر، انواع و اقسام کوله پشتی ها در بازار به فروش می رسند. قیمت کوله پشتی برای دانش آموزان مقطع ابتدایی از 250 هزار تومان تا بالای یک میلیون و 500 هزار تومان است که با آنالیز هایی که ما انجام دادیم، کوله پشتی استاندارد برای دانش آموز مقطع ابتدایی که دوام مناسبی هم داشته باشد در بازار کمتر از 800 هزار تومان نیست.

شرایط بازار کفش هم همینطور است و قیمت ها بسیار بالا رفته است. قیمت کتونی بچگانه در بازار سال جاری بالاتر از 500 هزار تومان است و اگر شما بخواهید یک کتونی به نسبت مناسب برای فرزند خود بخرید باید حداقل 800 هزار تومان خرج کنید. لازم به ذکر است کفش و کتونی خارجی بچگانه اورجینال تا 2 میلیون تومن هم قیمت دارد.

کار ایرانیِ سال جاری هم قیمت با کار خارجیِ پارسال

یکی از مغازه دارهای کیف و کفش فروشی در مرکز تهران در خصوص شرایط بازار در آستانه ماه مهر به خبرنگاران گفت: بازار سال جاری خراب تر از سال قبل است چون قیمت ها تقریبا 3 برابر قبل شده و همین مسئله از تعداد مشتری های ما به شدت کاسته و فروش ما کمتر از نصف و حدود یک سوم سال قبل شده است.

در خصوص قیمت ها از این فروشنده سوال کردیم. وی با بیان اینکه هم کارهای خارجی و هم ایرانی می فروشد، ادامه داد: پارسال یک کتونی خارجی 800 هزار تومان بود اما الان کار ایرانی این قیمت شده و کتونی خارجی بالای یک میلیون و 400 هزار تومان است. کوله پشتی ها هم همه فراوری ایران است که قیمت های ما بین 900 هزار تا یک میلیون و 400 هزار تومان است این در حالی است که کوله 900 هزار تومانیِ ایرانیِ سال جاری، پارسال نهایتا 450 تا 500 هزار تومان بود و کوله پشتی خارجی با کیفیت خوب هم حدود 980 هزار تومان بود که سال جاری قیمت خرید خود ما یک میلیون و 300 هزار تومان است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 شهریور 1402 بروزرسانی: 12 شهریور 1402 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 2248

به "سرسام قیمت ها در بازار لوازم تحریر ؛ برای خرید لوازم تحریر چقدر باید هزینه کرد؟ ، کیف و کفش مدرسه چند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرسام قیمت ها در بازار لوازم تحریر ؛ برای خرید لوازم تحریر چقدر باید هزینه کرد؟ ، کیف و کفش مدرسه چند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید