زبان هنر پویاترین نقطه اشتراک رسیدن به یک تعامل فرهنگی است

به گزارش مجله تور یک روزه، جهان امروز، جهانی متفاوتی است و شتاب گسترده علم و تکنولوژی در جهان و سرعت انتقال داده ها در کسری از زمان از آن سوی مرزها نشان می دهد که باید متناسب با این حرکت پرسرعت برنامه ریزی کرد.

زبان هنر پویاترین نقطه اشتراک رسیدن به یک تعامل فرهنگی است

بی شک نیازهای مخاطب امروز با مخاطب دیروز متفاوت است چراکه چالش های دنیا امروز با دنیای دیروز فاصله دارد.

شاید آنچه تواند این آشفته بازار داده های اطلاعاتی را قدری سروسامان بخشیده و مخاطب خود را به تأمل وا دارد بی شک رسیدن به یک فهم مشترک در سطح دنیای است و زبان هنر پویاترین نقطه اشتراک رسیدن به یک تعامل فرهنگی در سطح دنیای است.

در این میان قطعاً فیلم و هنرهای نمایشی با قراردادن گونه های دیگر هنری همچون شعر، ادبیات، موسیقی، طراحی، نقاشی و... در درون خود از جایگاه بسیار ویژه ای در این حوزه برخوردار است.

مصاحبه و دیالوگ قطعاً یکی از اصلی ترین نیازهای انسان معاصر در برقراری ارتباط با یکدیگر است و این تعامل گفتاری را به راحتی می توان در زبان نمایش به بلوغ رساند، چیزی که بشر امروز بیش از هر چیز به آن نیازمند است و ناگزیر از آن.

نباید فراموش کنیم که در دهکده کوچک دنیای امروز تقابل و تعامل فرهنگ ها است که می تواند دنیا را در رساندن به صلح، امنیت و آرامش دنیای رهنمون کند.

اگر قرار است در دنیای امروز دستخوش طوفان های بنیان کن ضد فرهنگی نشویم چاره ای جز حرکت در راستا خلاقیت های هنری و ارائه آن در سطح فراگیر نداریم.

زبان ِ تصویر، تأثیرگذارترین زبان رسانه ای در دنیای امروز است.

نباید فراموش کنیم زبان ِ تصویر، تأثیرگذارترین زبان رسانه ای در دنیای امروز است و فیلم به عنوان کامل ترین بیان ِ تصویری نقشی بی بدیل در ارائه سخن ما به مخاطب دنیای دارد.

مخاطبِ امروز به دلیل سرعت جابه جایی اطلاعات از آگاهی، دانش و هوشمندی بالاتری نسبت به گذشته برخوردار است و جامعه ای در این میان پیروز میدان است که بتواند با شکوفایی مرزهای خلاقیت، تصویری بدیع تر از خود ارائه دهد.

توجه به این نکته را نباید فراموش کنیم که اگر ما خود؛ تصویر درستی از فرهنگ و هنر غنی خود در سطح دنیای ارائه نداده و منتشر نکنیم آنگاه دیگران تصویری که خودشان از ما می خواهند را ارائه خواهند داد و این آغاز فاجعه ای است که جمع کردن آن کار آسانی نیست.

در کنار توجه به اهمیت نقش رسانه ای فیلم و هنرهای نمایشی و تأثیرگذاری گسترده آن بر مخاطب، نباید فراموش کنیم که باید سطح سواد رسانه ای شهروندان خود را نیز بالابرده و بی شک این تربیت صحیح در مدرسه است که می تواند به تکامل رسیده و شهروندانی آگاه، خلاق، نقدپذیر و با بینش را روانه جامعه کند.

*کارشناس فیلم و هنرهای نمایشی وزارت آموزش وپرورش

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 28 اسفند 1399 بروزرسانی: 28 اسفند 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1456

به "زبان هنر پویاترین نقطه اشتراک رسیدن به یک تعامل فرهنگی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زبان هنر پویاترین نقطه اشتراک رسیدن به یک تعامل فرهنگی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید