در هنگام پرواز چه تغییراتی در بدن اتفاق می افتد؟

به گزارش مجله تور یک روزه، تغییرات بدن در زمان پرواز

پرواز بی شک یکی از آرزوهای بشر بوده که حال به حققیقت پیوسته است اما این آرزوی محقق شده، یک سری تغییرات عمده و اساسی هم برای انسان به همراه داشته است. تا به حال به این فکر نموده اید که تغییرات بدن در زمان پرواز شامل چه مواردی است؟ اگر فکر می کنید که بدن در هنگام پرواز همانی است که بر روی زمین بوده، باید به شما بگویم که سخت در اشتباه هستید زیرا زمانی که بدن در ارتفاع و فشار جوی قرار می گیرد، دستخوش تغییراتی می گردد که شاید گاهی متوجه آن ها نباشیم و یا به آن ها اهمیت ندهیم. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، تغییرات بدن در زمان پرواز را معرفی و آنالیز نماییم.

در هنگام پرواز چه تغییراتی در بدن اتفاق می افتد؟

تغییرات بدن در زمان پرواز چیست؟

به صورت خیلی خلاصه بالا و در قسمت مقدمه، شرح دادیم به شما که در هر صورت همه کسانی که پرواز می کنند و تحت فشار جو و ارتفاع قرار می گیرد، بدنشان دارای تغییراتی می شود. نمی شود گفت که می توان کاری کرد تا این علائم وجود نداشته باشند اما اگر شما از این تغییرات با خبر باشید و درباره آن ها اطلاعات کافی داشته باشید، می توانید خیلی زودتر برای این حالت ها چاره ای پیدا کنید و به این صورت بتوانید سفر راحت تری را تجربه نمایید.

به هر حال امروزه یکی از متداول ترین و البته به صرفه ترین راه هایی که برای سفر مخصوصا به نقاط دور وجود دارد، پرواز کردن با هواپیما است و می توان گفت که پرواز هدیه جهانی مدرن است به انسان ها! اما این هدیه، بدن را متوجه تغییراتی می نماید که اجتناب نا پذیر هستند. در ادامه این مطلب آنالیز خواهیم کرد که انواع تغییرات بدن در زمان پرواز شامل چه مواردی است.

از دست دادن رطوبت پوست

اولین نشانه ای که می خواهیم از بین تغییرات بدن در زمان پرواز به شما معرفی نماییم، این است پوست رطوبت خود را در حین پرواز از دست می دهد. در هنگام پرواز با هواپیما هوای خشک و تحت فشار داخل کابین در واقع باعث می شود تا پوست شما مخصوصا در نواحی مورد لمس، رطوبت خود را به مرور از دست بدهد. در صورتی که این اتفاق برای مسافری پیش بیاید، بسیاری از مسافران یک هواپیما وقتی که از هواپیما پایین می آیند، ممکن است که به سرعت خشکی غیرعادی و عجیبی را در پوست خود احساس کنند و شاید این در حالی باشد که شما حتی قبل از پرواز دست های نرمی را با خود به داخل کابین هواپیما برده اید.

پیشنهاد ما برای برطرف سریع و آسان این مشکل به شما این است که می توانید از کرم های نرم کننده در طول پرواز یاری بگیرید و هر قسمت از پوستتان را که در معرض خشکی قرار گرفته است را به آن آغشته نمایید. البته گفتنی است که نوشیدن آب را هم فراموش نکنید تا بدین صورت آب از دست داده بدنتان را به آن باز گردانید.

حس چشایی شما تغییر پیدا می نماید

تا به حال برایتان این سوال برای شما پیش آمده است که چرا بسیاری از مسافران معتقدند که غذاهای هواپیما بی مزه است؟ البته شاید خود شما نیز در همین گروه قرار بگیرید. بر اساس تحقیقی که در سال 2010 میلادی بر روی مسافران شرکت هواپیمایی لوفتهانزا انجام شد، این نتیجه به دست آمد که این تغییر مزه غذاها صرفا بارش تنها بر روی شانه غذاها نیست و بدن انسان و حس چشایی در این پیامد شریک هستند.

بر اساس فعل و انفعالات بدنی، در واقع 80 در صد از فرآیندی که آن را مزه می نامیم، از بوی یک غذا نشات می گیرد. در هنگام پرواز به این دلیل که هوای خشک داخل کابین هواپیما مخاط بینی انسان را خشک می کند و به همراه خودش، ورم پوست را به همراه دارد، هر دوی این علائم در نهایت می توانند تا در حس چشایی افراد تغییرات ایجاد کنند.

در نهایت حسی که از مزه شیرین و شور دارید، هنگام پرواز تا 30 درصد کاهش پیدا می کند و این تغییر مزه در حالی است که اگر همان غذا را بر روی زمین میل کنید، احتمالاً هیچ تغییر مزه ای را حس نخواهید کرد.

بدن شما دچار نفخ می شود

از جمله دیگر تغییرات بدن در زمان پرواز می توانیم به شما احساس افزایش گاز بدن و یا همان نفخ را مثال بزنیم. در واقع با ارتفاع گرفتن هواپیما، فشار داخل کابین هواپیما پایین می آید و گازهای آن وارد قسمت روده می شوند و همین باعث به وجود آمدن نفخ می شود. مشکل گرفتگی گوش نیز از همین تغییرات به وجود آمده در گازها نشأت می گیرد.

اورگانیسم بدن انسان به این صورت است که گازهایی که وارد بدن انسان می شوند به مرور زمان، مسافران را با نفخ شکم روبرو می کنند که امری کاملاً طبیعی در پرواز به شمار می رود. به همین دلیل شرکت های هواپیمایی که دارای منوهای غذایی مختلفی هستند، سعی می کنند که از غذاهایی استفاده کنند که از فیبر کمتری برخوردار هستند و ضد نفخ می باشند و این انتخاب برای این است که به مسائل بدنی مسافران افزوده نشود.

ورم پا

بعضی از مسافران در هنگام پرواز حس پا درد شدیدی را حس می کنند و به همین دلیل تمایل دارند که در هنگام پرواز، کفش های خود را از پاهایشان خارج کنند. قسمت جالبش این جاست که اگر تا به حال تجربه درآوردن کفش در طول پرواز را داشته باشید، این را بی شک می دانید که پوشیدن دوباره آن ها به آسانی که کفش هایتان را همواره می پوشید، نخواهد بود.

دلیل این پدیده این است که در هنگام پرواز، خون قسمت های مختلف بدن انسان کم کم در پاها جمع می شوند و در نتیجه پاها ورم می کنند. البته این موضوع هیچ ارتباطی با ارتفاع ندارد و به دلیل جای کمی است که برای دراز کردن پا در هواپیما در نظر می گیرند و همین باعث می شود که پاهای افراد ورم کند.

به صورت زیستی، پا در هر جایی که به مدت طولانی تحت فشار باشد، با مشکل ورم روبرو است و به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم که هنگام پرواز، لباس های راحت تری بپوشید و دوره های زمانی تعیین برای خود تعیین کنید و به این صورت گاهی از جای خود بلند شوید.

زمان برای شما دیرتر خواهد گذشت

یکی از اتفاقات جالبی که در هنگام پرواز می افتد و باعث تغییرات بدن در زمان پرواز می شود، این است که پرواز به بدن شما اجازه سفر در زمان را می دهد! اما میزان تغییر در بدن شما به قدری نیست که متوجه آن شوید. این اصل را دانشمند بزرگ، انیشتین کشف کرد که زمان و فضا به هم مرتبط هستند و وقتی یک جسم آغاز به حرکت می کند، سرعت گذر زمان برای آن کم می شود و احتمالاً این موضوع را بارها درمورد فضانوردان مشاهده نموده اید.

از جمله خاصیت های عجیب نظریه نسبیت این است که همواره و حتی برای سرعت های پایین تر نیز به اجرا در می آید. بدن انسان در طول پروازی 6 ساعته، مسافران به قدری سرعت دارند که سایر مردم جهان، یک میلیونیم ثانیه از آن ها سریع تر پیر می شوند.

اگر در راستی آزمایی و حقیقت داشتن این موضوع شک دارید باید این نکته را بدانید که این موضوع در سال 1971 میلادی و به یاری قرار دادن ساعت های اتمی در هواپیما به اثبات رسید.

حس می کنید عصبانی هستید

شاید از جمله اتفاقات به نسبت ناخوشایندی که برای بدن انسان اتفاق می افتد این است که شما ممکن است در طول پرواز، عصبانی و یا عصبانی تر شوید. از آن جایی که به هر حال پرواز تجربه ای استثنایی است و همواره هیجان انگیز است، اما با این حال هستند افراد بسیاری که در هنگام پرواز، احساس خشمگین بودن می کنند.

تحقیقات نو در این رابطه نشان می دهد که این موضوع ارتباطی با غذای هواپیما یا نفخ شکم ندارد و در کمال تعجب، به مسائل فلسفی باز می شود. شما وقتی از پنجره هواپیما به بیرون نگاه می کنید و هیچ کنترلی بر روی اتفاقات اطرافتان ندارید، با این حقیقت فلسفی روبرو می شوید که کنترل انسان بر جهان و امورش چقدر بی میزان است و همین موضوع باعث به وجود آمدن خشم در افرادی می شود که حس می کنند که اختیاری بر روی پیش آمدهای اطرافشان ندارند و به اصطلاح دچار مسائل پوچ گرایی شوید.

دندان درد

از جمله تغییرات بدن در زمان پرواز که حتی بر روی زمین هم اتفاق بیفتد واقعا غیر قابل تحمل و سخت است، دندان درد می باشد که واقعا باعث دردسر مسافران می شود.

دندان درد درطول پرواز به این دلیل رخ می دهد که اثر ارتفاع و فشار و گاز به وجود آمده در بین دندان های پر نموده یا خراب شما گیر بیفتد و در طول پرواز احساس دندان درد به شما دست می دهد و تا سرانجام سفر گریبان گیر شما می شود.

پیشنهاد می کنیم که اگر دندان هایتان دچار مسئله ای هستند حتما با پزشکتان در این رابطه صحبت نمایید.

منبع: الی گشت
انتشار: 7 فروردین 1401 بروزرسانی: 7 فروردین 1401 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1964

به "در هنگام پرواز چه تغییراتی در بدن اتفاق می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در هنگام پرواز چه تغییراتی در بدن اتفاق می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید