خواص گیاه پنیرک

به گزارش مجله تور یک روزه، پنیرک یگ گیاه بسیار پر خاصیت می باشد و از فواید فراوانی برخوردار است، همچین گیاه پنیرک برای درمان بعضی از بیماری ها بسیار مفید و حائز اهمیت است.

خواص گیاه پنیرک
آیا تا به حال درباره خواص پنیرک چیزی شنیده اید؟ گیاه پنیرک با نام علمی Malva sylvestris شناخته می گردد و به طرق مختلفی مانند روغن، ژل، کرم و دمنوش پنیرک از آن استفاده می گردد. پنیرک می تواند به ترمیم سریع تر زخم، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از خارش پوستی ، جوانی و زیبایی پوست و درمان سردرد یاری کند. در این مقاله با ما همراه شوید تا خواص پنیرک را به طورکامل آنالیز کنیم.

گیاه پنیرک چیست؟گیاه پنیرک با نام علمی گیاهی گل دار از جنس مالوا (Malva) است. این گیاه با گل های بنفش رنگ خود اغلب در دشت ها می روید و ارتفاع آن معمولا به حدود 60 سانتی متر می رسد. پنیرک، بومیِ غرب اروپا است؛ اما در بخش هایی از مدیترانه و شمال آفریقا هم رشد می نماید و به بیشتر کشورهای انگلیسی زبان وارد شده است.

عجیب ترین بخش گیاه پنیرک، مغز و دانه های آن است (که به خاطر شکل شان به پنیرک معروف شده اند). لُعاب (موسیلاژ) موجود در گیاه پنیرک ارزش دارویی زیادی دارد و در تهیه داروهای مختلف از آن استفاده می گردد. مردم در قدیم گل پنیرک را نیز مصرف می کردند.

از گل و برگ های این گیاهِ منحصربه فرد برای اهداف دارویی استفاده می گردد.

به عنوان مثال روغن به دست آمده از گیاه پنیرک می تواند تأثیر فوق العاده ای روی بدن داشته باشد. از برگ های این گیاه، چای تهیه می گردد و دانه های آن نیز قابل خوردن است.

بعلاوه از برگ هایی که سالم هستند و دچار زنگار (نوعی بیماری در گیاهان) نیست، می توان به عنوان ضماد روی زخم ها استفاده کرد. این گیاه عناصر فعال زیادی دارد که برای سلامت انسان بسیار مفید است. در ادامه بیشتر با این خواص آشنا می شوید.

فعالیت ضد التهابیبرای تسکین نیش حشره، سوختگی های وسیع، آفتاب سوختگی یا خارش پوستی، استفاده از ژل یا پماد حاوی پنیرک می تواند در کاهش التهاب و وَرَم تأثیر زیادی داشته باشد و همزمان به ترمیم سریع تر آن ناحیه یاری کند.

اگر از روغن پنیرک یا انواع پنیرک خوراکی استفاده می کنید، می توانید آن را روی مفاصل یا مناطقی که درد دارد قرار دهید.

بیماری های تنفسیاگر از احتقان سینه یا بیماری تنفسی رنج می برید، مصرف پنیرک پیشنهادی عالی برای شما است. پنیرک نه تنها با تمیز کردن مجاری تنفسی، سینه را صاف می نماید، بلکه با ویژگی ضدالتهابی خود سبب تسکین سینه و غدد می گردد.

بعلاوه به افزایش سلامتی و بهبودی سریع تر یاری می نماید.

اثرات ضد پیریاستفاده از پماد پنیرک می تواند تأثیرات چشمگیری روی بدن داشته باشد. در حقیقت اگر نگران افزایش سن تان هستید یا هر روز چین و چروک هایتان را جلوی آینه وارسی می کنید، از ژل یا کِرِم حاوی پنیرک بهره ببرید و پوست تان را جوان نگه دارید.

مسائل هاضمهبعضی افراد دچار ناراحتی هایی در قسمت کمر و مسائل تحرک روده هستند. مصرف مُلیِن های قوی می تواند اثرات جانبی دیگری در بدن داشته باشد. اما با خیساندن دانه یا استفاده از برگ خشک پنیرک در چای می توانید یک مُلین ملایم تهیه کنید که علاوه بر تنظیم سیستم گوارش، دردهای مربوط به این سیستم را تسکین می دهد.

مسائل خواببسیاری از افراد به سختی می خوابند. استفاده از روغن پنیرک یا نوشیدن یک فنجان چای پنیرک به آرامش فکر و بدن تان یاری می نماید. درنتیجه به راحتی به خوابی عمیق فرو می روید.

حفاظت از سیستم ایمنی بدنعصاره این گیاه از نفوذ عفونت های باکتریایی و سایر عوامل خارجی ناشی از جراحت به بدن جلوگیری می نماید. از این گیاه به دلیل خواص ضد باکتریایی آن برای درمان عفونت های زخم استفاده می گردد؛ بیشترین خواص باکتریایی در دانه ها و برگ های این گیاه نهفته است.1

درمان سرفهچای تهیه شده از برگ ها یا گل های این گیاه به دلیل داشت موسیلاژ فراوان می تواند به درمان سرفه، زکام و خشن شدن صدا یاری کند. به منظور حفظ خواص دارویی، این گیاه نباید جوشانده گردد و فقط ضروری است قبل از استفاده به مدت چند ساعت در آب ولرم قرار بگیرد.

بهبود عملکرد دستگاه گوارشمصرف دمنوش گیاه پنیرک به درمان اسهال یاری می نماید. این گیاه برای رفع کردن التهابات روده و معده بسیار مفید است. کسانی که از سندروم روده تحریک پذیر رنج می برند، می توانند از دمنوش این گیاه به عنوان ملین قوی استفاده نمایند.

تسکین دردیکی از رایج ترین کاربردهای گیاه پنیرک، کاهش درد است. در صورت وجود زخم یا جراحت روی پوست، می توان برگ پنیرک را روی محل مورد نظر قرار داد. مواد شیمیایی موجود در برگ این گیاه دارای ویتامین های زیادی است که نه تنها به بهبود سریع جراحت یاری می نماید، بلکه برای کاهش درد مفید است. علاوه بر این، از گیاه پنیرک می توان برای درمان سردردهای موضعی نیز استفاده کرد.2

برای درمان زخم هم چنین برای درمان زخم یا التهاب غشا مخاطی در دهان، گلو، معده و روده ها استفاده می گردد.

پنیرک یک درمان گیاهی برای زخم هابه دلیل داشتن عوامل قابض، باکتریایی و خواص ضد التهابی اش، این گیاه می تواند به صورت موضعی به عنوان یک درمان گیاهی برای زخم ها، کورک ها، جوش ها، نیش حشرات، خارش پوست، اگزما، آکنه و تورم مفید باشد.

پنیرک های معمول، کاربردهای سلامتی مشابه زیادی با مارشملو دارد.

چای گیاه پنیرک برای مادران شیرده گفته می گردد که چای از این گیاه به مادران شیرده یاری می نماید تا شیر بیشتری فراوری نمایند. مالوا سیلوستریس نیز از آن به عنوان یک منبع غذا استفاده می نماید.

دانه های آن شبیه به فندق های جوان هستند و می توانند در سالاد سبز همراه با برگ ها و گل ها قرار بگیرند. استفاده از پنیرک در آشپزخانه عمدتاً فراموش شده است، اما قطعاً سزاوار بازگشت مجدد است.

تاثیر پنیرک بر روی دستگاه ادراری و تناسلیدمنوش گل پنیرک دارای ویتامین وB وC فراوان می باشد ، مقوی رحم و ادرار آور است و برای درمان بیماری های کلیه ومثانه مانند سوزش مجاری ادراری و عفونت مثانه بسیارمفید و موثر است.

تاثیر پنیرک بر روی غدددمنوش پنیرک برای درمان یرقان و سلامت کبد و پاک کردن آن مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار مفید است.

تاثیر پنیرک بر روی پوستدمنوش پنیرک خاصیت نرم نمایندگی پوست بدن را دارد و برای درمان جوش بسیار موثر است ، می توان این دمنوش را به صورت لو سیون برای نرم کردن پوست بدن به کار برد.

درمان سنگ صفرا، سنگ کلیه، التهاب کلیه، سردرد، یبوست، دندان درد و بی خوابیاستفاده دیگر از این گیاه در داروهای گیاهی سنتی شامل درمان سنگ صفرا، سنگ کلیه، التهاب کلیه، سردرد، یبوست، دندان درد و بی خوابی است.

پنیرک یک درمان گیاهی برای زخم هابه دلیل داشتن عوامل قابض، باکتریایی و خواص ضد التهابی اش، این گیاه می تواند به صورت موضعی به عنوان یک درمان گیاهی برای زخم ها، کورک ها، جوش ها، نیش حشرات، خارش پوست، اگزما، آکنه و تورم مفید باشد.

پنیرک های معمول، کاربردهای سلامتی مشابه زیادی با مارشملو دارد.

پنیرک برای درمان بیماری های تنفسی پنیرک معمول یک گیاه محبوب برای درمان بیماری های تنفسی است و به آن یاری می نماید، چون خواص درمانی دارد که می تواند به مسائل مخاط دستگاه تنفسی فوقانی یاری کند. این گیاه حاوی اندازه زیادی از مواد مخاطی است که بافت ملتهب را با یک لایه محافظ پوشش می دهد.3

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.imna.ir

3.www.namnak.com

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1822

به "خواص گیاه پنیرک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص گیاه پنیرک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید