خبرنگاران مصرف و سبک زندگی؛ دغدغه ای جامعه شناختی

به گزارش مجله تور یک روزه، تهران- خبرنگاران- در عصر مصرف گرایی، اینستاگرام و نمایش سبک های زندگی خوب است بدانیم وقتی از سبک زندگی حرف می زنیم، از چه حرف می زنیم. کتاب مصرف و سبک زندگی با دغدغه ای جامعه شناختی مبانی نظری دیدگاه های مرتبط به را مرور کرده و برخی مفاهیم پایه و مهم این حوزه را بازمی شناسد.

خبرنگاران مصرف و سبک زندگی؛ دغدغه ای جامعه شناختی

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

محمد فاضلی مؤلف این کتاب، درس خوانده دانشگاه تربیت مدرس و استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی است. او در پیشگفتار کتاب از چرایی انجام این پژوهش، فرایند تحقیق و انتشار کتاب سخن می گوید و اثر حاضر را از چند جهت قابل توجه می داند؛ این کتاب از اولین متون حوزه علوم اجتماعی در ایران است که جامعه شناسی مصرف را محور بحث خود قرار داده است. همچنین از دیگر بحث های نوی این کتاب جامعه شناسی تفریح و فراغت است. علاوه بر اینها این کتاب رویکرد نظری و عملی را درهم آمیخته است و همچنین کوشیده است مفهوم سبک زندگی را روشن کند.

مفهوم سبک زندگی از مفاهیم حوزه علوم اجتماعی است که پژوهش درباره آن کاری عمیقا میان رشته ای است. اساسا سبک زندگی مفهومی چند بُعدی است که بررسی مصرف در جوامع را ضرورت می بخشد. بدون درک و شناسایی مؤلفه های مصرف در هر جامعه نمی توانیم از سبک های متنوع زندگی سخن بگوییم و آنها را از یکدیگر بازشناسیم. همچنان که جامعه شناسی به سوی قرن 21 پیش می رود، همۀ شاخص ها نشان می دهند که پژوهش دربارۀ سبک های زندگی می رود تا کانون تمرکز رشتۀ جامعه شناسی باشد (مصرف و سبک زندگی، ص 54)

سبک زندگی در واقع اشاره به شیوۀ زندگی، مصرف، ذائقه، انتخاب ها، ارزش ها و نگرش های طبقات مختلف هر جامعه است؛ اینکه هر طبقه چگونه سبک زندگی اش را شکل می دهد و آن را به نمایش می گذارد، موضوع مباحث جامعه شناختی این حوزه است. برخی محققان این حوزه سبک زندگی را از جنس رفتار می دانند و برخی دیگر ارزش ها و نگرش ها را نیز بخشی از این موضوع تلقی می کنند. این کتاب می کوشد هر دو رویکرد و مفاهیم آنها را بررسی کند و به دنبال آن، مفهوم سبک زندگی و ضرورت شناخت و مطالعۀ آن را نشان دهد.

پس از پیشگفتار و مقدمه، فصل اول با عنوان بینش های نظری درباره مصرف که مروری بر مبانی نظری مربوط به مصرف است و به معرفی دیدگاه های تورشتاین وبلن، جورج زیمل، ماکس وبر، آدورنو، هورکهایمر، دوگلاس، ایشروود، پیر بوردیو، کولین کمپل و همچنین دیدگاه های پست مدرن می پردازد.

در فصل دوم با عنوان مفهوم سبک زندگی نویسنده می کوشد تعاریف موجود از سبک زندگی را بررسی کند و ضمن آن این مفهوم را تبیین و لوازم و عناصر آن را معرفی کند.

عنوان فصل سوم منشأ سبک زندگی است. در این فصل با آنچه سبک های زندگی را می سازد آشنا می شویم؛ چیزهایی مثل طبقه و عوامل اقتصادی، ارزش ها و تحول ارزشی، تحصیلات، جنسیت، سن و دورۀ عمر، شغل، سرمایۀ فرهنگی، سرمایۀ اجتماعی، دین و...

فصل چهارم کارکرد و پیامد سبک زندگی را بررسی می کند. اینکه سبک های زندگی می توانند هویت خلق کنند، قدرت فرهنگی ایجاد کنند یا ارزش های طبقات را بسازند و بازتولید کنند از موضوعات این فصل هستند.

فصل پنجم روش های تحلیل سبک زندگی را مرور و معرفی می کند و فصل ششم کاربردهای تحلیل سبک زندگی را از نظر می گذراند و در نهایت نویسنده در فصل هفتم مدعیات نظری و مفهوم سبک زندگی را در قالب نتیجه و جمع بندی بیان می کند. همچنین فهرست منابع فارسی و انگلیسی نیز در کتاب درج شده است که این امکان کار را برای محققان، دانشجویان و پژوهشگران آسان تر و کتاب را به گزینه ای مناسب برای آشنایی با ادبیات تبدیل می کند.

مصرف و سبک زندگی برای علاقه مندان و پژوهشگران حوزه های جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی، علوم سیاسی، تحلیل داده و محتوا و تحلیل گفتمان پیشنهاد خوبی است.

محمد فاضلی این کتاب را در 235 صفحه و هفت فصل نگاشته است و انتشارات علمی و فرهنگی آن را در هزار نسخه و با قیمت 25 هزار تومان و در هزار نسخه چاپ و به بازار نشر و کتاب عرضه کرده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1353

به "خبرنگاران مصرف و سبک زندگی؛ دغدغه ای جامعه شناختی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مصرف و سبک زندگی؛ دغدغه ای جامعه شناختی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید